به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۳ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۷۱۱۵۸
او راه جايگزين عملی برای مذاکره با ايران ارائه نداد

اوباما: نکته تازه‌ای در سخنرانی نتانياهو نبود

گروه بين‌الملل: رييس‌جمهور آمريکا، در واکنش به اظهارات بنيامين نتانياهو در کنگره، گفت: نتانياهو در سخنرانی‌اش هيچ پیشنهاد و راه حل عملی جایگزین برای مذاکره با ايران ارائه نکرد و نکته تازه ای در سخنرانی نتانياهو نبود.
اوباما: نکته تازه‌ای در سخنرانی نتانياهو  نبود
به گزارش شبکه خبری «سی ان ان» باراک اوباما در کاخ سفيد و به هنگام ديدار با وزير دفاع آمريکا تصريح کرده است که سخنرانی نتايناهو را نديده، اما متن اين سخنرانی را خوانده است. رييس جمهور امريکا گفت: نکته تازه ای در سخنرانی بنيامين نتانياهو نبود. نخست وزير اسرائيل در خصوص توافق موقت ژنو نيز همين حرف هارا زد. ايران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۳ در ژنو به توافق موقتی دست يافتند که براساس آن ايران برخی از فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کرد و در مقابل جامعه بين المللی بخش از تحريم ها عليه جمهوری اسلامی را کاهش دادند.

بر مبنای همين توافق هم اکنون مذاکرات برای دستيابی به توافق جامع و نهايی در خصوص حل مناقشه هسته ای ايران در ژنو در جريان است. با این حال باراک اوباما گفته است در خصوص رویکرد ایران در منطقه و حمایت از تروریسم و همچنین تهدید موجودیت اسرائیل با نتانیاهو موافق است. رییس جمهور آمریکا تصریح کرد که بر سر مساله اصلی یعنی چگونگی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی که این کشور را خطرناکتر می کند، با نخست وزیر اسرائیل اختلاف نظر دارد.

اوباما گفت: به دنبال تحریم هایی آمریکا و جامعه بین المللی ایران به پای میز مذاکره آمده است. طی یکسال گذشته براساس توافق موقت ژنو بخشی برنامه هسته ای خود را متوقف کرده و مساله بازرسی ها برای راستی آزمایی این توافق را پذیرفته است. رییس جمهور آمریکا در ادامه گفت: موضوع توافقی که هم اینک با ایران مذاکره بر سر ان ادامه دارد، می تواند حرکت برنامه هسته ای ایران را به تعویق بیاندازد.

نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در کنگره تصريح کرد توافق احتمالی که هم اکنون کشورهای ۱+۵ با ايران در حال مذاکره بر سر آن هستند، توافق «بدی» است و نه تنها مانع دست يابی ايران به سلاح هسته ای نخواهد شد بلکه راه برای دستيابی به سلاح اتمی باز خواهد کرد. نتانیاهو همچنين گفته بود که اين توافق امنيت اسرائيل و جامعه بين المللی را به مخاطره می اندازد.