کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارشاد «پريدن از ارتفاع کم» را بي ارزش ارزيابي کرد؛

فیلم درجه «ج»ارشاد نامزدبهترین فیلم برلین!

ايسکانيوز , 8 بهمن 1393 ساعت 10:16

گروه فرهنگ و هنر: مسئولين برگزاري شصت و پنجمين دوره جشنواره بين المللي فيلم برلين فيلم سينمايي «پريدن از ارتفاع کم» اولين ساخته حامد رجبي به تهيه کنندگي مجيد برزگر را که پيش از اين اعلام شد در بخش پانوراماي این جشنواره پذيرفته شده، به عنوان يکي از نامزدهاي دريافت جايزه بهترين فيلم اول اعلام کردند.«پريدن از ارتفاع کم» در اين بخش با فيلم هايي از کشورهاي فرانسه، آلمان، فلسطين، ايتاليا، مکزيک، روسيه، اسپانيا و ... رقابت می کند


حامد رجبی نویسنده و کارگردان «فیلم پریدن از ارتفاع کم» در مورد دلیل عدم حضور این فیلم در بخش «نگاه نو» گفت: برای گرفتن مجوز سینمایی «پریدن از ارتفاع کم» فیلم را به شورای ویدیویی ارشاد دادیم. ظاهرا قوانین ارشاد این گونه است که اگر فیلم ویدیویی درجه کیفی "الف" دریافت کند، می تواند درخواست بازبینی در شورای سینمایی بدهد. اما «پریدن از ارتفاع کم» از ارشاد درجه کیفی «ج» گرفت. درواقع ارشاد «پریدن از ارتفاع کم» را بی ارزش و در پایین ترین سطح کیفی ارزیابی کرد و به این ترتیب شرکت آن در جشنواره فیلم فجر منتفی شد. البته در عین حال پروانه نمایش فیلم بدون هیچ اصلاحیه ای صادر شد و فیلم هیچ مشکلی برای نمایش و پخش ندارد.

حامد رجبی در مورد موضوعی که در «پریدن از ارتفاع کم» به آن پرداخته گفت: «پریدن از ارتفاع کم» در مورد زندگی روزمره است و آدمی که حالا تصمیم می گیرد خودش را از مناسبات زندگی روزمره رها کند و این مسئله ای بسیار سخت است. من قسمتی از خودم را در فیلم«پرویز» جا گذاشته ام و بخش دیگری از وجودم را در «پریدن از ارتفاع کم» . در این دو فیلم سعی شد به شدت بر ریزه کاریها و جزییات شخصیتی نقش ها تاکید شود.

نویسنده فیلم پرمخاطب «پرویز» در مورد وجود شانس برای موفقیت یک فیلم اینگونه توضیح داد:همیشه قسمتی از موفقیت یک فیلم در جشنواره ها به شانس بستگی دارد. فروغ فرخزاد بعد از این که از جشنواره فیلم اوبرهاوزن برای فیلم«خانه سیاه است» جایزه گرفت گفت؛ «این ترکیب هیات داوران به من جایزه داده اند و اگر ترکیب هیات داوران جور دیگری چیده می شد یا فیلم من سال دیگری در جشنواره شرکت می‌کرد شاید جایزه به فیلم دیگری می رسید».

حامد رجبی در مورد شوراهای تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همیشه فکر کرده ام که نه حضور فیلمی در جشنواره ها دلیل خوب بودن آن است و نه پذیرفته نشدن آن در جشنواره‌ها دلیل بد بودنش. به هر حال من «پریدن از ارتفاع کم» را دوست دارم و به آن اعتقاد دارم که آن را ساخته‌ام، اما نکته  مهم برای من درباره‌ی انتخاب این فیلم در بخش پانورامای جشنواره ی برلین و همچنین حضور آن در بخش بهترین فیلم‌های اول جشنواره برلین در این است که این اتفاق برای فیلمی افتاده که در بین فیلم های ویدیویی که در سوپرمارکت ها به فروش می‌رسند، پایین‌ترین درجه‌ی کیفی را دریافت کرده. شاید موفقیت جهانی «پریدن از ارتفاع کم» و فیلم هایی از این دست، باعث شود که وزارت ارشاد با حساسیت بیشتری شوراهای تخصصی خود را انتخاب کند.


کد مطلب: 67752

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/67752/فیلم-درجه-ج-ارشاد-نامزدبهترین-برلین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir