کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت:

صدا و سیما نقش مخربي در سلامت روان دارد

فارس , 19 بهمن 1393 ساعت 19:20

گروه علمي: رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت گفت: صدا و سیما نه تنها نقش خود را در ارتقای سلامت روان ایفا نمی کند بلکه در برخی مواقع نقش مخربی داشته است. این امر سلب اعتماد جامعه را همراه دارد البته ارتقای سلامت روان نیازمند توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی است.


دكتر مصطفی معین در آستانه برپایی «پنجمین کنفرانس علمی سالانه سلامت روان و رسانه» با اعلام این مطلب افزود: با توجه به اینکه مسایل مربوط به پیشگیری از ابتلا به بیماری های روانی به تنهایی از عهده دولت خارج است، برای ارتقای سلامت روان نیازمند آموزش های عمومی و ارتقای فرهنگ سلامت با توسعه شبکه‌های اجتماعی اعم از مجازی و غیر مجازی، تقویت نهادهای مدنی و به طور کلی مشارکت مردم هستیم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه جامعه ما نیز مانند اکثر کشورهای در حال توسعه دارای شکاف های اجتماعی از قبیل شکاف جنسیتی، نسلی، قومی، نژادی، و نیز شکاف بین مردم و دولت، دولت و مردم، دانشگاه و جامعه و برعکس است، شبکه های اجتماعی قادر به ترمیم این شکاف ها هستند.

معین با اشاره به اینکه مسئولیت سلامت روان تنها برعهده وزارت بهداشت یا سایر نهادهای رسمی نبوده، مسئله‌ای ملی است که همه باید در برابر آن احساس مسئولیت کنند، تصریح کرد: به دلیل اهمیت این مسئله، موضوع کنفرانس امسال سلامت روان و رسانه " سلامت روان و رسالت همگانی" نامگذاری شده است. وی با تاکید بر نقش آموزش از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه های رسمی گفت: هر چند برخی رسانه ها به ویژه صدا و سیما که دارای پوشش گسترده تری نسبت به دیگر رسانه های رسمی است، می توانند، نقش مهمی در بهبود شاخص های سلامت روان داشته باشد، اما شاهدیم، متاسفانه این رسانه در برخی مواقع نقش مخربی داشته که این امر سلب اعتماد جامعه را همراه دارد.

رئیس کرسی یونسکو در آموزش سلامت افزود: ضروری است، عقلانیت، دانش تخصصی و اخلاق حرفه ای در رسانه ها، به خصوص رسانه ملی تقویت شود. وی خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه عوامل اجتماعی در بروز بیماری های مزمن به ویژه اختلال روان و برعکس، بهبود شاخص های سلامت روان نقش اساسی دارند، ضروری است، نظام سلامت و برنامه های توسعه کشور عوامل خطرزای اجتماعی از قبیل نابرابری و فقراقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مشترک است از طریق سیاستگذاری مناسب و ارایه آموزش به ویژه در فضای مجازی کاهش دهند.

پنجمین کنفرانس علمی سالانه سلامت روان و رسانه از سوی کرسی یونسکو در آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ انجمن علمی روانپزشکان ایران؛ انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات؛ انجمن علمی جامعه شناسی ایران؛ انجمن پرستاری ایران؛ دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت؛ مرکز تحقیقات روانپزشکی؛ مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی و دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان(انستیتو روان پزشکان تهران) سه شنبه ۵ اسفند در بیمارستان روزبه تهران برگزار می‌شود.


کد مطلب: 69032

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/69032/صدا-سیما-نقش-مخربي-سلامت-روان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir