به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۶۷۷۰۳

ماجرای خروج بی‌سر و صدای 22 میلیارد دلار ارز از کشور در اواخر دولت قبل

گروه اقتصادي: جهش‌ها و نوسانات ارزی که در دو سال پایانی دولت قبل اتفاق افتاد، ابهاماتی را بر جای گذاشت که اکنون شواهدی مبنی بر از دست رفتن میلیاردها دلار از کشور را آشکار می‌کند.
ماجرای خروج بی‌سر و صدای 22 میلیارد دلار ارز از کشور در اواخر دولت قبل
به گزارش ایسنا، اتفاقاتی که در دولت گذشته در بازار آزاد رقم خورد و نوسان شدیدی که برای نرخ ارز ایجاد شد در سال های 1390 و 1391 به اوج خود رسید، در نهایت بعد از خروج این ارز از بحران، اسامی بزرگ و ارقام قابل توجهی را برجای گذاشت که هریک به اختلال و به رانتی هنگفت وصل می شدند.

این در حالی است که بعد از اتمام دولت دهم نام مقامات رتبه اول کشور در لیست اخلاگران بازار ارز به وضوح دیده شده و حتی در مقابل اتهامات وارده پای میز محاکمه کشیده و برایشان قرار محکومیت صادر شد اما چندی پیش بود که معاون اول رییس جمهور زبان به گلایه گشود و از دورویی برخی افراد و آدرسهای اشتباهی که به دولت می دهند سخن گفت.

جهانگیری که خطاب اصلی سخنانش در حوزه ارز و بانک مرکزی در دولت گذشته بود، از 2.7 میلیارد دلاری که در اختیار بابک زنجانی قرار گرفت و جلسات وی با رییس کل سابق بانک مرکزی و یا 22 میلیارد دلاری که از طریق صرافی ها از کشور خارج شد پرده برداری کرد. وی اعلام کرد که نمی‌دانم یک جوانی از کجا وارد سیستم ایران شد و هم‌اکنون دو میلیارد و 700 میلیون دلار پول مملکت در اختیار ایشان قرار گرفته است که اگر این پول به کشور بازگردانده نشود مایه روسیاهی خواهد شد.

معاون اول رییس‌جمهور که عنوان کرد دولت از روزهای اولی که سر کار آمده متوجه این موضوع شده و قوه قضاییه این فرد را دستگیر کرده بیان کرد که سوال ما این است که با این پول چقدر می‌شود به سفر، عیش و نوش پرداخت. این پول حتما در جایی است و باید مشخص شود که کجاست. همچنین موضوع دوم این است که این فرد چگونه به این سیستم ورود پیدا کرده است. اگر چنین موضوعی مشخص نشود ممکن است فرد دیگری نیز وارد شود.

شنیده های جهانگیری بیانگر آن بود که وقتی این شخص به بانک می‌رفت رییس کل بانک مرکزی از جلسه بیرون می‌آمد تا با او صحبت کند همچنین وزرا به ملاقات او می‌رفتند. حال باید پرسید چه کسی پشت پرده بوده و این دست‌های پشت پرده باید رو شوند. همچنین بخش دیگری از اظهارات معاون اول رییس جمهور به اتفاقاتی که در حوزه فروش ارز افتاده بود ارتباط داشت.

وی بیان کرد: دولت قبل برای کنترل ارز تدبیری را به کار گرفتند و گفتند ارز را به صرافی‌های دبی و استانبول بفرستید که در نتیجه آن ظرف 18 ماه 22 میلیارد دلار به خارج از ایران رفت. اما سخنان صریح جهانگیری به سرعت با واکنش محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی همراه شد به گونه ای که وی با انتشار نامه ای این اظهارات را نپذیرفت و به دفاع از خود پرداخت.

محور اصلی نامه بهمنی به انکار گفته ها درباره بابک زنجانی اختصاص داشت و عنوان کرد که جلسات خصوصی مکرر رئیس کل سابق بانک مرکزی با بابک زنجانی، کاملا خلاف واقع است و یک بررسی مقدماتی کافی بود تا بر شما مبرهن شود که شنیده‌هایتان اساسی نداشته است.

وی این را هم اعلام کرد که شما واقف هستید که کار بانک مرکزی بسیار دقیق است و حسابهای آن تا کسر ریال به طور دقیق ثبت و ضبط می‌شود و به طور مرتب توسط هیات نظارت، مورد مداقه و بررسی قرار می‌گیرد و همچنین هرگونه رفت و آمد به دفتر رئیس کل بانک مرکزی از سوی رئیس این دفتر، ثبت و ضبط و فیلمبرداری می‌شود.

اما در پاسخ به بهمنی، نهاد ریاست جمهوری هم جوابیه ای صادر کرده و توضیح داد که بیش از 2.7 میلیارد دلار از اموال بیت المال در دولت گذشته در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته است. بخشی از این مبلغ مربوط به پول نفت و بیش از یک میلیارد دلار آن مربوط به سپرده‌های بانک مرکزی نزد یکی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت بوده و اکنون بازگشت آن یک مطالبه عمومی است. سوال مهم این است که به چه دلیل یک جوان کم سابقه توانسته به این میزان از اموال بیت‌المال دسترسی پیداکند.

در این جوابیه آمده بود که نباید با سکوت، موضوع برگشت 2.7 میلیارد دلار به خزانه کشور و رو شدن دست های پشت پرده که از مطالبات مقام معظم رهبری و مردم است، دچار فراموشی شود و همچنین هیاهوی بیش از حد رسانه ای که خواسته متخلفین است ممکن است باعث انحراف افکار عمومی و دور شدن از اصل موضوع شود که پرداختن به آن را بیش از این به مصلحت نمی دانیم و فقط به توضیحات اخیر دادستان محترم تهران اشاره می کنیم که گفته اند در پرونده بابک زنجانی برخی از وزرا و رییس کل سابق بانک مرکزی برای ادای پاره‌ای توضیحات به دادستانی احضار شده اند.

با وجود رد و بدل شدن اظهارات و بیانیه‌ها بین دولت و بهمنی تنها موضوع پاسخ داشته مربوط به پرداخت 2.7 میلیارد دلاری است که به بابک زنجانی تعلق گرفته و بهمنی درباره آن دفاع کرده است. اما در این بین 22 میلیارد دلاری هم وجود دارد که عنوان می شود از طریق صرافان از کشور خارج شده است، ولی نه تنها محمود بهمنی در جوابیه خود از این موضوع سخنی به میان نیاورده و دفاعیه برای آن نداشت بلکه هیچ یک از مسوولان دیگر دولت گذشته هم تاکنون نسبت به آن واکنشی نداشته اند.

با این وجود اعلام اخیر قائم مقام بانک مرکزی مبنی بر وجود مستنداتی که خروج 22 میلیارد دلار ارز را از کشور تایید می کند و از سویی دیگر سکوت دولت گذشته و اعلام رانت 7000 میلیاردی که چندی پیش در مجلس عنوان شد که در نوسانات ارزی در دولت قبل ایجاد شده و سود هنگفتی از فروش ارز محقق شده است، همگی می تواند مهر تاییدی بر خروج این 22 میلیارد دلار از کشور باشد.

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۶:۲۳
لطفا یکی بیاد یک سیلی محکم بزنه زیر گوش من،22 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده!! یعنی چی؟؟ یعنی محمود داشتی چیکار میکردی! یعنی کشور بورکینافاسو قانون مدار تر از 8ساله محمودِ. (284278)
سینا صفوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۳:۴۲
از ملت ایران
به کاسیو

لطفا یک ماشین حساب مخصوص درج ارقام اختلاس در ایران تولید بفرمایید.
دوستان ما چون ماشین حسابشون بیش از 12 رقم رو قبول نمی کنه نمیتونند 70،000،000،000،000 میلیارد رو بفهمند و بابت این کج فهمی فکر کردند دوران احمدی بد بوده!
این مشکل با یک ماشین حساب که 18 رقم رو حساب کنه تا دور بعد انتخابات می تونه مشکل ما رو حل کنه.

ممنون
همون ملت که بالا گفتم (284520)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۶:۳۰
اراده لازم برای مبارزه با فساد فقط در تبلیغات وجود دارد (284286)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۱:۵۸
نفرین خدا بر ریاکاران دنیا طلب (284456)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۶:۳۶
۲۲میلیارد!خدایا‌با‌این‌پول‌میشه‌۲/۳افریقا‌رو‌اداره‌کرد‌،جوانهایی‌که‌به‌خاطر‌چندر‌غاز‌دست‌به‌دزدی‌و‌زورگیری‌میزنن‌رو‌واسشون‌کار‌ایجادکرد،جوانهایی‌که‌بخاطر‌۲۰هزار‌تومان‌دو‌روزه‌اعدام‌میشن؟!! (284288)
شیرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۶:۴۳
ای بابا حوصله مان سر رفت هرروز یک دزدی(ببخشید اختلاس)،یکی نیست همه روجمع بکنه ویکبار همه روبگوید.احتمالا اون موقع میان میگن کشور ایران را دزدیدند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (284293)
واگذارشون کردم به خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۷:۲۱
بهشت از دست آدم رفت از اون روزی که گندم خورد
ببین چی میشه اون کس که یه جو از حق مردم خورد
کسایی که تو این دنیا حساب ما رو پیچیدن
یه روزی هر کسی باشن حساباشونو پس می دن
عبادت از سر وحشت واسه عاشق عبادت نیست
پرستش راه تسکینه پرستیدن تجارت نیست
سر آزادگی مردن ته دلدادگی میشه
یه وقتایی تمام دین همین آزادگی میشه
کنار سفره ی خالی یه دنیا آرزو چیدن
بفهمن آدمی یک عمر بهت گندم نشون می دن
نذار بازی کنن بازم برامون با همین نقشه
خدا هرگز کسایی رو که حق خوردن نمی بخشه
کسایی که به هر راهی دارن روزیتو می گیرن (284311)
هویزه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۷:۲۸
درحالی که مردم به نان شبشان محتاجند ، چه کارها که این بی دینان نمی کنند. آرزو میکنم که به سزای اعمالشون برسند. (284314)
هموطن آذری
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۸:۰۹
تو رو خدا دیگه بس کنید خسته شدیم از بس از فساد اقتصادی شنیدیم و برخورد عملی با این مفسدان ندیدیم ما که فقط درگیر تورم و تحریم و بدبختی هستیم ولی فقط مایه تاسف هست که افرادی نظیر ایت اله مصباح و علم الهدی ومدعیان دینداری در این گونه موارد عملا جا خالی میدهند و خودی نشان نمی دهند آخرین امیدمان توافق هسته ای هست تا شاید گشایشی در زندگیمان روی دهد (284328)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۸:۱۰
برامن سواله اگه دولت غیراصولگرایی سرکار منی اومد آیا این فسادها افشا میشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (284329)
!!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۰:۳۵
معلوم نیس چی گفتی شفاف سازی کن!!!! (284417)
27
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۸:۱۴
هه مي خواستن نرخ ارز رو كنترل كنن.عذر بدتر از گناه كه ميگن همينه حالا بايد ديد چطور ميشه اين پولا رو اول پيدا وبعد به بيت المال برگردوند. (284331)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۸:۱۹
بابا گند زدیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی (284332)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۸:۳۰
سلام ،
از مهندس میرحسین موسوی پرسیدند " چه شد که پس از 20 سال دوری از کار اجرائی خود را کاندید ریاست جمهوری کردید؟" و ان یگانه گفت " دیدم کشور درلبه پرتگاه سقوط است و دارد به نابودی کشیده میشود،وگرنه باز هم سکوت میکردم "
(نقل بمضمون) و اصولیان! قبلی وتبری جویان فعلی چه شاخ و شانه ها کشیدند،تهدیدها کردند،فتنه فتنه راه انداختند،و حالا میگویند،ما نبودیم! رئیس جمهورشان میگوید،بمن ربطی ندارد! میر حسین،دلم میخواهد سرم را پائین بیندازم و به تو بگویم،مرا ببخش و حلالم کن! خطاکردم!تو بزرگی کن!ببخش! (284336)
عجب
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۱:۴۸
اميدوارم كه حق ميرحسين وتهمتهايي كه اون مرده رفته بش زد دامنشونو بگيره ميرمظلوم ما بخاطر ریس اون معاون اول درحصره ،ميرمان را ازاد كنيد( منه عوضي) (284455)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۸:۴۴
2.7میلیارد میدند به کسی که پشت لبش هنوز سفیده!! 22میلیارد معلوم نیست برای چی خارج شده؟ بیمه رو که سر و ته میکنند و میتکونند تو جیباشون!! مدارک تامین اجتماعی میشه مدارک زیر خاکی و سر از انبار در میآره!! نهاد ریاست جمهوری را شبانه با خاور خالی میکنند!! ماشینها و خانه های دولتی را سر میکشند! و دست آخر دستمزد هم گرفته و . . . ! بعد وکیل و خبرنگار و دانشجو را برای گفتن همین خطاها ,1سال و 10 سال راهی زندان میکنند! (284338)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۸:۴۷
چطور مه افرید که کلی کار افرینی هم کرده بود یهو اعدام می شود ولی امثال بابک زنجانی و رحیمی و کسانی که 22 میلیارد دلار فساد کرده اند اعدام نمی شوند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (284341)
بینوا
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۸:۵۳
اقتصاد کشور با جهش عظیم مواجه و نهایتا با انضباط مالی امروز با برخورداری موجودی قابل توجه و مطمئن در خزانه و حساب ذخیره ارزی بیگانگان و اعراب مرتجع منطقه هوس بازی با قیمت های نفت با هدف زمینگیر کردن اقتصاد ایران به سرشان نمیزد و .......
دقت داشته باشید مجموع کل درآمد نفتی ایران در صد سال قبل از محمود تنها 535 میلیارد دلار بوده است.
امیدوارم آه پدران و مادران شهدا که عزیزان خود را برای سرافرازی و سربلندی این نظام و این آب و خاک فدا نمودند دامنگیز تمامی خائنین به این کشور و نظام را بگیرد. (284344)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۱:۳۰
چرا این کامنت اینقدر ناقصه؟ (284445)
میلاد
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۸:۵۸
چقدر راحت از میلیاردها دلار دزدی صحبت میشه ! باید تمام عوامل این فساد ها در دولت گذشته دستگیر شن اینها هستن که کشور انقدر آسیب پذیر شده اینخا اینده ی من جوون رو بلعیدن (284350)
ایرانی
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۹:۱۰
امیدوارم علاوه بر پیگیری 22 میلیارد دلاری دولت قبل پیگیر رانت 650میلیون یورویی این دولت هم باشید. انشالله جفتشون جواب پس بدن (284356)
بگم بگم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۱:۱۴
آیا تو واقعا ایرانی هستی؟ ماموریت تو چیه که در مقابل این حجم عظیم مفاسد در دولت مهرورزتان بطور مدام ادعاهای واهی علیه دولت فعلی و یا اصلاح طلبان در کامنتهات مطرح میکنی؟ موضوع 650 میلیون یورو برای واردات نهاده های دامی بوده که پس از توضیحات وزبر مربوطه قانونی بودن آن محرز شد. وجدان بیدار هم خوب چیزیه!!! مملکت را با درآمد نفتی بالای 700 میلیارد دلار به این روز انداخته اند در حالیکه در آمد کل تاریخ نفت ایران قبل از محمود (طی95 سال) کمی بالاتر از 500 میلیارد دلار بوده است. این است مدیریت جهانی؟؟! (284434)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۹:۲۶
یکی دو تا که نیست کدوم رو پیگیری کنن مرتضوی مشایی مدلل زنجانی خاوری ... (284365)
کا کا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۱۹:۳۵
این همه پول بوده . پس چرا برای معلمین پول نداریم ؟ (284372)
ناشناس
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۰:۰۰
بابا اینا مهم نیست مردم گرسنه باشن .....مهم اینه چرا جان کری با ظریف قدم زد...؟؟؟؟ (284394)
حاج کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۰:۰۲
نان ازاد هم که امد خداییش فقط مسئله پول نان ماست یا پول هست ولی نمی تونن جمعش کنن. (284397)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۰:۰۶
این پرسش بزرگی برای خیلی از ماست که این افراد رایحه خوش خدمت بودند یا برای
گرفتن رایحه ی خوش خدمتی که همان فسادهای بزرگ بود آمدند؟ (284399)
پاک دست
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۰:۴۴
اکنون وقت محاکمه احمدی نژاد/بهمنی/رویانیان است. (284424)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۰:۴۵
به چی به کی و به چه کسایی باید شک کرد (284425)
عبدالعلی غلامزاده بابره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۰:۵۹
میگند بهشت جای ادم خوباست ....اما فروغ فرحزاد میگه ...هر جا که ادم خوب هست ...اونجا بهشته....حالا من نمیدانم ...ایران بهشته ....یا برا دزد بهشته... (284430)
حقگو
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۱:۲۵
اصولا اخلال در بازار ارز و عامل تمامی مفاسد اقتصادی و جابجاییهای عظیم پولی از خزانه کشور به .... کار بدخواهان و فتنه گران بوده و به هیچ ربطی به دولت پاکدست ندارد!!!!!!!!!!!!!!!! (284440)
نسل سوخته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۲:۱۴
تو رو خدا بس کنید انتشار این اخبار هیچ فایده ای نداره و کسی هم ککش نمیگزه هر موقع این خبرها را می خونم قلبم می گیره و الان که اینو خوندم داشت نفسم بند میومد و یک لحظه از سکته قلبی خودم ترسیدم. (284465)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ۲۳:۲۴
پایگاه خبر سازی بهار (284502)
داریوش بزرگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۰۰:۰۶
چرا صدای این ماجرا الان در اومده (284551)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۰۱:۲۳
جناب بهمنی راست میگه آنها خیلی دقیق هستند در مخفی کردن اختلاس ها اگه اصولگرایان سرکار می آمدند به این زودی این اختلاس ها آشکار نمی شد در این مملکت جوانان برای دومیلیون تومان وام ازدواج باید چندین ضامن پیدا بکنند در صورتیکه به نزدیکان خود چندین میلیارد تومان بدون ضامن پرداخت مینمایند وبه این هم میگن عدالت . (284587)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۰۱:۲۷
ماجرای‌۱۸میلیاردم‌پس‌درسته‌اقای‌حداد‌عادل‌تکذیب‌کرده‌بود‌حالا‌چرا‌هیچ‌حرفی‌نمیزنه (284591)
فقير
United States
۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ۰۳:۴۲
صدا و سيماى و كيهان و وطن امروز و يا لثارات و رسالت مبتلا به الزايمر شده اند. (284617)