به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۱ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۶۷۰۴۷

رنو آماده بازگشت دوباره به بازار ایران

گروه اقتصادي: وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به ادامه مذاکرات برای برداشته تحریم‌های ایران، نوشت: رنو برای گشوده شدن مجدد بازار ایران که یکی از بزرگترین بازارهای خودروی خاورمیانه است، آماده می‌شود.
رنو آماده بازگشت دوباره به بازار ایران
این خودروساز فرانسوی اخیرا فروش قطعات خودرو به ایران را ازسرگرفته و این قطعات توسط شریک ایرانی اش برای مونتاژ خودروهای برند رنو استفاده می‌شود. رنو ارسال قطعات به ایران را در سال 2013 در پی تشدید تحریم‌های غربی بویژه تحریم‌های بانکی که دریافت پول از ایران را تقریبا غیرممکن ساخته بود، متوقف کرد. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه، مدیران رنو در حال بررسی سرمایه گذاری در پارس خودرو در صورت برداشته شدن تحریم‌های غربی هستند.

قدرت‌های غربی در اوایل سال 2014 با امضای توافق هسته ای مقدماتی با ایران، اقدام به تعلیق شماری از تحریم‌ها از جمله تحریم‌های مربوط به هواپیمایی تجاری، صنعت خودرو و فعالیت‌های پتروشیمی کردند اما تحریم‌های بانکی که همچنان پابرجا هستند ورود مجدد شرکت‌های غربی به ایران را با وجود پیشرفت اخیر مذاکرات دشوار کرده اند. رنو اخیرا موفق شده است ارسال قطعات به ایران را با استفاده از مراکز مبادله ارزی محلی که به شکل قانونی پرداخت‌ها را ارسال می‌کنند، ازسربگیرد. سخنگوی رنو اظهار کرد این شرکت به دقت مذاکرات را زیرنظر دارد تا در صورت نیاز فعالیت معمولی طبق الزامات ازسربگیرد.

پیش از ممنوع شدن فروش قطعات خودرو و ارسال‌های بانکی ایران حدود 1.6 میلیون دستگاه خودرو در سال تولید می‌کرد. پژو سیتروئن، رقیب فرانسوی رنو در سال 2012 از بازار ایران خارج شد. خودروسازان دیگر از جمله کیا موتورز کره جنوبی و چری اتوموبیل چین در ایران خودرو تولید می‌کنند. پس از خروج پژو و توقف ارسال قطعات رنو، تولید خودرو در ایران به حدود 800 هزار دستگاه در سال رسید.

رنو سال گذشته حدود 500 میلیون یورو یا حدود 580 میلیون دلار را که مربوط به پول فروش در ایران بود و به دلیل محدودیت‌های بانکی قادر نبود این پول را از کشور خارج کند، در نتایج مالی خود به حساب نیاورد. مدیران رنو در حال مذاکره برای خرید سهمی در پارس خودرو با استفاده از این پول سرگردان هستند با اینهمه مذاکرات جدی در این زمینه تا زمان برداشته شدن کامل تحریم‌ها امکان پذیر نخواهد بود. سخنگوی رنو حاضر به اظهارنظر در این باره نشد اما مدیران این شرکت در گذشته اظهار کرده بودند که برای هر گونه اقدامی جانب احتیاط را در پیش گرفته اند.
مرجع : ايسنا