به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : ۶۶۴۲۵

انجمنی که 17 سالگی‌اش را جشن گرفت

گروه فرهنگ و هنر: دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در جشن هفدهمین سالگرد تأسیس این تشکل غیردولتی ابراز امیدواری کرد انجمن بتواند حقوق صنفی اعضا را برآورده کند و تأکید کرد این میسر نخواهد شد مگر آنکه موانع صنفی برطرف شود.
فریدون عموزاده خلیلی رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در این مراسم که 15 دی‌ماه برگزار شد با اشاره به روند شکل‌گیری انجمن متبوعش گفت: اولین مجمع عمومی ما با حضور 107 نفر برپا شد و من امروز خوشحالم که تعداد اعضای انجمن به 451 نفر رسیده است. در کشور ما تشکل‌های مدنی دوام چندانی ندارند و با موانع 700 خان نیز مواجه‌اند، اما فکر می‌کنم انجمنی که توانسته است 17 سال دوام داشته باشد همچنان پابرجا خواهد بود. مهدی حجوانی هم در این مراسم گفت: از مهمترین ویژگی‌های ممتاز انجمن آن است که در این سال‌ها فعالیت آن گروهی و طیفی نشده و سلایق مختلفی را دربرمی‌گیرد.

رییس سابق این تشکل مدنی تأکید کرد: بیش از آنکه ما برای انجمن کاری کرده باشیم او به ما یاد داد که تجربه کار جمعی را حس کنیم. این مجموعه راه خود را ادامه داده است و من از این بابت خوشحالم. همچنین مصطفی رحماندوست از اعضای موسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گفت: یکی از اولین گردهمایی‌های نویسندگان کودک در کوچه هدایت خیابان سعدی، خانه هنر ادبیات کودک بود، ولی روزی بنده خدایی آمد قفل آن را عوض کرد و این‌طور شد که همه چیز تمام شد. من عضو فعالی در این تشکل نیستم ولی تبریک می‌گویم که پس از چندین گردهمایی، امروز انجمن به عنوان یک نهاد قدرتمند شناخته شده است. او گفت: امیدوارم انجمن در سطح جامعه هم برای نویسندگان و هم برای بچه‌ها موثر باشد به گونه‌ای که اگر می‌خواهند کاری را انجام دهند نتوانند آن را نادیده بگیرند.

معصومه انصاریان دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هم در ابتدای این مراسم به فعالیت‌های شش ماه اخیر انجمن اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو زمینه معرفی کتاب‌های کودک به جهان و ترویج کتاب‌خوانی و نیز تفاهم‌نامه‌ای با شرکت مسافربری رجا در زمینه تألیف پنج کتاب در حال انعقاد است. او به بخشی از مشکلات انجمن در حوزه فعالیت‌هایش اشاره کرد و از پایان یافتن مهلت فعالیت این تشکل مدنی و پروانه فعالیت آن خبر داد. انصاریان تأکید کرد: در حال حاضر انجمن تلاش دارد تا کمیته‌هایی از انجمن را که طی سال‌های گذشته غیرفعال بودند، مجددا احیا کند و دامنه فعالیت خود را توسعه دهد. به همین منظور صندوق حامی اعضا طراحی شده و اگرچه تاکنون مبلغی از آن برداشته نشده است، اما می‌تواند موید فعالیت‌های بهتری در آینده باشد.

محمود برآبادی دبیر سابق انجمن نیز در ابتدای مراسم یادآور شد: انجمن پس از گذشت سالیان متمادی فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است و امروز به آرامشی نسبی رسیده که فکر نمی‌کنم کسی بتواند این آرامش را از او بگیرد. این عضو فعال انجمن نویسندگان کودک تأکید کرد: یکی از دلایل انسجام انجمن فضای دموکراتیک آن است که باعث شده علی‌رغم برخی از اختلاف‌نظرها پیوسته در تصمیم‌گیری‌ها نظر اکثریت ملاک عمل باشد و این در جامعه‌ای که از فقدان گفت‌وگو رنج می‌برد دستاوردی نادر است. او با تأکید بر این‌که فعالیت داوطلبانه با دلبخواهانه دو مقوله جداست، گفت: در این چند سال مشکل ما این بوده است که کمیته‌های قوی و کاری کمتری به سبب داوطلبانه بودن فعالیت‌های این تشکل شکل گرفته است که امیدواریم با تعهد بیشتر اعضا این مشکل برطرف شود.

برآبادی مشکلات مالی انجمن را از دیگر مشکلات این نهاد مدنی خواند و گفت: داشتن استقلال مالی همواره استقلال رأی را به دنبال دارد. حق عضویت اعضا در شرایط فعلی فقط یک سوم نیازهای مالی انجمن را تأمین می‌کند و دو سوم بعدی آن منوط به قبول پروژه‌هاست. امیدواریم این مشکل با پرداخت حق عضویت اعضا، انجام پروژه‌های فرهنگی و پیدا کردن یک منبع درآمد پایدار به زودی برطرف شود. فرهاد حسن‌زاده از دیگر اعضای موسس این تشکل نیز گفت: من اولین کسی بودم که در این ساختمان پا گذاشتم و وقتی که من آمدم دو کارگر شهرداری اینجا را ترک کردند! در اولین جلسه هیأت مدیره من به همراه خانواده‌ام مشغول نظافت اینجا بودیم. به هر حال خوشحالم که امروز به اینجا رسیدیم و امیدوارم در آینده یک ساختمان بزرگ‌تر با گنجایش بیشتری داشته باشیم.

مهدی یوسفی به عنوان یکی از جوان‌ترین اعضای انجمن نیز در این مراسم به بحث مسوولیت اجتماعی پرداخت و گفت: مسوولیت اجتماعی نویسندگان و تصویرگران می‌تواند معنادار باشد. یک معنای مسوولیت اجتماعی این است که ما خود را در قبال نهادهای جمعی مسوول بدانیم و وقت و مال خود را برای آن‌ها هزینه کنیم. او تصریح کرد: وقتی در حوزه مسوولیت اجتماعی در حوزه هنر صحبت می‌شود ذهن اغلب تولیدکنندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان متوجه کودک و نوجوان به معنای عام آن می‌شود. بنابراین در این حوزه کمتر با ادبیات کودک و نوجوان خاص مثل ادبیاتی که به مشکلات کودکان اوتیسمی و طلاق پرداخته باشند برمی‌خوریم در حالی که در ادبیات سایر کشورها، ادبیات کودکان خاص جایگاه خود را دارد.

او با اشاره به لفظ تعهد اجتماعی در حوزه ادبیات به لحاظ تاریخی آن گفت: تعهد اجتماعی مفهومی عمیق‌تر از ادبیات ایدئولوژیک دارد. دغدغه نویسنده متعهد این است که بتواند جای خود را در عرصه تولید و تقاضا بفهمد. در دهه 60 بحث ادبیات جوششی و ادبیات کوششی مطرح شد که به نظر من دعوایی بی‌اساس بود و باعث شد ما نتوانیم به بسیاری از بحث‌های اساسی مثل مسوولیت اجتماعی بپردازیم. این منتقد ادبی تأکید کرد: هر نویسنده کودکی در فضای اجتماعی زندگی می‌کند و اثر او یک اثر اجتماعی است که می‌تواند یکسری کارها را در جامعه تحکیم و برخی از آن‌ها را تضعیف کند. برای اینکه ادبیات کودک ما تصور درستی از مسوولیت اجتماعی داشته باشد باید تصورمان را از خلق ادبی عوض کنیم و سازوکار ادبیاتی را در ذهن خود بسازیم تا بدانیم چه پیامی را در چه جایگاهی خلق یا نقد کنیم. در انتهای این مراسم که با ساز و آواز همراه بود کیک هفدهمین سال فعالیت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بریده شد. از جمله افراد حاضر در این مراسم مجتبی رحماندوست بود.
مرجع : ايسنا