به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۹
 
۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۷۲۳۶۶

مقبره صدام حسین تخریب شد/ عكس

گروه بین‌الملل: تصاویر تازه تلویزیونی نشان می دهد که مقبره صدام حسین رهبر سابق عراق در جریان نبردهای تکریت تقریبا به طور کامل ویران شده است.
تصاویری که خبرگزاری آسوشیتدپرس ضبط کرده نشان می دهد که از ساختمان آرامگاه صدام در روستای العوجه فقط ستون های آن باقی مانده است. نیروهای عراقی و نیروهای شیعه هم اکنون برای بیرون راندن گروه داعش از تکریت می کوشند. سال گذشته سنی های محل گفتند که جسد صدام حسین را خارج کرده و به نقطه ای نامعلوم برده اند. اشغال مقبره در حالی روی داد که نبردها در شمال و جنوب تکریت در روز یکشنبه تشدید شد و نیروهای عراقی قول دادند ظرف ۴۸ ساعت به مرکز شهر برسند.



در تصاویر تلویزیونی از آرامگاه که در جنوب شهر واقع است فقط خرابه ای از قطعات بتونی باقی مانده. اکنون پرچم های شبه نظامیان شیعه جای پوسترهای صدام را گرفته است. آسوشیتدپرس می گوید که خبرنگارانش همراه ارتش عراق به تکریت رفته اند و ممکن است تحت محدودیت هایی کار کرده باشند. یاسر نوما از مقام های نیروهای مردمی گفت: "این یکی از جاهایی بود که تروریست های داعش تجمع کرده بودند چون قبر صدام اینجاست. آنها با کار گذاشتن بمب در این اطراف برای ما تله گذاشته بودند." داعش اوت گذشته اعلام کرد که مقبره کاملا ویران شده اما مقام های محلی این مساله را تکذیب کردند و گفتند که هرچند غارت شده اما ساختمان آن خسارات زیادی ندیده است.

صدام حسین که اهل تکریت بود در سال ۲۰۰۳ توسط نیروهای آمریکایی اسیر شد. دادگاهی در عراق او را به جنایت علیه بشریت محکوم کرد که از جمله به خاطر کشتار شیعیان و کردها بود. او در سال ۲۰۰۶ اعدام شد. تکریت ژوئن گذشته تحت کنترل داعش در آمد و تصور می شد که چند صد تروریست این گروه در این شهر سنگر گرفته باشند. نیروهای مردمی متحد دولت شامل حدود ۲۰ هزار نفر و حدود ۳ هزار سرباز ارتش عراق و گروه خیلی کوچکتری از جنگجویان قبایل سنی در عملیات تکریت شرکت دارند. مقام های عراقی بازپس گیری تکریت را گام مهمی در عملیات علیه داعش در سایر شهرها از جمله موصل،‌ دومین شهر بزرگ عراق،‌ می دانند.

مرجع : بی بی سی