کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مطهري اگر تصمیم نظام اشتباه باشد٬ نباید حرف زد؟

فشار‌ها و خودسانسوری در رسانه‌ها بسیار بیشتر شده است

ايلنا و ايسنا , 9 بهمن 1393 ساعت 13:56

گروه سياسي: نماینده مجلس نهم شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از آسیب‌های جامعه٬ بی‌توجهی به مساله آزادی بیان است که متاسفانه در دولت جدید کمتر شده است٬ به عبارتی چون دولتی بر سر کار آمده که به اصلاح‌طلبی گرایش دارد فشار‌ها بیشتر شده است.


علی مطهری در سیزدهمین کنگره حزب مردمسالاری با اشاره به شعار این همایش مبنی بر «اصلاحات لازمه اعتدال» گفت: به نظرم اصلاحات و پایبندی به اصول لازمه اعتدال هستند. وی با بیان اینکه برای حفظ اعتدال نظام باید بررسی‌هایی صورت بگیرد و آسیب‌های نظام مورد بررسی قرار گیرند٬ اظهار داشت: شهید مطهری در ابتدای انقلاب آسیب‌های احتمالی انقلاب اسلامی را پیش‌بینی کرده بود که نفوذ اندیشه‌های بیگانه، تجددگرایی افراطی، رخنه فرصت‌طلبان، ‌ناتمام گذاشتن نهضت و آفت معنی هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نفوذ اندیشه‌های بیگانه و تجددگرایی افراطی همین‌که آسیبی برای انقلاب محسوب نمی‌شوند، یادآور شد: رخنه فرصت طلبان از آسیب‌های امروز ما است٬ آفت معنی هم یکی دیگر از آفت‌هاست و به این معناست که قدرت طلبی‌ها زیاد٬ و اخلاص‌ ما کم شود. بنابرانی اگر بخواهیم آسیب‌های امروز انقلاب را فهرست کنیم مساله عدم تحمل منتقد و مخالف یکی از آسیب‌های جدی است که باید با آن مقابله شود.

مطهری ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌ها مسئله آزادی بیان است که متاسفانه در دولت جدید کمتر شده است؛ به عبارتی چون دولتی بر سر کار آمده که به اصلاح‌طلبی گرایش دارد٬ فشار‌ها بیشتر شده است. متاسفانه خودسانسوری در رسانه‌های ما بسیار بیشتر شده و رسانه‌ها از خطر توقیف و لغو امتیاز نسبت به دولت قبل بیشتر می‌ترسند.

عضو سابق هیات نظارت بر مطبوعات با بیان اینکه باید تکلیف هیات نظارت بر مطبوعات مشخص شود٬ تصریح کرد: من ۴ سال عضو آن هیات بودم و از نهادهای مختلف افرادی در آن عضویت داشتند٬ در هیات یک تصمیم کار‌شناسی گرفته می‌شود اما می‌بینیم که از طرفی دادستانی اعلام جرم می‌کند و رسانه‌ای را می‌بندد. پس فلسفه این هیات چیست؟ یا باید این هیات بسته شود و در اختیار دادستانی قرار گیرد یا ‌آنکه بدون مجوز این هیات٬ روزنامه‌ای بسته نشود.

وی با اشاره به جایگاه آزادی بیان در اندیشه شهید مطهری و امام خمینی خاطرنشان کرد: شهید مطهری می‌گوید احزاب غیراسلامی حق فعالیت دارند اما فعالیت‌شان باید با تابلوی خودشان باشد؛ امام هم در مصاحبه‌ای گفتند کمونیست‌ها حق فعالیت و آزادی بیان دارند٬ ولی این موضوع را با امروز مقایسه کنیم. نباید تصمیمات دوره جنگ را به امروز تعمیم دهیم.

فرزند شهید مطهری با تاکید بر اینکه نوع برخورد با منتقدان که صرفا ممکن است صرف انتقاد زندانی شوند با سیره ائمه اطهار و پیامبر منطبق نیست٬ ابراز داشت: برخورد امام علی (ع) با خوارج چگونه بود؟ ما به غربی‌ها انتقاد می‌کنیم که فضای نقد را درباره هولوکاست بسته‌اید و می‌گویید که باید یک تحلیل و نگاه باشد ولی همین کار را درباره حوادث ۸۸ می‌کنیم و می‌گوییم فقط باید یک تحلیل باشد و همه یک نظر داشته باشند. مطهری افزود: اتفاقی که در مجلس هم افتاد همین طور بود می‌گویند شما یک چیز دیگری می‌گویید و این تصمیم نظام است. این دیگر چه حرفی است؟ ممکن است تصمیم نظام اشتباه باشد نباید حرف زد؟

وی در ادامه سخنان خود با مورد توجه قرار دادن موضوع آزادی تفکر و بیان، گفت: شهید مطهری معتقد بودند که در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی حق فعالیت دارند منتهی مشروط بر این‌که با نام اسلام فعالیت نکنند. خود امام هم می‌فرمودند که حتی کمونیست‌ها در جمهوری اسلامی حق فعالیت دارند. حال شما این موضوع را با وضع امروز ما مقایسه کنید. ما نباید برخی رفتارها و تصمیمات دوره جنگ را به امروز سرایت دهیم. در آن زمان محدودیت‌هایی وجود داشت.

مطهری در ادامه گفت: به صرف انتقاد افرادی را بازداشت و زندانی می‌کنید در حالی که این رویکرد با سیره ائمه اطهار (ع)، پیغمبر (ص) و امیرالمومنین (ع) سازگار نیست چرا که می‌بینیم مخالفین حضرت علی (ع) در مقابل ایشان حتی فریاد می‌زدند و امیرالمومنین حتی حقوق اینها را قطع نکرد. مادامی که دست به سلاح بردند که در این صورت این افراد محارب و قیامشان مسلحانه می‌شود که تکلیفشان روشن است بنابراین تا فرد و گروهی دست به سلاح نبرده نباید به جرم مخالفت او را محدود کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ما به غربی‌ها انتقاد می‌کنیم که شما درباره هولوکاست اجازه اظهارنظر و بررسی به کسی نمی‌دهید و فقط یک تحلیل باید مطرح شود. حالا همین کار را ما درباره حوادث 88 داریم. همه باید یک حرف بزنیم. کسی حق ندارد حرف دیگری بزند و اتفاقی که در مجلس افتاد در همین راستا بود. مطهری در ادامه سخنانی را بیان کرد که با تشویق مکرر حاضرین همراه شد.

وی با مورد توجه قرار دادن موضوع ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی، گفت: هر انقلابی ریزش‌ها و رویش‌هایی دارد و رهبر معظم انقلاب نیز این موضوع را مورد توجه قرار دادند. اما مقصود ایشان ریزش‌های طبیعی است نه این‌که ما اصرار بر ریزش‌ها داشته باشیم و فکر کنیم هرچه این ریزش‌ها بیشتر باشد بهتر است و در این راستا فکر کنیم که می‌توانیم افراد را هل دهیم تا از قطار انقلاب پیاده شوند.

وی در همین راستا اضافه کرد: آنچه مدنظر من است نوع برخورد با منتقدان و مخالفان است. ما باید این راه را تغییر دهیم. وقتی کسی خودش می‌گوید من نظام را قبول دارم چرا هلش می‌دهید؟ هر وقت چنین شخصی سلاح به دست گرفت بحث دیگری است. اما می‌خواهیم افراد را طرد و از دایره انقلاب بیرون کنیم. مطهری گفت: آیا دل ما بیشتر برای انقلاب می‌سوزد یا دل این تندروها که این طرف و آن طرف هستند. نماینده مجلس نهم شورای اسلامی با طبیعی خواندن ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب بیان کرد: چرا عده‌ای اصرار بر ریزش دارند. این افراد معتقدند که هر چه ریزش بیشتر داشته باشیم٬ بهتر است. معتقدند هاشمی، خاتمی، ناطق، کروبی و موسوی از قطار انقلاب پیاده شوند و رسایی و کوچک‌زاده باقی بمانند، این حرف ها باعث نگرانی انقلاب است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این دوستان فکر می‌کنند من دلبسته موسوی و کروبی‌ام اما بحث این حرف‌ها مطرح نیست٬ چرا که این آسیب است و همه باید با هم باشیم. چرا می‌خواهیم افراد را هل بدهیم و از قطار انقلاب پیاده کنیم؟ متاسفانه به جای وحدت به دنبال طرد افراد هستیم و دایره انقلاب را محدود می‌خواهیم بکنیم.

وی اضافه کرد: دل ما برای انقلاب می‌سوزد یا دل تندرو‌ها که در مجلس هستند؟ من که در شب ۱۵ خرداد شاهد بازداشت شهید مطهری بودم... (بغض و سکوت چند دقیقه‌ای مطهری) به هر حال نفوذ فرصت‌طلبان یک بحث جدی است٬ شهید مطهری می‌گوید انقلاب فرزندخور نیست٬ بلکه این از کوتاهی ماست که انقلاب فرزندانش را می‌خورد و اگر ما هوشیار باشیم و از رخنه فرصت‌طلبان جلوگیری کنیم این مساله رخ نمی‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: مسأله نفوذ فرصت‌طلبان بسیار مهم است. حتی وقتی زمانی گفتند که انقلاب فرزندخور است شهید مطهری می‌گویند انقلاب فرزندخور نیست، کوتاهی رهبران نهضت و انقلابیون راستین است که باعث می‌شود که انقلاب فرزندان خود را یکی یکی از بین ببرد. ولی اگر ما هوشیار باشیم و از رخنه فرصت‌طلبان جلوگیری کنیم، این موضوع یک قاعده کلی نیست و زمانی پیش می‌آید که ما غفلت می‌کنیم و کسانی وارد می‌شوند تا انقلابیون راستین را به حاشیه برانند و شعارهای تند سر دهند.

وی همچنین کم شدن خلوص و ایمان و معنویت را از آفت‌ها مورد توجه انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: شهید مطهری می‌فرمودند اگر یک انقلاب مذهبی خلوص نیت‌اش را از دست بدهد زودتر آسیب می‌بیند چرا که ادعای معنوی دارد و مخصوصاً این موضوع درباره اصول‌گرایان بیشتر صدق می‌کند. چرا که ادعای اسلام و ولایت‌مداری بیشتر است. در حالی که بی‌تقوایی در این میان زیاد است. مثلاً این‌که خبر را ناقص و آن‌طور که دوست دارند منتشر می‌کنند.

مطهری اظهار کرد: من در آن جلسه مجلس گفتم اگر روز 9 دی منشأ تفرقه در کشور باشد دیگر یوم‌ا لله نخواهد بود بلکه یوم‌الشیطان است اما این رسانه‌ها نوشتند مطهری گفته که 9 دی یوم‌الشیطان است و این موضوع از مواردی است که به انقلاب آسیب می‌زند.

وی در ادامه با بیان اینکه من معتقدم دیوار مصنوعی بین اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی باید شکسته شود، گفت: برای خودمان دسته‌بندی‌هایی درست کرده‌ایم که بر اساس آن کسی که اصول‌گرا است نمی‌تواند اصلاح‌طلب باشد و برعکس. در این راستا من معتقدم معتدل‌های اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی متحد شوند و در مقابل افراط‌ها و فرصت‌طلبی‌ها بایستند تا ان شاءألله آینده بهتری داشته باشیم.

وی در ادامه بازگشت به قانون اساسی را راه‌حل اساسی مشکلات عنوان کرده دانست و افزود: ما یک قانون اساسی بسیار خوب و مترقی داریم اما خودمان با ایجاد شوراهایی یکی یکی اصول را نقض کرده‌ایم. یک شورایی درست کردیم که می‌تواند در کار قوه قضائیه دخالت کند. شورای دیگری هم می‌تواند در آموزش عالی دخالت کند و اساساً این شوراها در مقابل مجلس قانون‌گذاری می‌کنند. اینها را باید اصلاح کنیم و ملاک را قانون اساسی قرار دهیم.


کد مطلب: 67918

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/67918/فشار-ها-خودسانسوری-رسانه-ها-بسیار-بیشتر-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir