به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۴۴
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۴ ساعت ۲۰:۱۱
کد مطلب : ۷۱۳۲۱
آمریکا: مذاکره به معنی گرمي روابط با ایران نیست

چین: به توافق هسته‌ای امیدواريم

گروه بين الملل: سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، اين موضوع که مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی نشانه‌ باز شدن یخ رابطه ایران و آمریکاست را تکذیب کرد.
مری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
مری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
مری هارف، گفت: «مذاکرات [هسته‌ای] ما به هيچ وجه نشانه‌ای از گرم شدن و گسترده‌تر شدن روابط نيست. [بلکه تنها] نگرانی‌های ما را کاهش می‌دهد. موضوع اين مذاکرات گسترش روابط حسنه در هيچ شکلی نيست. موضوع اين مذاکرات تنها مسئله هسته‌ای است و بس.» روابط ديپلماتيک و سياسی جمهوری اسلامی ايران و ايالات متحده آمريکا به دنبال اشغال سفارت آمريکا در تهران و گروگان‌گيری پرسنل و ديپلمات‌های اين سفارتخانه در سال ۱۳۵۸ توسط گروهی که خود را «دانشجويان مسلمان پيرو خط امام» می‌خواندند، از طرف واشینگتن قطع شد.

با این حال در بيش از يک سال اخير، مقام‌های ارشد دو طرف گفت‌وگوهايی علنی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی داشته‌اند. از سوی ديگر، تصرف بخش‌های وسيعی از خاک عراق و سوريه توسط گروه داعش و ديگر گروه‌های بنيادگرای اسلامی، باعث مداخله نظامی و اطلاعاتی همزمان ايران و آمريکا در اين کشورها شده است اما آن گونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، خانم هارف تاکيد کرده که «ما ارتباطی ميان توافق هسته‌ای يا يک توافق موفق هسته‌ای با گستره‌ای از گرم شدن روابط يا گسترش روابطی حسنه در بقيه مسائل يا در کل نمی‌بینیم».

در همین حال در روزهای گذشته تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی ايالات متحده بر نقش جمهوری اسلامی در عمليات نظامی درون عراق تاکيد کرده‌اند. از جمله ژنرال مارتين دمپسی، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، حمايت مستقيم ايران از عراق در پيکار با گروه حکومت اسلامی برای بيرون راندن اين گروه از شهر تکريت را «مثبت» دانسته است، به شرط آن که به گفته او اين مسئله «آتش تنش‌های فرقه‌ای را شعله‌ور نسازد».

با وجود اين، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت که اين کشور «نگرانی‌های متعددی» در رابطه با ايران از جمله پرونده حقوق بشری جمهوری اسلامی دارد. خانم هارف تاکيد کرد: «ايجاد روابط حسنه روابطی گرم‌تر و گسترده‌تر را به ارمغان می‌آورد، اگر ما نگرانی‌های جدی درباره حقوق بشر، تروريسم، سوريه و حزب‌الله نداشته باشيم.»

ايران و آمريکا همراه با بريتانيا، آلمان و فرانسه به نمايندگی از اتحاديه اروپا و چين و روسيه مشغول مذاکرات فشرده‌ای هستند تا بتوانند تا اواسط فروردين به توافقی برای پايان دادن به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی دست پيدا کنند اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در عين حال گفت: «من نمی‌توانم پيش‌بينی کنم دو، پنج، ۱۰ يا ۱۵ سال ديگر چه اتفاقی خواهد افتاد، و رئيس جمهور، به طور جداگانه از مذاکرات هسته‌ای، بارها درباره روزی صحبت کرده است که ما مايليم روابط متفاوتی با ايران داشته باشيم.»

در همين حال، وانگ چون، نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای ایران، امروز (پنج‌شنبه ۱۴ اسفند) گفت: "ما فکر می کنیم این آخرین مرحله [مذاکرات هسته‌ای] است و امیدواریم که بتوانیم به توافق برسیم."
وانگ که مدیرکل اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین هم هست، در شهر مونترو در سویس با خبرنگاران صحبت می‌کرد که در سه روز گذشته محل مذاکرات جان کری و محمد جواد ظریف وزرای امور خارجه آمریکا و ایران بود.

وانگ که در محل مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا) در مونترو حضور دارد گفت دوره تعلیق غنی‌سازی ایران نهایی نشده است. این در حالی است که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، دوره تعلیق را حداقل ۱۰ ساله دانسته بود. ایران و کشورهای ۱+۵ در آذرماه سال ۹۲ به توافق اولیه رسیدند که ایران بخشی از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف یا کُند، کند و در عوض تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور سبک‌تر شوند اما از آن زمان دو بار مهلت رسیدن به توافق نهایی تمدید شده است و مهلت فعلی نهم تیر (سی ژوئن) به پایان می‌رسد. وانگ همچنین گفت: "در اصل دو موضوع مطرح است؛ یکی اینکه چگونه نگرانی درباره عدم گسترش سلاح اتمی برطرف می شود و دوم اینکه چگونه ایرانی‌ها از اینکه حقشان در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای تضمین می‌شود.

در تحولي ديگر، خبرگزاری فرانسه مدعي شد خطوط اساسی توافقنامه ای را که دو کشور تنظیم کرده‌اند را بدست آورده است. هدف این توافقنامه محدود کردن توانایی ایران برای غنی سازی اورانیوم به منظور تولید سلاح اتمی است که در ازای آن جامعه جهانی متعهد می شود تدریجاً مجازات های اقتصادی علیه تهران را لغو کند. این توافقنامه خواستار آن است که فاصله زمانی مورد نیاز ایران برای تولید احتمالی جنگ افزار اتمی به دوازده ماه افزایش یابد، به طوری که قدرت های جهانی از فرصت کافی برای شناسایی و نابودی نظامی زیرساخت های اتمی ایران بهره مند باشند.

خبرگزاری فرانسه افزوده است که این فاصله زمانی باید دست کم به مدت ده سال رعایت شود. ایران در حال حاضر دارای ۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ یا دستگاه غنی کننده اورانیوم است که از این تعداد حدود ۱۰۲۰۰ سانتریفیوژ "عملیاتی" توصیف شده اند. بر اساس اسناد محرمانه ای که اسرائیل منتشر کرده و از نظر کارشناسان آمریکایی معتبر و قابل استناد به شمار می روند ، آمریکا خواستار آن است که تعداد سانتریفیوژهای تهران به ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ کاهش یابد.

بر اساس توافقنامه موقتی ژنو در سال ۲۰۱۳ ایران نیمی از ذخیره اورانیوم غنی شده خود را با غلظت بیست درصد در اورانیوم غنی شده با غلظت پنج درصد حل کرده است. از آنجا که غنی سازی اورانیوم با غلظت بیست درصد بسیار شبیه روش غنی سازی اورانیوم با غلظت نود درصد به منظور تولید سلاح اتمی است، مذاکره کنندگان غربی در تلاش اند که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران با غلظت پایین را در سطح کنونی اش به طور دائم حفظ کنند.

به نوشته فرانس پرس، به موجب قراردادی که خطوط اساسی آن تهیه شده ایران اجازه استفاده از تأسیسات غنی سازی فوردو را از دست خواهد داد و تأسیسات غنی سازی نطنز نیز اجازه تولید پلوتونیوم لازم برای ساختن جنگ افزار هسته ای را نخواهد داشت. همزمان نه فقط آژانس بین المللی انرژی اتمی دسترسی کامل به کلیه تأسیسات اتمی ایران را خواهد داشت، بلکه بر کنترل و نظارت اش بر ذخایر سوخت اتمی ایران خواهد افزود.

در حالی که ایران خواستار لغو همزمان تحریم های آمریکا، اروپا و سازمان ملل است، قدرت های غربی از تعدیل تدریجی مجازات ها سخن می گویند. به گفته کارشناسان لغو تحریم ها یکی از موارد حساس مذاکرات اتمی ایران و قدرت های جهانی است. در توافقنامه شان با ایران، قدرت های جهانی در عین حال حق ایران را برای استفاده از برق اتمی یا انرژی صلح آمیز هسته ای به رسمیت خواهند شناخت. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ديروز گفت که "مسئله تحریم ها یکی از جدّی ترین مباحث" در مذاکرات جاری اتمی با آمریکا است. او افزود: دولت ایران خواستار رفع همه تحریم هاست و معتقد است که توافق کامل باید در یک مرحله صورت بپذیرد و شامل همه مسائل مورد مناقشه شود.