به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۴ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۶۸۴۴۷
افزایش 13 درصدی گازگرفتگی در 10 ماهه امسال؛

خوابی که بیداری نداشت

گروه جامعه: سرگیجه دارد و احساس بی‌حسی او را در بر گرفته است. سردرد دمار از روزگارش درآورده و چشمانش سیاهی می‌رود. حالا کم کم شکم درد هم اضافه می‌شود، نمی‌داند چرا دچار این مشکل شده است، دیروز این حالت‌ها را نداشت و تمایل زیادی به خوابیدن دارد. هنوز نمی‌داند دچار گاز گرفتگی شده است.
خوابی که بیداری نداشت
همه ساله خبرهایی از مرگ خاموش در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود و این نشان می‌دهد که حادثه همیشه در کمین است، اما چقدر مردم به این گونه اخبار توجه دارند و اصول و نکات ایمنی را رعایت می‌کنند؟

افزایش 13 درصدی گازگرفتگی در 10 ماهه امسال
مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از افزایش 13 درصدی گازگرفتگی در 10 ماهه امسال در استان همدان خبر داد. دکتر "علی احسان صالح" با اعلام این خبرگفت: در 10 ماهه امسال 13 درصد میزان گازگرفتگی‌ها در مقایسه با 10 ماهه سال 92 افزایش داشته است. وی ادامه داد: در 10 ماهه امسال در مجموع 17 نفر بر اثر گاز گرفتگی جان باختند که از این تعداد یک نفر زن و مابقی مرد بودند، در حالی‌که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 15 نفر بود که از این تعداد پنج نفر زن و مابقی نیز مرد بودند.

با وجود هشدارها آمار گازگرفتگی‌ها روبه افزایش است
وی تاکید کرد: برخلاف توصیه‌ها و هشدارها هم‌چنان شاهد افزایش گازگرفتگی‌ها هستیم، به گونه‌ای که در دی ماه سال‌جاری بیشترین آمار گازگرفتگی‌ها را در استان داشتیم و در این مدت هشت نفر جان باختند که از این تعداد یک نفر زن و مابقی مرد بودند.

تغییر رنگ شعله را جدی بگیرید
کارشناس جمعیت هلال احمر استان همدان نیز هشدار داد و گفت: تغییر رنگ شعله بخاری علامت بزرگی برای از گرفتگی است. محمدرضا اعتصام اظهار کرد: مهم‌ترین راه پیشگیری از بروز گاز گرفتگی رعایت اصول ایمنی است که در این شرایط شهروندان هیچ‌گاه با حوادث تلخ مواجه نمی‌شوند. وی افزود: مهم‌ترین علائمی که احتمال گاز گرفتگی را افزایش می‌دهد، زمانی است که شعله بخاری تغییر رنگ داشته باشد و آبی نسوزد، بنابراین شهروندان هرگاه با تغییر رنگ شعله بخاری مواجه شدند باید نکات ایمنی را رعایت کرده و تمامی تهویه و خروجی‌ها را مجدد بررسی کنند. اعتصام خاطرنشان کرد: قرمز سوختن شعله بخاری نشان دهنده کمبود اکسیژن محیط است و در چنین فضایی که در آن اکسیژن وجود ندارد احتمال گاز گرفتگی افزایش می‌یابد.

سرد بودن لوله بخاری علامت خوبی نیست

وی ادامه داد: یکی از علامت‌های مهم نشت گاز مونواکسیدکربن در فضای بسته، سرد بودن لوله خروجی بخاری و یا وسیله گازسوز است که در این شرایط نشان دهنده این است که تهویه به خوبی کارش را انجام نمی‌دهد. این کارشناس جمعیت هلال احمر همدان تاکید کرد: گاز مونواکسیدکربن هیچ بو و رنگ خاصی نداشته و همین بی‌علامتی‌ها موجب افزایش تعداد قربانیان می‌شود. اعتصام به علامت‌های گازگرفتگی در افراد اشاره کرد و افزود: نخستین چیزی که مورد توجه قرار می‌گیرد سردرد بوده و حالت تهوع و استفراغ نیز از علامت‌های دیگر گازگرفتگی در افراد است، البته گازگرفتگی‌ها گاهی با شکم درد همراه است و هنگامی که فردی با این شرایط مواجه می‌شود باید از محیط هرچه سریع‌تر دور شود و وسیله گازسوز را قطع کند.

وی خاطرنشان کرد: میل به خواب رفتن و سیاهی چشم نیز از علامت‌های گازگرفتگی است که توصیه می‌شود فردی که دچار گازگرفتگی شده به هیچ وجه نباید بخوابد، چراکه در این خواب رفتن دیگر بیداری وجود ندارد. کارشناس جمعیت هلال احمر همدان تصریح کرد: اگر اطرافیان با فرد گاز گرفته مواجه شدند باید آنها را از محیط خارج کرده و تهویه را ایجاد کنند تا اکسیژن وارد محیط شود هم‌چنین باید به سرعت با اورژانس باید تماس بگیرند.

وی تاکید کرد: گاز مونواکسیدکربن میل ترکیبی زیادی با هموگلوبین خون داشته و 200 برابر از اکسیژن میل ترکیبی آن بیشتر است. اعتصام گفت: افرادی که به طور معمول دچار مرگ خاموش می‌شوند به علت سردرد ناشی از گازگرفتگی می‌خوابند تا سردردشان تسکین یابد، در حالی‌که این اتفاق نمی‌افتد و فرد دچار مرگ خاموش می‌شود. وی با بیان این‌که هر وسیله گازسوز که شعله داشته باشد احتمال گاز گرفتگی دور از انتظار نیست، گفت: سیستم‌های پکیجی که با گاز کار می کنند احتمال گاز گرفتگی به وسیله آنها نیز دور از انتظار نیست. این کارشناس تصریح کرد: برای اطمینان از نحوه کارکرد وسیله‌های گازسوز هراز چند گاهی باید تمامی خروجی‌های وسایل گاز سوز بررسی شود.

وی به رانندگانی که در داخل کابین از وسایل گازسوز برای گرم کردن محیط استفاده می‌کنند، توصیه کرد، همیشه یک منفذ برای تهویه هوا ایجاد کنند و شیشه ماشین را در صورت امکان کمی باز بگذارند. اعتصام با بیان این‌که تعداد مسافرت‌ها در حال افزایش است، تاکید کرد: مسافران برای استراحت در داخل چادرها باید از روشن کردن وسایلی که گازسوز هستند به طور جدی خودداری کنند. همیشه تصور می‌کنیم حادثه برای دیگران است و آمارهایی که از گاز گرفتگی به گوش می‌رسد هیچ‌گاه به سمت خانه‌های ما نمی‌آید، در حالی که همان افرادی که قربانی این مرگ خاموش شده‌اند نیز روزی همین فکر را می‌کردند، غافل از این‌که گرفتار این خواب شدند و برای همیشه خوابیدند، پس آیا بهتر این نیست که هر چند وقت یکبار سیستم‌های خروجی را بررسی کنیم تا هیچ‌گاه در غم از دست دادن اطرافیان‌مان نباشیم.
مرجع : ایسنا