به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۹ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۷۱۸۴۸
زدن آخرین میخ به تابوت داعش در صلاح‌الدین؛

آغاز مهمترين مرحله عمليات آزاد سازي تكريت

گروه بين الملل: پس از گذشت 10 روز از آغاز عملیات پاکسازی استان صلاح‌الدین، ارتش عراق به همراه نیروهای داوطلب مردمی و با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی مهمترین مرحله عملیات یعنی آزادسازی تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین را آغاز کردند.
آغاز مهمترين مرحله عمليات آزاد سازي تكريت
از نخستین ساعات روز سه‌شنبه پایگاه‌های داعش در شهر تکریت زیر آتش شدید حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش عراق قرار گرفته است. این اقدام برای فراهم کردن زمینه ورود نیروهای پیاده به داخل شهر است. بنا به گفته منابع نظامی عراقی، هزاران نیروی داوطلب مردمی در کنار ساکنان محلی و ارتش عراق که در اطراف شهر تکریت موضع گرفته بودند به سوی این شهر حرکت کرده‌اند تا مهمترین پایگاه داعش در استان صلاح‌الدین را از وجود عناصر تروریست پاکسازی کنند.
محاصره شهر تکریت روز دوشنبه کامل شد و حملات امروز از چهار محور شمالی، شرقی، جنوبی و غربی آغاز شده و نیروهایی که از جبهه جنوبی (سامراء) حرکت کرده بودند به نزدیکی حومه شهر رسیده‌اند. پیش‌بینی می‌شود عملیات پاکسازی تکریت که بیش از 200 هزار نفر جمعیت دارد، یک هفته به طول بینجامد.

از آنجا که داعش از مدت‌ها قبل خود را برای حمله تکریت آماده کرده است، پیشروی نیرهای دولتی به سمت این شهر بسیار کند است. داعش ده‌ها هزار مین و تله انفجاری طی 10 روز گذشته در محله‌ها و خیابان‌های پیرامونی شهر تکریت کار گذاشته است. در همین حال منابع محلی از سردرگمی افراد داعش در شهر تکریت و فرار برخی اعضای این گروه به سمت غرب خبر داده‌اند. داعش برای جلوگیری از فرا نیروهای خود جوخه‌های اعدام در مناطق حد فاصل استان صلاح الدین با استان‌های نینوا و کرکوک مستقر کرده است که به این جوخه‌ها اختیار محاکمه صحرایی و اعدام اعضای فراری داده شده است.

ارتش عراق نیز اعلام کرد که در سه روز گذشته و در جریان آزادسازی ناطق مختلف استان صلاح‌الدین از جمله شهرهای العلم و البوعجیل دست کم 700 تروریست داعش از پای درآمده‌اند. بر اساس بیانه ارتش در عملیات آزادسازی الکرمه در شمال الانبار نیز بیش از 300 داعشی کشته شده‌اند. فرماندهی عملیات بغداد می‌گوید نیروهای عراقی کنترل کامل ورودی الکرمه را در دست گرفته‌اند و رهبران داعش از این شهرستان فرار کرده‌اند.نیروهای عراقی با کمک داوطلبان مردمی به پادگان آموزش نظامی اعضای داعش در اطراف تپه‌های حمرین در شرق صلاح‌الدین دست یافتند.همچنین نیروهای عراقی تونلی را که داعش در عملیات خود از آن استفاده می‌کرد، در نزدیکی ادارات دولتی در مرکز شهر رمادی ویران کردند.

 این نیروها همچنین ابوقتاده اللیبی یکی از رهبران برجسته داعش را در اطراف حمرین به هلاکت رساندند و در همین راستا خبرنگار المنار اعلام کرد که نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی همچنان در محورهای مختلف استان صلاح‌الدین در حال پیشروی هستند و به دنبال حملات این نیروها روحیه اعضای داعش پایان آمده و با نوعی عقبگرد روبه‌رو هستند.از سوی دیگر، به دنبال حملات نیروهای پیشمرگ و ائتلاف به پایگاه‌های داعش در مناطق جنوب و جنوب غرب کرکوک ده‌ها تن از اعضای داعش کشته و زخمی شدند.

همچنین پس از پیشروی نیروهای پیشمرگ در چندین روستا در غرب کرکوک، تعداد زیادی از اعضای داعش پا به فرار گذاشتند. اعضای داعش پیش از عقب‌نشینی خود تمامی مسیرها را بمب‌گذاری کرده بودند.
مرجع : ايسنا