کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اردن «ساجده ریشاوی» و 5 تروريست ديگر داعش را چهارشنبه اعدام می کند

واكنش‌هاي جهاني به سوزندان خلبان اسير اردني توسط داعش

14 بهمن 1393 ساعت 23:42

گروه بين‌الملل: سايت وابسته به داعش ویدیوئی را منتشر کرده‌اند که نحوه شنيع و وحشيانه به آتش كشيدن معاذ کساسبه، خلبان اسیر اردنی را در داخل یک قفس آهنی نشان می‌دهد.


این خلبان ماه دسامبر سال گذشته میلادی بعد از سقوط جنگنده‌اش توسط داعش به اسارت گرفته شد. تلویزیون دولتی اردن خبر کشته شدن معاذ کساسبه را تایید کرده و گفته که او یک ماه پیش و در سوم ژانویه به قتل رسیده است. یکی از بستگان کساسبه به خبرگزاری رویترز گفت که ارتش اردن پیش‌تر به خانواده این خلبان خبر داده که او کشته شده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: اگر ویدیوی منتشرشده واقعی باشد، نشان دیگری از وحشي گري و بربریت داعش است. وي دستور داد كميته اي نظامي براي بررسي آزاد كردن گروگان ها از دست داعش تشكيل شود.


جنگنده معاذ کساسبه در جریان عملیات نیروهای ائتلاف علیه داعش در نزدیکی شهر رقه سقوط کرد. رقه پایگاه اصلی داعش در سوریه است. اردن تلاش می‌کرد این خلبان را با یک زن تروريست مورد نظر داعش به نام سجاده ريشاوي مبادله کند اما این کار بی‌نتیجه‌ ماند. داعش خواهان آزادی ساجده ریشاوی شده بود که به دلیل نقش داشتن در بمب‌گذاری در امان، پایتخت اردن در سال ۲۰۰۵ به مجازات اعدام محکوم شده و اکنون زندانی است. دولت اردن با این درخواست موافقت کرده اما خواسته بود تا پیش از اجرای آن، از سلامت خلبان خود مطمئن شود اما مقامات اردن پس از اينكه متوجه شدند خلبان اسيرشان توسط داعش در ماه پيش اعدام شده، از آزادي ريشاوي خوداري كردند زير به آنان خبر رسيده كه داعش او را اعدام كرده و بحث مبادله خلبان اسير با ريشاوي، ترفند داعش است.

اردن «ساجده الریشاوی» و 5تروریست داعش را اعدام می کند


طبق آخرين خبرها، منابع خبری گزارش دادند که اردن به تلافی اعدام «معاذ الکساسبه» خلبان ارتش این کشور توسط گروه تروریستی داعش، «ساجده الریشاوی» تروریست زندانی را به همراه 5 تروريست ديگر این گروه، را بامداد چهارشنبه اعدام می کند. در پی اعدام این خلبان اردنی توسط داعش، مردم اردن خواهان اعدام «ساجده الریشاوی» تبعه عراقی وابسته به این گروه تروریستی شدند. منابع رسانه ای به المیادین گفتند که معاون پادشاه اردن احتمالا سه شنبه شب حکم اعدام الریشاوی وابسته به داعش و «زیاد الکربولی» و 4 تروريست ديگر را امضا می کند.

ارتش اردن روز سه شنبه در بیانیه ای با اعلام خبر مرگ معاذ الکساسبه، تهدید کرد که از جنایتکاران انتقام خواهد گرفت. در این بیانیه تاکید شده که خون الکساسبه هدر نخواهد رفت و انتقام سختی در انتظار عاملان این جنایت است. از سوی دیگر تلویزیون اردن اعلام کرد که معاذ الکساسبه سوم ژانویه سال جاری (13دی) توسط داعش اعدام شده است.

در همین حال رییس ستاد نیروهای مسلح اردن روز سه شنبه به خانواده خلبانی که در اسارت گروه تروریستی داعش بود، اعلام کرد که وی کشته شده است. گروه تروریستی داعش عصر امروز (سه شنبه) تصاویری را پخش کرد که در آن نشان می داد، آنها خلبان اردنی را زندن زنده سوزانده اند.

شبکه خبری ˈسی ان انˈ نیز اعلام کرد که «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن که در آمریکا به سر می برد، پس از انتشار خبر سوزانده شدن خلبان ارتش کشورش به دست داعش، سفر خود را نیمه تمام گذاشته و به اردن باز می گردد. خشم سراسري در اردن حاكم شده جمعيت زيادي از اردني ها در مناطق مختلف امان پايتخت اين كشور تجمع و از ارتش اين كشور درخواست انتقام گيري از داعش شده‌اند. شبكه هاي مختلف عربي از اردن برنامه هاي زنده پخش مي‌كنند.


کد مطلب: 68529

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/68529/واكنش-هاي-جهاني-سوزندان-خلبان-اسير-اردني-توسط-داعش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir