به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۷۲۴۶۲
امروز؛ فولاد - الهلال ...النصر - پرسپولیس

جدال ایران و عربستان در لیگ قهرمانان آسیا

گروه ورزشي: امروز سه‌شنبه سومین هفته لیگ قهرمانان آسیا در حالي آغاز می‌شود كه شرایط نمایندگانی ایرانی حاضر در این دوره از مسابقات چندان مطلوب نیست و به غیر از پرسپولیس که با شش امتیاز در صدر جدول قرار دارد دیگر تیم‌های ایرانی در دو بازی گذشته نتایج خوبی کسب نکردند.
جدال ایران و عربستان در لیگ قهرمانان آسیا
محمد تقوی

نکته قابل توجه در هفته سوم این دوره از مسابقات دیدار نمایندگان ایران و عربستان است. در واقع هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا دیداری دیدنی و جذاب بین فوتبال ایران و عربستان است. از اواسط دهه نود که فوتبال عربستان به یکی از قطب‌های فوتبال آسیا تبدیل شد بازی‌های این دو کشور همواره حساسیت‌های خاص خود را داشته است. بدون شک ایران و عربستان ازروزهای اوج خود فاصله گرفته اند اما رقابت‌های آنان در سطح باشگاهی و ملی همیشه دیدنی و جذاب است. عربستان در رده ملی مشکلات فراوانی دارد و در چند سال گذشته ناکامی های فراوانی را تجربه کرده است. اما در رده باشگاهی و با جذب بازیکنان خارجی با کیفیت همواره از مدعیان اصلی قهرمانی بشمار می آید. در این هفته تمامی چهار نماینده ایرانی حاضر در این دوره از مسابقات مقابل حریفانی از کشور عربستان قرار می گیرند و همین موضوع جذابیت بازی‌های ابن هفته لیگ قهرمانان آسیا را دو چندان کرده است.

فولاد خوزستان - الهلال عربستان

فولاد این روزها شرایط خوبی ندارد. این تیم خوب و با برنامه در لیگ داخلی نیز با مشکلات فراوانی روبرو است. هر تیمی ممکن است در زمان‌هایی وارد بحران شود اما تیم‌هایی که تجربه بیشتری دارند معمولا بزودی می توانند از این شرایط خارج شوند. بازی با الهلال بهترین فرصت برای اسکوچیچ است تا فولاد را به شرایط خوب خود بازگرداند. مهمتربن مشکل فولاد در سیستم دفاعی آنان و خصوصا در دفاع چهار نفره است. مساریچ و آل نعمه در مرکز خط دفاعی بسیار مبتدیانه عمل می کنند. مهدی بدرلو در نقش هافبک دفاعی کمتر این منطقه را پوشش می دهد و مرکز خط دفاعی فولاد به نقطه ضعف اصلی آنان تبدیل شده است.

الهلال تیمی کاملا با تجربه و حرفه ایی است که می تواند از این منطقه فولاد را تحت فشارقرار دهد. در ترکیب تیمی الهلال تیاگو نه‌وس برزیلی در میانه میدان مغز متفکر این تیم است اما ناصر الشمرانی ملی پوش عربستانی و جورجیوس ساماراس بازیکن تیم ملی یونان که از وست بروم ویچ آلبیون به این تیم پیوسته هر زمان می توانند دروازه فولاد را باز کنند. بازی خانگی فولاددر ورزشگاه غدير بهترین فرصت برای بازیکنان جوان فولاد است تا بتوانند با پیروزی در این دیدار بسیار دشوار از بحران خارج شوند.

النصر عربستان -پرسپولیس تهران

النصر یکی دیگر از تیم‌های با تجربه عربستان است که در ریاض میزبان پرسپولیس است. النصر قهرمان سابق آسیا که در اولین دوره بازی‌های باشگاهی جهان نیز حضور داشت در ابن بازی تنها بدنبال پیروزی است. تساوی مقابل لخویا و بنیادکار در دو بازی گذشته موجب شده است تا النصر در این بازی تنها بدنبال پیروزی باشد تا به صعود امیدوار بماند. النصر معمولا با سیستم ٢-٤-٤کلاسیک و با دو مهاجم به نام‌های محمد الشهلاوی و فابین استویانف از اروگوئه بازی می کند.

آدریان میرزوسکی لهستانی هافبک راست خطرناک النصر می تواند سمت چپ پرسپولیس را به دردسر بیاندازد. نورمحمدی مدافع چپ احتمالی پرسپولیس باید بسیار مراقب باشد. بدترین خبر برای درخشان غیبت گابریل است. هافبک برزیلی پرسپولیس بدلیل مصدومیت این بازی حساس را از دست داده است. گابریل با جابجایی های بسیار همواره در نقش حمایت کننده به بازیکن صاحب توپ نزدیک می شد و بعنوان یک رابط در میانه میدان عالی عمل می کرد.

محمد نوری در این دیدار مسئولیت بیشتری دارد و باید جای خالی گابریل را پر کند. درخشان در این بازی سعی می‌کند تا با سیستمی کاملا بسته بدنبال حداقل امتیاز باشد. پرسپولیس می‌تواند با استفاده از سرعت عالیشاه و تکنیک صادقیان النصر را در ضدحملات غافلگیر کند.

نفت تهران - الشباب عربستان

نفت در آخرین بازی دور رفت و در تهران بدنبال اولین پیروزی آسیایی خود است. نماینده ایران با یک امتیاز در انتهای گروه B قرار دارد. در در دو بازی گذشته، این تیم تنها بدلیل کم تجربگی نتواست طعم پیروزی را بچشد. بدون تردید نفت در حال حاضر با کیفیت‌ترین نماینده ایران در این دوره از مسابقات است. منصوریان با سیستم ٣-٣-٤ و با استفاده از سرعت غلامرضا رضایی و وحید امیری در کناره ها می تواند هر تیمی را دچار دردسرکند. در صورت غیبت مطهری احتمالا قربانی در نقش مهاجم مرکزی بازی می کند.

در میانه میدان ایمان مبعلی و کمال کامیابی‌نیا توسط علیرضا عزتی که نقش هافبک دفاعی را بعهده دارد بخوبی حمایت می شوند. مهدی شیری و وحید حمدی نژاد دو مدافع کناری نفت در حملات حضوری موثری دارند. در مرکز خط دفاعی پادووانی و سیامک کوروشی زوج موفقی را تشکیل داده اند و در درون دروازه نیز بیرانوند به دروازه بانی مطمئن بدل شده است. نفت اگر هوشیار باشد با این ترکیب جوان و باکیفیت توان برتری مقابل الشباب را دارد. الشباب احتمالا با سیستم ٢-٤-٤ و با دو مهاجم بازی می کند. خطرناکترین بازیکن الشباب جان آنتوی فوروارد جوان و غنایی این تیم است که مدافعان نفت باید بسیار مراقب او باشند.

الاهلی عربستان - تراکتورسازی تبریز

الاهلی صدرنشین گروه D در ریاض تنها بدنبال سه امتیاز بازی است. کریستان گروس سرمربی سویسی الاهلی معمولا با سیستم ١-٣-٢-٤ ترکیب تیمی خود را آرایش می دهد. عمر السوما مهاجم سوری الاهلی تک مهاجم این تیم است که توسط اسوالدو برزیلی از راست و حسین الموگاوی از مرکز و سلمان المواشر از چپ در تمامی دقایق بازی حمایت می شود. تراکتور در چند بازی گذشته نتابج خوبی کسب کرده است. نماینده ایران با سه امتیاز در رده سوم گروه قرار دارد و اگر بتواند در ابن دیدار موفق به کسب امتیاز شود تا حدود زیادی می تواند به صعود امیدوار باشد.

تیموریان و کیانی باید بسیار مراقب باشند اگر هافبک‌های دفاعی تراکتور بتوانند مانع از ارتباط اسوالدو، مواسر و موگاوی با عمرالسوما شوند سیستم تهاجمی الاهلی تا حدود زیادی کم اثر می شود. فردین عابدبنی و حبیب گردانی مدافعین کناری تراکتورسازی همواره در حملات حضوری موفق دارند اما در این دیدار خارج از خانه باید بیشتر در فکر دفاع باشند. ادینیو بدون تردید تمامی امیدهای تونی اولیویرا برای گلزنی در این مسابقه است.