به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۶۷۲۹۹
دیپلماسی شناور بدون تنفس مصنوعی

شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 4 بهمن

گروه سیاسی: روزنامه آرمان در شماره روز شنبه به بررسی عنوان های دیپلماسی شناور بدون تنفس مصنوعی و روایت آیت الله هاشمی از مظلومیت ظریف پرداخت.
شماره امروز آرمان دریک نگاه؛ 4 بهمن
این روزنامه تیتر یک را به موضوع دیپلماسی شناور بدون تنفس مصنوعی، اختصاص داد و نوشت: خط داغ دیپلماسی با وقفه و سکون روبه رو نشده و دیپلمات ها با تمام توان در پی حفظ امید و رسیدن به نقطه غایی و نهایی یعنی انعقاد توافق جامع و مانع هسته ای پس از 12 سال فراز و نشیب هستند. دیپلمات ها هنوز چمدان های سفر ژنو را باز نکرده و لمحه ای استراحت نکرده بودند که یک بار دیگر و این بار در زوریخ و در آلمان به دیدار یکدیگر شتافته و رایزنی ها را از سر گرفتند. دیدار میان هیات های ایرانی و آمریکایی تنها چند روز پس از ژنو در زوریخ پی گرفته شده و سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیرخارجه ایران با وندی شرمن و ویلیام برنز معاونان وزیرخارجه آمریکا دور یک میز نشستند.

قرار است دیدار میان 2 هیات ایرانی و آمریکایی 2 روز به دراز انجامیده و درخصوص آخرین موضوعات سیاسی و کارشناسی طرفین به بحث و تبادل نظر بنشینند. از طرف دیگر عالی ترین مقامات دیپلماتیک اروپایی با انتشار یادداشت مشترک در روزنامه واشنگتن پست خواستار توقف تصویب تحریم های تازه علیه ایران در کنگره شده اند و از سوی دیگر دادگاه عمومی اتحادیه اروپا تحریم بانک تجارت و چند شرکت کشتیرانی ایرانی را ملغی اعلام کرد.

روزنامه آرمان با انعکاس عنوان روایت آیت الله هاشمی از مظلومیت ظریف، نوشت: در اردیبهشت ماه، دیپلمات های سابق به دیدار رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته بودند. سایت آیت ا... هاشمی در این باره نوشت: محاسن سفیدشان، نشان ازعمری تجربه می داد. عمری تجربه در اداره سیاست خارجی. آیت الله هاشمی در این دیدار می گوید: در مذاکرات جنگ از پشت سر خیالمان راحت بود. خبری از خنجرهای پشت سر نبود. ولی ظریف و تیمش امروز از هر 2 طرف می خورند. تندروهای خارجی به داخلی‏ ها پاس می دهند و بالعکس. بیرونی‏ ها به دل سنگینی و داخلی‏ ها به دلواپسی. آن سو ناکامی ‏ظریف را به عقل می خواهد. این سو شکست مذاکرات را به جهل. ظریف، انقلابی دیپلماتی است که در 2 جبهه می جنگد. البته آقای هاشمی حرف آخر را به ظریف، قبلا زده. همین یکی، دو هفته قبل. در دیدار نوروزی با مسوولان وزارت خارجه. هاشمی آن روز اینگونه به ظریف اطمینان قلب داد. «چون قلب ملّتی با شماست، کار شما در تاریخ ماندگار است. چون امید مردم به شماست، خداوند یار شماست.»

این روزنامه با انتخاب موضوع پیام مهم رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، نوشت: مقام معظم رهبری پیامی را به زبان انگلیسی خطاب به جوانان در اروپا و آمریکای شمالی صادر فرمودند. ترجمه بخشی از این پیام به این صورت است: بسم ا... الرّحمن الرّحیم، به عموم جوانان در اروپا و آمریکای شمالی؛ حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره آنها به طور مستقیم با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار می دهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را نادیده می انگارم، بلکه به این سبب که آینده ملت و سرزمینتان را در دستان شما می بینم و نیز حسّ حقیقت جویی را در قلب های شما زنده تر و هوشیارتر می یابم. همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولت مردان شما خطاب نمی کنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده اند. سخن من با شما درباره اسلام است و به طور خاص، درباره تصویر و چهره ای که از اسلام به شما ارایه می شود. از 2 دهه پیش به این سو یعنی تقریبا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تلاش های زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. تحریک احساس رعب و نفرت و بهره گیری از آن، متاسفانه سابقه ای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد...

حذف نا باورانه، تیتر دیگر روزنامه آرمان است. تیم ملی کشورمان در سومین دیدار مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا روز گذشته در ورزشگاه کانبرا مقابل عراق قرار گرفت. تلاش 2 تیم در پایان وقت های عادی و اضافی به تساوی سه بر سه ختم شد و در ضیافت پنالتی ها شاگردان کی روش قافیه را به حریف واگذار کرده و از گردونه مسابقات کنار رفتند. بدین ترتیب حسرت قهرمانی ایران در جام ملتهای آسیا 43 ساله شد!

این روزنامه با برجسته کردن موضوع 82 درصد زنان سرپرست خانوار بیکارند، نوشت: شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اعلام اینکه طبق آمار 82 درصد از زنان سرپرست خانوار بیکار هستند، گفت: ضرورت ایجاد هماهنگی و پرهیز از موازی کاری از طریق تمرکز برنامه ریزی و تقسیم کار تشکیلاتی و وزارتی و یکپارچه سازی بانک های اطلاعاتی، موجب شد با اجرای آزمایشی طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهرری با شناسایی نقایص و کاستی های این طرح، طرح جامعی را برای اجرا در سراسر کشور ارایه دهیم.