به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۸ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۶۶۶۳۹

کسي توجه به شعر ندارد؛ این مصیبت است

گروه فرهنگ و ادب: پرویز خائفی می‌گوید: این‌که در حال حاضر یک کتاب شعر منتشر می‌شود ولی بیش از 50 نسخه از آن فروش نمی‌رود یک مصیبت است.
کسي توجه به شعر ندارد؛ این مصیبت است
این شاعر که به تازگی مجموعه شعر «آواز‌های آویزان» را منتشر کرده است‌، با اشاره به بی‌توجهی به شعر و کتاب‌خوانی، گفت: قسمت اعظم این‌که مردم کتاب شعر نمی‌خرند و نمی‌خوانند به مردم مربوط می‌شود؛ البته سطح کتاب‌های شعر هم از آن مقام عالی‌اش پایین آمده است. ولی با این همه همین حرکت‌های کوچک در بین جامعه شعری و شعرشناسان نیز اگر تعطیل شود‌، مصیبت است.

او با بیان این‌که در حال حاضر کتاب‌های شعر فروش نمی‌رود‌، اظهار کرد: یک دلیل این موضوع پایین آمدن سطح شعر در مطبوعات است و از طرف دیگر به گرفتاری‌های اجتماعی مردم و به طور کلی بی‌توجهی به کار هنر در جامعه مربوط می‌شود. خائفی افزود: کسی توجهی به شعر و هنر ندارد و از طرف دیگر وضع مالی مردم نیز در این‌باره دخیل است.

این شاعر در ادامه بیان کرد: همچنین در این سال‌ها می‌بینیم کسانی شعر چاپ می‌کنند که کتاب‌شان شعر نیست و معیارهای شعری را ندارد. این موضوع علت اجتماعی دارد و نوعی بی‌توجهی است. با همه این‌ها مردم هم مشکلات اقتصادی دارند و به این خاطر در سبد کالای‌شان کتاب وجود ندارد. همین باعث شده است که گاهی دوستانی را می‌بینم که با کتاب و شعر غریبه هستند. او سپس گفت: خدا کند در آینده تحولی در تجربه و دانش جامعه جوان ایجاد شود تا واقعا بتوانند بخشی از وقت و انرژی خود را صرف کتاب و شعر کنند.

پرویز خائفی 16 آذرماه سال 1315 در شیراز متولد شده و تاکنون مجموعه‌های شعری چون: «حصار»، «باز آسمان آبی است»، «از لحظه تا یقین»، «این خاک تابناک»، «کی شعر تر انگیزد»، «پنج کتاب در یک کتاب»، «پیرار و پار»، «یاد و باد»، «آخرین آغاز»، «کنار لحظه‌های عمر» و چند کتاب درباره حافظ با عنوان‌های «حافظ در اوج»، «مقالات و مقابله‌ها»، «نگاهی به غزل حافظ» و «مجمع پریشانی» از او منتشر شده‌اند.

این شاعر که به تازگی مجموعه شعر «آوازهای آویزان» او شامل حدود 150 شعر از سوی انتشارات نوید شیراز منتشر شده است درباره شعرهای این مجموعه نیز می‌گوید: گمان می‌کنم شعرهای این مجموعه نسبت به کتاب‌های قبلی‌ام از زبان نوتری برخوردار است و به نظرم شعرهای آن متفاوت‌ترین شعرهایم در طول فعالیت شعری‌ام باشند که این موضوع شاید برای کسانی که با زبان من مأنوس هستند، عجیب باشد.
مرجع : ايسنا