به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۴ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : ۶۹۵۳۰
27 بهمن نزدیک شده است

7 نکته درباره مزایده استقلال و پرسپولیس

گروه ورزشی: 27 بهمن نزدیک شده است. روزی که سازمان خصوصی‌سازی مزایده واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را برگزار خواهد کرد.
7 نکته درباره مزایده استقلال و پرسپولیس
یک: جزئیات رای نمایندگان اعلام نشد
آن روز که 205 نماینده مجلس شورای اسلامی جمع شدند و سرانجام مقرر کردند سهام باشگاه‌های بزرگ استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی و تعاونی واگذار شود 115 رای موافق دادند، 22 مخالفت کردند و رای 14 تن هم ممتنع بود. بر اساس کلیات مصوبه اعلام شده 49 درصد سهام دو باشگاه به "هواداران" و 51 درصد به "بخش خصوصی" واگذار خواهد شد. ولی جزئیات موافقت نکردن 36 نماینده‌ای که به آن طرح پاسخ مثبت ندادند اعلام نشد. این که چه گفتند و چگونه به این مسئله نگریستند. این که سایه روشن‌های این واگذاری از نگاه‌شان چه بوده.

دو: قیمت پایه در یک سو قرار دارد و هزینه‌های جاری در سوی دیگر
قیمت پایه ۲۹۰ میلیارد تومانی ارزش ‌سهام دو باشگاه بر اساس برند و همین طور مالكيت دو ورزشگاه مرغوبكار و درفشی‌فر و همچنين ساختمان مركزی اين دو تيم و زمين تحت تملک باشگاه استقلال تعیین شده. سهام دو باشگاه به ‌صورت 40 درصد نقد و بقيه اقساط طی دو سال با نرخ سود 15 درصد واگذار خواهد شد. یعنی خریدار باید در گام اول 116 میلیارد تومان را نقد بپردازد و در ادامه طی دو سال، ماهی 7 میلیارد و 250 میلیون تومان قسط بدهد. این مبلغ سوای هزینه‌های جاری باشگاه است که محاسبات کنونی هزینه متوسط هر یک از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را دو میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

سه: دو مجموعه ورزشی آبی و قرمز با هم تفاوت‌هایی دارند
کمپ اختصاصی استقلال با نام "کمپ ناصر حجازی" هنوز تکمیل نشده ولی می‌تواند خیلی سریع کامل شود. در حالی که پرسپولیسی‌ها در مجموعه ورزشی درفشی‌فر که امکانان محدودی دارد تمرین می‌کنند و این مجموعه که برای واگذاری به متقاضیان سهام پرسپولیس در نظر گرفته شده تفاوت‌های فاحشی با آن کمپ استقلالی‌ها دارد. این دو مجموعه در غرب تهران قرار دارند و هرچند شاید مبنای محاسبه ارزش آن‌ها با توجه به معیار هر متر زمین در آن منطقه تهران یکسان باشد، ولی مساحت "کمپ ناصر حجازی" حدود 40 هزار متر مربع است و مساحت ورزشگاه درفشی فرد حدود 18 هزار متر مربع. یعنی ارزش کمپ آبی‌ها حداقل بیش از دو برابر ارزش ورزشگاه سرخ‌ها است.

چهار: تبیین اهلیت و قابلیت متقاضیان دشوار خواهد بود
دو شرط اول این مزایده واریز کردن پول به حساب اعلام شده است - و چک هم قابل قبول نیست – و همین طور تایید "اهلیت" و "قابلیت" متقاضیان بخش خصوصی توسط وزارت ورزش و جوانان. یادتان باشد تعریف پیچیده "اهلیت" و "قابلیت" در حالی که خود اهالی فوتبال دائما در حالی زیر سئوال بردن یکدیگر هستند آسان نیست. محض نمونه درگیری حسن روشن و فتح اله زاده در استقلال یا علی دایی و محمد مایلی کهن در پرسپولیس... میرعلی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی گفته "... ما پاکت‌ها را بازگشایی می‌کنیم و پس از آن ابتدا باید صلاحیت افراد متقاضی را از مراجع ذیصلاح استعلام بگیریم. هر زمان که صلاحیت این افراد تایید شد، نام افرادی که تایید صلاحیت شده‌اند را اعلام می‌کنیم. بنابراین در 27 بهمن فقط اعلام می‌کنیم چند نفر کاندیدای خرید استقلال و پرسپولیس شده‌اند. از نظر قانونی تا زمان بازگشایی پاکت‌ها، هیچ اطلاعاتی هم نمی‌توانیم بدهیم و حتی تعداد نفرات شرکت کننده هم باید مخفی بماند."

پنج: شاید تنوع متقاضیان قابل توجه باشد
در حالی که گفته می‌شد "بیمه رازی" یکی از شرکت کنندگان مزایده بزرگ خواهد بود این شرکت بیمه رسما اعلام کرد در این مزایده شرکت نخواهد کرد و اساسا آئین نامه سرمایه گذاری مصوب شورای عالی بیمه چنین اجازه‌ای را به شرکت‌های بیمه نمی‌‌دهد. ولی می‌گویند یکی از شرکت‌های تولید کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در صف اول مزایده ایستاده. پیش از این نام حمید رضا سیاسی هم در صف نامزدها کنار حسین هدایتی به عنوان مردانی که توانایی شرکت در چنین مزایده‌ای را دارند قرار داشت، ولی اکنون فقط هدایتی مانده.

شش: پرسپولیسی‌ها قیمت خودشان را تعیین کرده‌اند
در حالی که پیشکسوتان استقلال در سکوت به سر می‌برند، چند تن از پیشکسوتان پرسپولیس در‌باره به چنگ آوردن 20 درصد سهام جلسه‌ای برگزار کردند. هیئت مدیره شركت پیشكسوتان پرسپولیس كه علی پروین با حمایت مالی حسین هدایتی در راس آن قرار دارد جمع شدند. جلسه‌ای با حضور علی پروین، امیر عابدینی، ضیا عربشاهی و بهروز سلطانی که خروجی‌اش این بود که 20 درصد سهام پرسپولیس در قالب دو هزار سهم 50 هزار تومانی عرضه شود و این واگذاری توسط پروین و عابدینی صورت پذیرد. عابدینی ادعا کرد هر بازیکنی که حتی یک بار هم برای پرسپولیس راهی میدان شده می‌تواند این سهام را دریافت کند. حداقل سهم، یک سهم و حداكثر آن 10 سهم خواهد بود. گفته شده پروین سهمی را مالک نخواهد شد و در صورت بر جای ماندن سهمی او آن را در اختیار خواهد گرفت. آن چند پرسپولیسی حاضر در آن جلسه، مبلغ کل دو هزار سهم پرسپولیسی‌ها یعنی آن 20 درصد را 100 میلیون تومان برآورد کردند. که حسین هدایتی آن را پرداخت خواهد کرد. آن چند پرسپولیسی حاضر در آن جلسه اعتنایی به قیمت تعیین توسط سازمان خصوصی‌سازی یعنی 290 میلیارد تومان نکرده‌اند و قیمت مورد نظر خودشان را که بسیار کمتر از رقم تعیین شده – 100 میلیون جای 58 میلیارد - را مبنای بده بستان‌های آتی‌شان قرار داده‌اند.

هفت: جزیره سرخ و آبی کماکان دور از سایر باشگاه‌ها قرار دارد
آیا می‌توان در فوتبال کشور دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کرد و سایر باشگاه‌ها وابسته به دولت یا نهادهای دولتی یا به تعبیری ملی باقی بمانند؟ تجربه نشان داده پاسخ یه این پرسش منفی است. آن چه بر استیل آذین گذشت درس‌هایی داشت که به نظر می‌سد کسی نمی‌خواهد امروز آن‌ها را مرور کند. این که پرسپولیس و استقلال خصوصی شوند و سایر باشگاه‌ها مسیر کنونی‌شان را ادامه دهند تضادهای مالی را رقم خواهد زد که بخش خصوصی وارد شده به این عرصه را در منگنه قرار خواهد داد. مگر آن که این بخش خصوصی ظاهرش "خصوصی" باشد و کماکان بخواهد از رانت‌های دولتی بهره مند شود.
مرجع : یک ورزش

شیخ فوتبالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۴ ۲۱:۱۴
باید قبلا اطلاع رسانی شود که چه روزی عرضه عمومی میشود در غیر اینصور چند نفر گردن کلفت همه سهام را خواهد خرید. بنابرین انتظار داریم سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس نظارت دقیق بر نحوه فروش سهام داشته باشند (291307)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۴ ۲۱:۴۹
مطمئنا ارزش استقلال بسیار بیشتر از پرسپولیسه!
افتخارات استقلال کجا افتخارات پرسپولیس کجا!!
دوقهرمانی دو نایب قهرمانی در آسیا ولی پرسپولیس هیچ!!!
بیشترین قهرمانی باشگاه های ایران
بازم بگم؟!؟ (291322)