به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ساعت ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۶۹۳۶۲
پاره تن ايران، نفَسش به شماره افتاده است

همه ايران پشت يک‌ شهر؛ اهواز دوست داریم

گروه جامعه: همه آن چيزي که در اهواز، خوزستان و ايلام مي‌گذرد، به سرعت تبديل به دغدغه همه ايراني‌ها شده است. تصاوير گردوغبار در همه شهر و البته عکس‌هاي راه پيمايي امروز و يا تمرين فوتبال تيمهاي فولاد و استقلال با ماسک.

اهواز...چند سال پيش

و اين روزها...!
گرد و خاک همه ی خوزستان را فراگرفته است. صدای مردم مقاوم از زیر هاله یی از گرد و غبار برخاسته است. شهروندان خوزستانی از مسوولان کمک می خواهند. کمک برای تنفس هوای بدون ریزگرد. گرد و خاک در خوزستان، دیگر میهمان نیست. ریزگردها گویا صاحبخانه شده اند. حدود 10 سال است که در این استان جاخوش کرده اند و نفس ها را بریده اند. این روزها هر نفس و هر نگاه خوزستانی ها پر از خاک است. بیشتر شهرهای خوزستان به زیر لایه یی از خاک و غبار فرورفته اند. اگر امکان بود، خوزستانی ها نفس کشیدن را هم مانند زندگی در این چند روز تعطیل می کردند تا گرد و خاک بیرون رود. گرد و غبارها به همان اندازه که کوچک و ریز هستند، به همان اندازه، آرام آرام ریه های سالم مردم را فتح می کنند. همانند وقتی که بعثی ها می خواستند خاکشان را فتح کنند. در برابر بعثی ها مقاومت کردند و آنها را به بیرون انداختند اما در برابر ریزگردها ... .

از روز یکشنبه، نوزدهم بهمن ماه شهر اهواز و یازده شهرستان استان خوزستان گرفتار گرد و غبار شدید و کم سابقه یی شده اند؛ تا اندازه یی که زندگی عادی مردم را مختل کرده است. وضعیت هوای اهواز و اعلام شرایط بحرانی باعث تعطیل شدن دانشگاه ها، مدارس و سازمان های دولتی این شهر شد. میزان غلظت گرد و غبار ظهر یکشنبه در اهواز به پنج هزار و 357 میکروگرم بر متر مکعب رسید که این میزان بیش از 35 برابر حد مجاز است. یک اهوازی می گفت پیش از این، 55 و حتی65 برابر حد مجاز را هم تنفس کرده اند!

سکوت بیش از این خوزستانی ها در برابر هوای آلوده یی که هر سال تنفس می کنند، چاره ساز نبود. این بار، شهروندان شهرهای غبارزده، در شبکه های اجتماعی گزارش و عکس های لحظه به لحظه یی از شدت گرد و غبار را به گوش همه می رسانند. می گویند حتی بستن درز پنجرها و درها هم سد راه ورود مهمانان ناخوانده نمی شود. به هر زور و ضربی که شده ریزگردهای موذی وارد خانه می شوند تا روکشی شوند بر اسباب و لوازم منزل و آدم ها. می گویند مردم و شهر، زیر خروارها گرد و غبار، خاک شده اند. عکس ها هم همین را نشان می دهد. اوضاع آنقدر خراب است که روی غبار نشسته بر زندگی شان دلنوشته می نویسند تا به گوش مردم و مسوولان برسانند که نفس کشیدن برایشان سخت شده است.

دلنوشته های مردم خوزستان پر از فریاد کمک خواهی، دلخوری از مسوولان، احساس تبعیض، نگرانیِ از دست دادن سلامتی و گله و شکایت است. از روایت وضعیت مردم ساکن در شهرهای پر از گرد و غبار که بگذریم، می رسیم به دلایل. این ریزگردهای ویرانگر از کجا آمده اند و تا کی باید زندگی عادی مردم ساکن در شهرهای جنوبی و همچنین غربی کشور و از همه مهمتر سلامتی آن ها را به بازی بگیرند؟

چقدر زمان لازم است تا راه حل های ضربتی، کوتاه مدت و بلندمدت به ثمر بنشینند؟ چه مقدار زمان لازم است تا اعتبار اجرایی کردن راهکارهای مقابله با گرد و خاک در شهرهای جنوبی و غربی ایران تامین شود؟ سه سال؟ پنج سال؟ هفت سال؟ 10 سال؟ ... سال ها است که مساله ی ریزگردها در دولت های مختلف در دستور کار قرار گرفته اما هیچ گاه اقدامی موثر در جهت کاهش مشکلات انجام نشده است. کار به جایی رسیده که نماینده های مردم شهرهای خوزستان در آخرین جلسه ی مجلس شورای اسلامی، مجبور به قسم دادن مسوولان دولتی شده اند تا فکری به حال هوای شهرشان کنند.

کارشناسان و مسوولان، تاکنون منابع مختلفی را برای آلودگی هوا در شهرهایی مانند اهواز، سوسنگرد، اندیمشک، بهبهان، دزفول و ... بیان می کنند. به گفته ی «احمد رضا لاهیجان زاده» مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، از 10 سال پیش که ریزگردها وارد استان شدند، کانون این پدیده بیشتر از کشورهای همسایه بوده است. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد در طول این مدت تا سال 92 به طور عمده منشا این گرد و خاک تا 70 درصد از کشور عراق بوده است.

البته «سید شکرخدا موسوی» نماینده ی مردم اهواز در مجلس، دلیل اصلی ورود ریزگردها را خشکسالی اعلام کرده است. «ناصر سودانی» دیگر نماینده ی اهواز هم مناطقی از عربستان سعودی، مناطقی از عراق که در اختیار گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش)، توقف طرح مالچ پاشی در عراق و عربستان و خشکی تالاب ها را منابع اصلی گرد و غبار اعلام می کند.

در نشست مجمع نمایندگان خوزستان با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم خشک شدن بخش تالاب «هورالعظیم»، وجود کانون های پرخطر در اطراف شهر اهواز و چشمه های جوشان خاک در اطراف برخی شهرهای این استان، اجرایی نشدن عملیات 200 هزار هکتاری بیابان زدایی در خوزستان و همکاری نکردن سایر کشورهای همسایه برای مبارزه با این پدیده، به عنوان عوامل تشدید گرد و غبار در خوزستان، مطرح شد.

کارشناسان زیست محیطی و مسوولان تاکنون راهکارهای زیادی را مطرح و اجرا کرده اند. استفاده از پوشش گیاهی در زمین ها، تولید باران مصنوعی، استفاده از بادشکن ها، رواج کشاورزی در مناطقی که امکان کشت دارند، مالچ پاشی، استفاده از پوشش سنگی در مناطقی که امکان کاشت پوشش گیاهی وجود ندارد، استفاده از افشانه ها (اسپری ها) و چسب های شیمیایی و در آخر نیز همکاری های بین المللی با کشورهای همسایه یی که بسترساز ورود گرد و غبار به شهرهای ایران هستند، از جمله راه هایی است که تاکنون مطرح شده و برخی از آن ها اجرایی شده اند.

این در حالی است که پدیده ی گرد و غبار به جز به خطر انداختن سلامتی، به طور یقین پیامدهای دیگری همانند افت تحصیلی، مهاجرت، اثربخشی بر روی سلامت محصولات کشاورزی و ... نیز خواهد داشت. واقعیت تلخ زندگی مردم ساکن در شهرهای خوزستان نیاز به عزم و توجه جدی و البته فوری مسوولان دولتی دارد. به نظر می رسد راه حل های ضربتی و زودگذر و تکرار وضعیت آلودگی در سال های بعد، راهکار اصلی نبوده و با توجه به اینکه از تکرار این وضعیت در این استان نزدیک به 10 سال می گذرد، جای خالی تصمیم گیری جدی و البته کاربردی از سوی مسوولان مربوط، در قبال نجات سلامتی مردم خوزستان احساس می شود.

نقطه ی امیدواری در حل این معضل، توجه و تاکید دولت یازدهم بر حل مشکل های زیست محیطی است. مشکل های بحرانی محیط زیست، دیگر همانند سال های قبل، مورد غفلت واقع نخواهد شد و مسوولان زیست محیطی دولت تدبیر و امید با تاکید بر این نکته که معضل های محیط زیست یک شبه از بین نخواهند رفت، به دنبال حل این بحران های زیست محیطی کشور هستند.
....................
در حوزه ورزش
به گزارش "ورزش سه"، موضوع اهواز از آنجا مهمتر هم هست که این شهر تکه ای از همه ماست؛ سرزمینی که دوستش داریم و به آن عشق ورزیده ایم. این شهر که حالا بهترین تیم فوتبال ایران در دو سه سال گذشته را هم در دل خود دارد. تیمی که با همه مشکلات، قدرتمندانه به دنبال کسب دومین قهرمانی متوالی است. آنها روز جمعه با سپاهان مسابقه ای بسیار حساس دارند. دراگان اسکوچیچ سرمربی فولاد می گوید: دیروز تمرین کردیم.کمی خوش شانس بودیم وتوانستیم همدیگر را در زمین ببینیم! که البته بابت همین هم خداراشکر کردیم اما امروز هوا بدتر از چیزی است که دیروز بود و امروز شاید تمرین هم نکنیم.

تصاویر اینستاگرامی از اهواز، دست همه ایرانیان را به آسمان برده. لابد، جامعه فوتبال هم در این روزها کنار اهواز و ساکنان مهربان و شکیبایش خواهد بود که در انتظار اتمام هجوم گردوغبارند و آغاز روزهایی که آسمان آبی آرزو نباشد. یکی از کاربران نوشته: اینکه فوتبال جمعه برگزار می شود یا نه، موضوع مهمی نیست. اما امیدواریم به برگزاری مسابقه فولاد – سپاهان چون معنی اش این است که غبار از شهر رفته...پس به امید آن مسابقه. به امید بازگشت لبخند به شهری که دوستش داریم.

شبیه‌سازی فولادی ها برای جمعه

هواداران فولاد خوستان مي خواهند بازي روز جمعه را با ماسک به ورزشگاه بيايند.
هواداران فولاد خوزستان برای بازی روز جمعه خود می خواهند با ماسک وارد ورزشگاه شوند و در صفحات اجتماعی از نحوه پوششان مدل سازی کرده اند. هواداران فولاد می خواهند اینگونه وضعیت بد خود در خوزستان را با توجه به گرد و خاک های عجیب بیان کنند.

فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۱۹:۵۲
شورش کردید ببینید هموطنان ما در مناطق کویری مانند زابل شب می خوابند و صبح 50 سانت خاک پشت در منازلشان را گرفته است آیا کسی صدای آنها را هم می شنود (290767)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۰۰:۰۴
برای این عزیزان هم میبایست تدبیری شکل گیرد (290864)
عشق بندری(قسمت اول)
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۰:۰۰
در این سالها عده ای به خاطر پز دادن به خاطر اینکه ما چهارمین کشور در ساختن سد هستیم و یا به خاطر اینکه پول مردم هپولی هپو کنند بر روی هر جوی آبی سد زدند و همه ی تالابها و دریاچه های ما را خشک کردند و امروز وضعیت مردم اهواز این شده است .مردمی که که از نفت و گاز و ثروت ملی سهمشان ، علاوه بر بیکاری گرد و خاک است .
ملت ایران در همه ی شهرها سرنوشتشان به هم پیوسته است و باید برای رسیده به یک فردای بهتر متحد باشد .
ادامه دارد (290771)
میترا
United States
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۱:۵۶
ما همه خوزستانیم (290816)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۲:۰۲
اگر مسئولان و به ویژه مدیران مرکز نشین در گفتار و وعده هایشان صداقت دارند و حقیقتا نیت کرده اند که شر این گرد و خاکهای کشنده را از سر مردم کم کنند بیایند و مردانگی کنند و حداقل مراکز تولید گرد و خاک در داخل کشور را مهار نمایند حالا گرد و خاکهایی که از بیرون مرزها می ایند پیشکش... (290818)
عشق بندری(قسمت دوم)
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۰:۰۴
در شرایط فعلی که مذاکرات اتمی تقریبا به شکست انجامیده است و به زودی این شکست به طور رسمی اعلامی شود و از سوی دیگر نقشه ی روسها برای نابودی و در معرض جنگ قرار دادن ایران مشخص شده است اتحاد مردم ایران بیش از پیش اهمیت دارد زیرا می تواند سرزمین مادری را نجات دهد .
یادمان نرفته است که آقای ظریف با طرفهای غربی توافق کرده بودند که تا پایان ماه مارس به توافق سیاسی(مرحله ی اول)برسند اما امروز آقای ظریف برخلاف گذشته بیان کردند که از اول به دنبال توافق یک مرحله ای بودند.
ادامه دارد (290773)
عشق بندری(قسمت سوم)
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۰:۰۸
آقای کری گفتند که اگر تا پایان ماه مارس به توافق سیاسی نرسیم ادامه نمی دهیم.حرف آقای کری منطقی است زیرا از اول هم قرار بود همین رویه ادامه یابد.
امروز آقای لاریجانی گفتند : ایران از میز مذاکره دور نمی شود .
به عبارت دیگر طرفهای ایرانی قصد دارند با نپذیرفتن توافق دو مرحله ای و دور کردن آمریکا از میز مذاکره شکست مذاکرات را به گردن آنها بیندازند اما این از نظر جامعه ی جهانی قابل قبول نیست زیرا از ابتدا قرار بود ابتدا توافق سیاسی صورت گیرد.
آیا قرار است ما سپر روسیه شویم ؟؟(سپراهدایی پوتین) (290776)
راننده تاکسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۰:۵۴
واقعا جای بسی سوال است که آیا دولت نمی تواند راه چاری برای این بلا پیدا کند؟! ای کاش به محض آمدن این ریز گرده حاکمان ما در آن ایام تشریف بیارند جنوب و جنوب غرب تا از نزدیک درد مردم را حس کنند در غیر اینصورت در حد شعار خواهد ماند (290799)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۲:۳۰
راه حلهای این معضل بزرگ عبارتند از:
1-احیا کارون بزرگ و جلوگیری از طرحهای انتقال اب از سرشاخه های رودخانه های جاری در خوزستان خصوصا کارون و دز.
2-احیای تالابهای خشکیده خوزستان بویژه تالابهای بزرگ هورالعظیم و شادگان.
3-رهاسازی اب پشت سدها و تامین حقابه رودخانه ها و تالابهای خوزستان.
4-اجرای طرحهای بیابان زایی در کانونهای بحرانی بیابانی خوزستان.
ایا این بار فریاد رسی هست یا بازهم وعده های بی سرانجام مسئولان و ناامیدی و بدبینی مردم را شاهد هستیم؟؟! (290827)
سعید
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۳:۳۳
یک راه حل جدید پیشنهاد شده پر کردن مناطق خشک شده مرزی با آب فراوان خلیج فارس است که فاصله چندانی ندارد (290847)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۲:۵۲
والله بالله من هم مثل شما دلم خون است ازاین اتفاقی که سرمردم قهرمان، خونگرم و دوست داشتنی خوزستان اومده و آرزومندم هرچه سریعتر رفع بشه...
اما باورکنیدهمه چیزش دست دولت نیست،نیست،نیست!احساسی نظرندید. دریاچه ی ارومیه روهم احساسی کردید،درحالی که بسیاری ازمتخصصان زیست محیطی معتقداندعمردریاچه ی ارومیه پس ازمیلیونهاسال تمام شده!ریزگردها هم حاصل خشکسالی چندسال اخیری است که براین کشورحاکم شده. شهرهای پرآب شمال خراسان هم آبی برایشان نمانده و زیستگاه یوزهای ایرانی درمعرض نابودی است.دولت چه کند؟چاپ کنید (290836)
خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۳:۲۸
مهندس محترم ،پنج میلیون انسان که ولی نعمت همه ایران و ایرانیان هستند را با یوز پلنگ مقایسه مسکنی !؟آیا اهمیت این انسانهایی که دهه های متوالی نفت سرزمینشان را تقدیم به کل ایران کردن و جای جای ایران با پول نفت این استان آباد شد در حالی که خود خوزستان خراب ماند ،مقایسه با یوزپلنگ است!؟عجبا !عجبا! بهار اینرا به اشتراک بگذار.بخدا از خواندن کامنت این مهندس فیلسوف اشکم درآمد.خدایا خودت تغاس مارا از ظالمین بگیر. (290843)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۳:۴۸
با همه حرفاتون موافقم بجز "نفت سرزمينشان"
دوست عزيز اين نفت همون قدري كه مال شما هست مال سيستاني ، كرد و ... هم هست و الان هم بايد مشكل گرد و خاك خوزستان مال همه ايران باشه
ازتون خواهش مي كنم با اين عبارات قضيه رو منطقه اي نكنين
بيايم يكبار پشت هم بايستيم تا زيبايي اتحاد رو ببينيم تو اين كشور تنها مسئولين بدهكار مردم هستند نه هيچ هموطني بدهكار هموطن ديگر
همه ما خوزستانيم همه ما آذربايجانيم همه ما سيستان و درياچه هامون هستيم (290855)
خوزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۳:۳۸
از انجاییکه احتمالاشما هموطن عزیز شرایط وخیم مردم خوزستان را از نزدیک لمس نکرده اید پس نمیتوانید در این مورد اظهار نظر دقیقی داشته باشید.
معضل گرد و خاکهای خوزستان بیش از انکه نتیجه خشکسالی های چند سال اخیر باشد ماحصل عوامل انسانی و سومدیریت منابع اب و خاک در چند دهه اخیر است و قطعا راه حل دارد ولی مردان دلسوز ملت و اهل کار و عمل میخواهد نه مدیران دروغگوی بیعمل...
هموطن گرامی؛ واقعا اگر دولتها نمیتوانند برای رفاه شهروندان خود گامی بردارند پس فلسفه وجودی تشکیل دولت چیست؟! (290849)
کر بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۱:۴۲
چن روز دیگه میگن اینم میراث احمدی نژاده ...... بابا به قول یه بنده خدا اون مرد شما حالو بچسب و به درد مردم برس تا دیر نشده . (290809)
سما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۲:۴۴
همه ما اهوازی های خون گرم را دوست داریم با اینکه شمالی هستم و هوا اینجا خوبه ولی دایم به شما فکر میکنم ولی متاسفانه تو اخبار شنیدم مصر هم اینجوری شده انشاالله مشکل شهرتان حل بشه (290832)
خوزستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۲:۴۹
من ساکن تهرانم اما عشقم به هموطنم وادارم کرد که این متن رو کپی کنم

اگر نفت خوزستان سهم تمام ایران است، گرد و خاک کشنده ی خوزستان نیز مشکل و مسئله ی تمام ایرانی هاست...
از همه کاربران و دوستانم خواهش میکنم، به ویژه از اون عزیزانی که در خوزستان زندگی نمیکنند، فضای شبکه های اجتماعی رو پر کنید از دغدغه ی سلامتی هموطنان خوزستانی مون.
سکوت نکنید که سکوت شما برای خوزستانی ها کشنده است.
مسولین محترم برای مردمی که هشت سال ازجان و مال و همه ى هستيشان گذشتند و برای ایران ایستادگی کردند بدادشان برسید (290834)
علی سلامات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۲:۵۰
عدم اهتمام دولت مردان از استاندار گرفته تا ریاست جمهوری در واقع تبعیض و اهانت بزرگی به خوزستان و خوزستانی ها و درنهایت به تمامیت ارضی ایران میباشد.
که خود مسبب مشکلات خارج از حد تصور برای ماخوزستانیهاست. (290835)
خوزستان
United States
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۳:۱۸
سلام. ما که نفسمون به شمارش افتاده. داریم زنده زنده زیر خاک مدفون میشیم. فریاد رسی هم نیست.. (290841)
دختر اهواز
United States
۱۳۹۳/۱۱/۲۲ ۲۳:۵۵
آب پشت سدها رو باز کنند، بیابان زدایی نیز انجام شود تا شاید بخش کوچکی از این مشکل بزرگ کاسته شود،کارهایی از این قبیل در داخل کشور انجام شود بعد به فکر رفع مشکل ورود ریزگرد از کشورهای دیگر باشند. اول از همه کارهایی که از دست خودمون بر می آید انجام دهیم. مسئولین لطفا منصفانه و با پشتکار فراوان پیگیر حل این مشکل باشند. (290858)
کارون خشک شده
United States
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۰۰:۰۱
وقتی آب کارون را به اصفهان منتقل کردند و تالاب ها خشک شدند و زمین های کشاورزی به صحرا تبدیل شدند این گردوخاک اتفاق افتاد. خوزستان را فدای صنعت اصفهان کردند. (290861)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۰۰:۱۶
مردم خوزستان غیرت و وفاداری خود را بارها و بارها نشان داده اند و حالا نوبت مسئولان است که برای این مردم شریف کاری بکنند و دلشان را به دست اورند. (290866)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۰۰:۱۷
من اهواز 4 سال دانشجو بودم، بهترین سالهای زندگیم همون 4 سال بوده، مردم نازنینی داره، یه وجب از خاک خوزستان رو با تمام دنیا عوض نمیکنم. (290868)
مورچه
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۰۰:۱۸
فرد :اینجا سیستان نیست اینجا خوزستانه اینجا هشت سال بمب بوده که تو فقط تو فیلما دیدی اینجا اوارگی بوده جنگ زدگی بودی شما چی دیدی اب کارون که رفت پول نفت که داره میره فقط خاکش برا ماس
باید منتظر باشیم تا بچه هامون از سرطان بمیرن؟ باید باشما ها هر جمعه قرار دربند درکه بزاریم؟
باید پیست اسکی زمستانه بریم ؟
نه پسر باید از بیماری بمیریم مرگ مرگ مرگ (290869)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۰۰:۲۰
من خوزستانی نیستم، ولی موقعی دارم میبینم که پایتخت نفت و گاز و ثروت ایران به همچین روزی افتاده، دلم میگیره، از مسئولین کشورم میخوام به داد مردم خوزستان و ایلام برسند، چون این استانها کم بدبختی ندیدن، دیگه بیشتر از نمیتونن زجر بکشن. (290871)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۰۰:۵۱
آقایون مسئول ایلام مظلوم را نیز در یابید. (290874)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۰۰:۵۵
باور کنید میشه اینو به یک فرست تبدیل کرد.
1: زمین های خشک شده تالاب برای طرح های بزرگ نیشکر بررسی بشن. بنظر میرسه که خیلی مناسب باشن.
2: بجای محدودیت واردات خودرو شکر رو ممنوع کنند تا برای سرمایدار داخلی کاشت نیشکر ارزش داشته باشه
3: واردات خودرو را ساده تر کرده و یا ماشین های اروندی رو آزاد کنند تا حد اقل آخر هفته برن اطراف از دست این گردو خاک.
4: در کارون اسکله بزنین تا مردم از قایق و جت اسکی در روزهای پاک استفاده کنن . (290875)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۰۱:۵۷
همه‌در‌ایران‌ماسک‌به‌صورتشون‌بزنن‌حتا‌هوا‌خوب‌هم‌باشه‌اینم‌یه
نوع‌اعتراضه،در‌ترکمن‌صحرا‌«گنبد‌کاوس»الان‌باران‌میاد‌‌وبرای‌عزیزانم
در‌خوزستان‌و‌ایلام‌نیز‌هوای‌سالم‌و‌زندگی‌سالم‌وشاد‌ارزومندم‌«آمین» (290880)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۰۲:۲۷
لازم شدکه امکاناتی را که خوزستان در اختیار کشور عزیزمان ایران گذاشته است مرور کنیم:اولین تولیدکننده نفت و گازو پتروشیمی،بزرگترین تولید کننده شکر ، بزگترین تولیدکننده برق، سومین استان تولیدکننده گندم ،دروازه واردات و صادرات کشور و ....
سهم این استان و مردم زحمتکشش از رفاه و آبادانی درسالهای گذشته ؟؟!!!مقایسه کنید پیشرفت شهرهای تهران و اصفهان و شیراز و تبریز ومشهد را با اهواز در طی سالیان گذشته. ئاقعا برای خوزستان و خوزستانی و ایرانی جای تاسف دارد. (290883)
نگار
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۰۳:۴۲
برای نجات خوزستان از نابودی همه باهم در تلاش هستیم.
همه هم صدا شده ایم تا صدایمان را بشنوند آنها که جانمان برایشان بی ارزش است.
شما مدیران بی کفایت قلب رهبر را هم به درد آورده اید. آقای احمدی نژاد باز دستور ساخت سد بده ... (290885)