به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۷ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۷۱۵۳۹
معصومه ابتکار: داعش هیچ ارتباطی به اسلام ندارد

گروه‌های سیاسی اصلی ايران موافق مذاکراتند

گروه سياسي: معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفظ محیط زیست، در گفتگو با رادیو بین المللی فرانسه گفت: در ایران گروههای سیاسی مخالف در باره مسائل مختلف و از جمله مذاکرات جاری در باره پرونده هسته اظهار نظر می کنند، امّا گروههای سیاسی اصلی کشور اینک با یکدیگر متفق القولند که سیاست اتخاذ شده در این مذاکرات بجا و ضروری ایست.
گروه‌های سیاسی اصلی ايران موافق مذاکراتند
در هفته جاری خانم معصومه ابتکار در پاریس با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه دیدار و گفتگو کرد. وی در مصاحبه‌ای اختصاصی با رادیوی ار.اف.ای، فرانسه به پرسش هایي در باره مسائل مختلف پاسخ داد:

خانم معصومـه ابتکار، روز سه شنبه نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، گفتگوهای جاری برای حل بحران حاصل ار برنامه هسته ای ایران را مورد انتقاد قرار داد، بخشی از کنگره آمریکا خواستار تصویب مجازات های جدیدی علیه ایران است، آیا از نظر شما روسای جمهوری دو کشور، باراک اوباما و حسن روحانی، تحت فشار کسانی که خواستار توافق در این زمینه نیستند، در موقعیتی مشابه قرار دارند؟
البته در ایران نیز ما گروههای سیاسی مخالف داریم که در باره مسائل مختلف اظهار نظر می کنند، اما می توانم بگویم که حال و هوای کلی موافق مذاکرات جاری در باره پرونده هسته ایست و گروههای سیاسی اصلی کشور اینک با یکدیگر متفق القولند که سیاست اتخاذ شده در این مذاکرات بجا و ضروری ایست. لازم است تصریح کنم که هر توافقی در این زمینه باید عادلانه باشد و حق ملی ایران برای بهره گیری از تکنولوژی هسته ای مورد توجه قرار گیرد و تحریم ها که نا عادلانه و غیر قانونی اند لغو شوند. جامعه ایران و گروههای سیاسی اصلی کشور موافق این سیاست هستند. گروههای افراط گرا در هر جامعه ای وجود دارند و امیدوارم آقای اوباما نیز بتواند در برابر برخی فشارها و گرایش های افراطی مقاومت کند.

شما جزو دانشجویان گروگان گیر در سفارت آمریکا در تهران بودید. با چنین سابقه ای، نزدیک شدن ایران را به آمریکا چگونه می بینید؟
معصومه ابتکار- همچنانکه اشاره کردید، تاریخ روابط ایران و آمریکا پر حادثه بوده است. در سال ١٩٥٣ دولت آمریکا در یک کودتای سازمان یافته علیه دولت دکتر مصدق عمل کرد وبا این اقدام، دوره تاریکی در روابط میان ایران و آمریکا آغاز شد و نیز یک دوره دیکتاتوری را با همه رنج های آن پایه گذاشت. پس از انقلاب، اقدامات دانشجویان پیرو خط امام واکنشی به این دوره از روابط میان دو کشور بود. دانشجویان در آنهنگام نگران بودند که تاریخ تکرار شود. فکر نمی کنم که گذشته را بتوان فراموش کرد، اما می توان آینده ای را تصور و ترسیم کرد، می توان راههائی را برای رویاروئی با چالش هائی که پیش روست برای حل منازعات کنونی جستجو کرد. ایران نقش مهمی در منطقه ایفاء می کند و می تواند برای ثبات بیشتر در خلیج فارس و خاور میانه راه حلهائی ارائه کند. ایران دارای نفوذ و اهرم هائی در منطقه است و از همین رو دست یافتن به یک توافق اهمیت دارد. این چیزی است که ما در جستجوی آن هستیم و امیدوارم که دولتهای دیگر و از جمله دولت آمریکا نیز در همین جهت حرکت کنند.

امروز ایران و آمریکا در عراق، دوست واحد و دشمن واحدی دارند. آیا شرکت نیروهای ایرانی و سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس را در نبردهای جاری برای باز پس گرفتن شهر تکریت تائید می کنید؟
نه، من نمی‌توانم در این باره اظهار نظری کنم. اما مردم ایران همواره در کنار مردم و کشور عراق بوده است. ما در زمینه های متعدد و مختلف با یکدیگر همکاری می کنیم: برای بازسازی عراق، برای صلح و امنیت، برای حل برخی منازعات در منطقه. ایران عزم قاطع دارد که در برابر تهدیدات برخی گروههای افراطی بروشنی ایستادگی کند. آنها ادعا می‌کنند "دولت اسلامی" تشکیل داده‌اند، اما هیچ ارتباطی به اسلام و آموزش های اسلامی ندارند. آنان ار نام اسلام بهره می‌برند و متاسفانه با رفتار خود تصویری بشدت منفی از اسلام ارائه می‌کنند.

در پایان سال جاری یک کنفرانس بین المللی در باره محیط زیست در فرانسه تشکیل می شود. شما رئیس سازمان حفظ محیط زیست ایران هستید. آیا این کشور پیام خاصی برای این کنفرانس دارد؟
بله، پیام خاص ما برای این کنفرانس اینست که ایران از جمله کشورهائی است که از تغییرات جوی زیانهای فراوان می بیند. ما شاهد افزایش درجه حرارت، کاهش بارش ها و خشکسالی ممتد چند ساله هستیم. به این ترتیب، نتایج منفی تغییرات جوی بسختی بر ما تحمیل می شود. در مذاکراتی که به آب و هوا اختصاص می یابد، امیدوارم پرسشهای مربوط به چگونگی هماهنگ شدن با تغییرات جوی و نیز تامین منابع برای جبران خسارات وارده از آن در نظر گرفته شود. ما آماده ایم در این باره چه بصورت دو جانبه و چه در چهارچوب روابط بین المللی بصورت تنگاتنگ با فرانسه همکاری کنیم.