به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۳:۲۹
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۷۰۴۱۷

سیا طرح‌ تقلبی سلاح‌هسته‌ای به ایران داد؟

گروه بين الملل: افشای عملیات مخفیانه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) علیه برنامه هسته‌ای ایران ممکن است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به بازبینی تحلیل‌های خود وادار کند.
سیا طرح‌ تقلبی سلاح‌هسته‌ای به ایران داد؟
بر اساس گزارش خبرگزاری «بلومبرگ»، دو دیپلمات غربی ضمن اعلام این خبر به اطلاعات تازه‌ای اشاره کرده‌اند که در دادگاه رسیدگی به پرونده جفری استرلینگ، متهم به افشای اسرار محرمانه جاسوسی علیه ایران، آشکار شده‌ است. با توجه به مدارک تسلیم‌شده در این دادگاه، ۱۵ سال پیش در فوریه سال ۲۰۰۰، سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) طرح‌های جعلی ساخت اجزاء بمب هسته‌ای را به دست برخی از نمایندگان دولت ایران رسانده‌اند.

پیتر جنکینز، فرستاده‌ پیشین بریتانیا در سازمان انرژی اتمی نیز در گفت‌وگو با بلومبرگ تأکید کرد که «ماجرای یادشده این احتمال را مطرح می‌کند که شاید سرویس‌های اطلاعاتی متخاطم “شواهد قابل‌توجه ساختگی” در [برنامه‌ هسته‌ای] ایران قرار داده‌ باشند تا آژانس اتمی آنها را ببیند و کشف کند.» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس وظایف بین‌المللی‌اش باید تعیین کند که آیا ایران به دنبال سلاح اتمی بوده‌ است یا خیر. فاش‌شدن عملیات پنهانی سیا می‌تواند این سازمان را به بازبینی و بررسی دوباره‌ داده‌ها و مدارک خود وادار کند.

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌ است که آژانس داده‌های دریافتی خود را تحت ارزیابی کامل قرار می‌دهد. «بلومبرگ» می‌گوید که هیچ فردی از سازمان سیا برای پاسخگویی درباره این خبر در دسترس نبوده‌ است. این اسناد مورد بحث سیا روز ۱۴ ژانویه و در جریان محاکمه جفری استرلینگ تحویل دادگاه الکساندریا در ایالت ویرجینیا شده‌ بودند.

جفری استرلینگ به افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده درباره‌ عملیات‌های جاسوسی علیه ایران متهم شده‌است. استرلینگ، مأمور پیشین اطلاعاتی، در یک پروژه‌ سیا علیه ایران کار می‌کرد که در آن یک مأموران اطلاعاتی ایالات متحده طرح‌های غلطی را برای ساخت اجزاء مختلف سلاح‌های هسته‌ای به هیأت نمایندگی ایران در سازمان انرژی اتمی در اتریش ارائه داد. استرینگ متهم است که این اطلاعات محرمانه را در اختیار یک خبرنگار گذاشته است.