به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ ساعت ۰۱:۱۳
کد مطلب : ۶۸۴۴۴

افشای یک‌تخلف‌بانكي ۳۰۰۰میلیاردی دیگر!

گروه اقتصادي: عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار از بررسی تخلف ۳۰۰۰ میلیاردی سازمان اقتصاد اسلامی در دست اندازی به منابع صندوق های قرض الحسنه از شورای پول و اعتبار خبر داد.
هادی قوامی در گفتگو با مهر با اشاره به بررسی تخلف سازمان اقتصاد اسلامی در برداشت چند هزار میلیاردی این سازمان از صندوق های قرض الحسنه در جلسه شورای پول و اعتبار گفت: برداشت ۳ درصدی سازمان اقتصاد اسلامی از صندوق های قرض الحسنه به نام سپرده قانونی نزد بانک مرکزی، خلاف است و این پول باید بازگردانده شود. نماینده اسفراین در مجلس نهم ادامه داد: سازمان اقتصاد اسلامی بر اساس تکلیف بانک مرکزی این کار را نمی کند، یعنی بانک مرکزی از صندوق های قرض الحسنه تک شعبه ای چیزی تحت عنوان سپرده قانونی دریافت نمی کند. این عضو شورای پول و اعتبار ادامه داد: گفته می شود این پول که حدود۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان است، صرف احداث ساختمانی برای سازمان اقتصاد اسلامی در تهران شده است.

وی افزود: اگر سازمان اقتصاد اسلامی به اسم بانک مرکزی این کار را کرده، تخلف کرده است و از آن جا که بیش از هزار شعبه در کشور دارد و بیش از ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان از صندوق های قرض الحسنه گرفته شده، بنابراین باید منتظر عواقب ناگوار و اثرات سوء آن بر اقتصاد کشور هم بود.
قوامی خاطر نشان کرد: کاملا طبیعی است که این اقدام بر تسهیلات دهی صندوق های قرض الحسنه تاثیرات منفی می گذارد و بهتر است که سازمان اقتصاد اسلامی این را اصلاح کند و حداقل به اسم سپرده قانونی بانک مرکزی این کار را انجام ندهد، چون بدون شک، این تخلفی بزرگ و آشکار است. برداشت این چند هزار میلیارد تومان از محل همین سپرده به اسم سپرده قانونی خلاف قانون و خلاف اهداف قرض الحسنه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم تاکید کرد: برداشت از صندوق های قرض الحسنه که به خصوص در شهرستان ها با هدف کارگشایی و ارائه خدمات به طبقات محروم و کارگری شکل گرفته و با کارمزد ۱ تا ۲ درصد تسهیلات می دهند، آن هم در فضای سخت رقابتی که بین موسسات مالی و پولی هست، نه تنها غیر قانونی بلکه خلاف اخلاق اسلامی است. قوامی تاکید کرد: بهتر است سازمان اقتصاد اسلامی این ۳ درصد را به صندوق ها برگرداند زیرا این عدد، یعنی عددی بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان، برای صندوق ها میزان مهم و تاثیر گذاری است.