به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۸ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۶۶۶۵۳

اشکانیان بخش گم‌شده تاریخ ایران هستند

گروه فرهنگ و ادب: نویسنده کتاب «مثلث یونانیان، اشکانیان و رومیان» گفت: اشکانیان بخش گم‌شده تاریخ ایران هستند که سعی کردند با ایجاد دو دیوار بزرگ نگذارند فرهنگ‌های یونانی و رومی بر ایران غلبه کنند.
اشکانیان بخش گم‌شده تاریخ ایران هستند
اصغر محمودآبادی درباره علت انتخاب اشکانیان برای نوشتن کتاب اظهار کرد: اشکانیان قسمتی از تاریخ ایران هستند که بسیار کمرنگ بوده و در میان دو دوره قبل و بعد از خود ناپیدا هستند، این در حالی است که اشکانیان 480 سال بر این سرزمین حکمرانی کردند و ما از نظر فرهنگی چیزی از آنها نداریم، فردوسی هم تنها 23 بیت شعر در خصوص آن دوره در کتاب خود دارد. وی افزود: این بخش گم‌شده تاریخ ایران است، آن‌چه از این مقطع تاریخی یافته‌ایم، این است که اشکانیان سعی کرده‌اند با ایجاد دو دیوار بزرگ نگذارند فرهنگ‌های یونانی و رومی بر ایران غلبه کنند.

عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان ادامه داد: اشکانیان فرهنگ ایرانی را ادامه دادند و همین موضوع بنیان‌های استراتژیک برای کشور ایجاد کرد. این نشان می‌دهد بی‌شک تفکرات استراتژیک از کشور ایران منشأ گرفته است. او اضافه کرد: وقتی یونانیان به ایران آمدند، بنیان بسیاری از مسائل مهم کشور را بنا نهادند. شهرهای صنعتی، میدان‌های ورزشی، سیرک‌ها، بازارچه‌های سرپوشیده، کاخ‌ها، سربازخانه‌ها، معابد دینی و... از دستاوردهای ورود یونانی‌ها به ایران است.

نویسنده کتاب «تاریخ ایران در عهد ساسانی» تأکید کرد: جمله‌ای که در قدیم می‌گفتند شهر شهر فرنگ است از همه رنگ است، از ورود یونانی‌ها به ایران ایجاد شده است. محمودآبادی تصریح کرد: اشکانیان در تاریخ این کشور قهرمانانه عمل کردند، آنها پیشرفت‌های اروپاییان را از یونانیان آموختند و با فرهنگ ایرانی ترکیب و در کشور اجرایی کردند. این بدان معناست که بسیاری از پیشرفت‌های ایران قبل از اسلام فقط توسط هخامنشیان یا ساسانیان رخ نداده بلکه اشکانیان هم قهرمانانه کشور را اداره کردند.

او خاطرنشان کرد: سابقه بلند تاریخی ایران نشان می‌دهد اکثر جنگ‌هایی که ایرانیان انجام داده‌اند به‌خصوص جنگ‌های ایران قبل از اسلام جنگ‌هایی دفاعی بوده و اصلا تهاجمی در کار این کشور پهناور وجود نداشته است.
مرجع : ايسنا