به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۸ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۶۶۶۹۱
هشت سال از جشنواره فیلم فجر دور بوده‌ام؛

پرستويي: برای سیمرغ بازی نمی کنم

گروه فرهنگ و هنر: پرویز پرستویی گفت: هشت سال از جشنواره فیلم فجر دور بوده‌ام و حتی فیلم‌های خودم را در جشنواره نمی‌دیدم، اما خوشحالم که بعد از این دوره، سینمای ما رو به جلو حرکت می‌کند.
پرستويي: برای سیمرغ بازی نمی کنم
این بازیگر تئاتر و سینما اضافه کرد: این موضوع را به عنوان گله مطرح نمی‌کنم، اما در چند سال گذشته بسیاری هنرمندان دل و دماغ کار کردن نداشتند و دلشان خوش نبود. ولی خوشحالم طبق اخباری که به ما رسیده است، موجی تازه در فضای سینما راه افتاده و مطمئنم امسال، به لحاظ محتوایی جشنواره پرباری خواهیم داشت. پرستویی که در این دوره از جشنواره با فیلم «بوفالو» حضور دارد، در برنامه d معرفی این فیلم که روز 27 دی‌ماه در پردیس ملت برگزار شد، توضیحاتی درباره حضورش در این فیلم ارائه و اضافه کرد: همیشه سعی کرده‌ام در فیلم‌هایی که دوست داشته‌ام، بازی کنم و هرگز حس نمی‌کنم روی قله بازیگری ایستاده‌ام چرا که بازیگری جاده‌ای بی‌انتهاست و بعد از 46 سال فعالیت در این عرصه، هنوز به دنبال تجربه‌ام.

بازیگر فیلم‌های «لیلی با من است» ،«آژانس شیشه‌ای» و «مرد عوضی» تأکید کرد: اگرچه به من انگ زده شده که فقط در فیلم‌های دفاع مقدس بازی می‌کنم، با وجود عرقی که به این حوزه دارم، اما تجربه کردن را دوست دارم و فکر می‌کنم «بوفالو» هم با کارهای دیگرم متفاوت است و فضای تازه‌ای در تجربیات من است. پرستویی در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال می‌دهد در جشنواره امسال جایزه بگیرد، توضیح داد: برای ما تأثیرگذاری بر مخاطب مهم است. سال 62 که اولین جایزه‌ام را گرفتم، گفتم امیدوارم بیکار نشوم. تشویق و تمجید خوب است. من هم از جایزه گرفتن بدم نمی‌آید و خوشبختانه تا به حال جایزه‌ای زیادی گرفته‌ام اما هرگز در هیچ لحظه‌ای به خاطر سیمرغ کاری نمی‌کنم، بلکه دوست دارم مخاطب راضی از سالن بیرون برود. مهم این است که امسال سینمای خوبی داریم. اینکه چه کسی در جشنواره جایزه می‌گیرد، اهمیتی ندارد.

وی با تقدیر از برگزارکنندگان برنامه «یک فیلم یک سلام» که فیلم‌های جشنواره را پیش از اکران معرفی می‌کند، افزود: تا به حال فیلم‌های جشنواره به این شکل معرفی نشده بودند و باید به طراحان و برگزارکنندگان این برنامه دست مریزاد گفت.

در این برنامه که در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، کاوه سجادی حسینی کارگردان فیلم «بوفالو» توضیحاتی درباره شکل‌گیری این اثر ارائه کرد و یادآور شد: ایده ساخت فیلم از سال 89 به ذهنم رسید و از همان ابتدا نام «بوفالو» را برایش انتخاب کردم، چرا که از خصایص بوفالو در یکی از شخصیت‌ها استفاده کرده‌ام. او که فیلمش را در گیلان فیلمبرداری کرده است، یادآور شد: سال گذشته برف وحشتناکی در آن منطقه آمد و هشت روز در بندر انزلی زندانی شدیم. هرگز نمی‌خواستم برف در فیلم‌ام باشد. دوست نداشتم هیچ نمادی از پاکی در این اثر دیده شود. بنابراین گرچه هوا برنامه‌ریزی ما را به هم زد، اما گروه بسیار خوبی داشتیم که همه همراه بودند.

سجادی حسینی درباره انتخاب بازیگران فیلم نیز توضیح داد: فیلمنامه براساس شخصیت سهیلا گلستانی نوشته شده و از همان ابتدا اصرار داشتم او بازی کند. همچنان که هومن سیدی نیز در هر دو فیلم من بازی داشته و فکر می‌کنم قرار است در تمام فیلم‌هایم بازی کند! او احتمال گرفتن سیمرغ توسط بازیگرانش را بسیار قوی دانست و خطاب به مخاطبان فیلمش گفت: با یک فیلم کاملا غیرکلیشه‌ای روبرو می‌شوید. تجربه‌ روایی این فیلمنامه، در این فیلم در سینمای ما بسیار کم است. البته خطری در این زمینه وجود دارد که نمی‌دانم چقدر موفق بوده‌ایم. از سوی دیگر، این فیلم پر از معماری‌هایی است که خیلی کم دیده شده و اشیاء در فیلمنامه شخصیت هستند و روند قصه را تغییر می‌دهند.

این کارگردان سینما در بیان شعار فیلم‌اش گفت: همه چیز پایان یافته است و در این پایان، سرگشتگی مزه مرداب می‌دهد. همچنین در این نشست همایون اسعدیان تهیه‌کننده این فیلم یادآور شد: ادعا ندارم فیلم درخشانی است، اما نتیجه آن قابل قبول است و تماشاگر را اذیت نمی‌کند. وی اضافه کرد: در دو سال گذشته فیلم‌هایی که از کارگردان‌های فیلم اولی دیده‌ام نشان می‌دهد نسل جدیدی که یک سر و گردن از نسل ما بالاتر هستند و درک عمیق‌تری از سینما دارند، وارد این حوزه شده‌اند.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره تکرار موفقیت‌های گذشته‌اش در فیلم «بوفالو» توضیح داد: مقام تهیه‌کننده را خیلی جدی نمی‌گیرم چون این فیلم متعلق به کاوه سجادی حسینی است و سعی کردم کاری کنم تا آنچه را دوست دارد، بسازد. هر چند بعضی عناصر فیلم دلخواه من نیست، اما هرگز با هم گلاویز نشدیم! اسعدیان در عین حال خاطر نشان کرد: فیلم ما خیلی هم ناپاک نیست بلکه پاکی هم دارد. در شرایطی که بیشتر فیلمسازان به دلیل مشکلات موجود، فیلم آپارتمانی می‌سازند، این فیلم در فضاهای متنوعی فیلمبرداری شده است.

کارگردان فیلم «طلا و مس» با اشاره به 22 فیلمی که در این دوره از جشنواره فیلم فجر نمایش داده می‌شود، تأکید کرد: هنوز این فیلم‌ها را ندیده‌ام و اصلا به خودم اجازه نمی‌دهم درباره جایگاه فیلم «بوفالو» در میان این آثار چیزی بگویم. البته همه دوست دارند فیلم‌شان در بخش مسابقه دیده شود و جایزه بگیرد و همه این‌ها خیلی خوب است، اما باید همه فیلم‌ها را ببینیم تا دریابیم کجای سینما قرار گرفته‌ایم. فیلم ما هم مانند دیگر فیلم‌های جشنواره فیلم خوبی است، اما بهتر است خودمان فضا ایجاد نکنیم و مانند فوتبال نتیجه را پیش‌بینی نکنیم! در پایان این برنامه که با اجرای احسان کرمی برگزار شد، پوستر فیلم «بوفالو» توسط پرویز پرستویی رونمایی شد و عوامل فیلم عکس یادگاری گرفتند.
مرجع : ايسنا