به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۷۲۴۸۸
قیمت تمام شده خودرو برای شرکت ها به صرفه نیست

دلایل توقف تولیدات دو شرکت خودروسازی

گروه اقتصادی: عضو ناظر شورای رقابت، با اشاره به کمبود آمبولانس درراستای توقف تولیدات شرکت خودرو سازی مرتب،گفت: عدم توجیه اقتصادی و اعتراضات خودروسازان بر روی قیمت تمام شده باعث توقف تولیدات دو شرکت خودروسازی مرتب و راین دراسفندماه سال جاری شده است.
دلایل توقف تولیدات دو شرکت خودروسازی
عیسی امامی، درتشریح دلایل توقف تولیدات دو شرکت خودروسازی مرتب و راین دراسفندماه سال جاری، گفت: به طورکلی فضای تولیدخودروی داخلی انحصاری و درقبضه دو غول بزرگ خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا است به طوری که شرکت هایی چون راین و مرتب سهم بسیار ناچیزی در تولیدات بازارخودرو دارند.نماینده گرگان درمجلس، با اشاره به ضعف درسیستم مدیریتی صنعت خودروسازی داخلی، تصریح کرد: اگر صفرشدن میزان تولیدات دو شرکت خودروسازی مرتب و راین به دلیل واردات خودروی خارجی است، باید دلیل این مهم را درمیزان کیفیت خودروی خارجی و استقبال مردم به خرید بدون توجه به قیمت این نوع خودروها جویا شد.

امامی، با بیان اینکه واردات خودرو به دلیل تنظیم بازار صورت می گیرد، افزود: از دست دادن سهم بازار برخی خودروسازان داخلی از جمله راین و مرتب به دلیل واردات خودروی خارجی نیست، به طوری که اگر میزان واردات خودرو به کشور صفر شود همچنان کیفیت خودروی داخلی افزایش پیدا نخواهد کرد.وی، با اشاره به اینکه عدم توجیه اقتصادی باعث توقف تولیدات دو شرکت شده است، افزود: فروش خودرو براساس دستور عمل تعیین قیمت شورای رقابت به دلیل بالا بودن هزینه های تولید و قیمت تمام شده خودرو برای برخی شرکت های خودروسازی به صرفه نیست به همین دلیل این شرکت ها به منظورجلوگیری از ضررمالی اقدام به توقف تولیدات خود کرده اند.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه درحال حاضر هزینه های تولیدخودرو با توجه به قیمت تمام شده درکشور بالا است،گفت: بنگاه اقتصادی باید با استفاده از سودحاصل از سرمایه گذاری و تولید به سمت توسعه حرکت کنند. نماینده مردم گرگان درمجلس، تصریح کرد: شرکت های خودروسازی برای تولید نیازمند به منابع مالی هستند که بخشی از این منابع مالی را از طریق پیش فروش تولیدات تامین و بخش دیگر را از طریق وام های بانکی کسب می کنند.

امامی، با اشاره به بالابودن نرخ بهره وام های بانکی،افزود: بی شک بالا بودن نرخ بهره وام های بانکی برروی میزان تولیدخودروسازان کوچک و متوسط داخلی اثر می گذارد به طوری که نبود همخوانی بین کشش بازار و قیمت تمام شده تولید، نبود استقبال در راستای عدم قدرت خرید مردم و اعتراضات خودروسازان داخلی بر روی قیمت تمام شده باعث توقف تولیدات دو شرکت خودروسازی مرتب و راین شده است.وی، در پاسخ به این سوال که باتوجه به کمبود آمبولانس در مناطق کم برخوردار کشور، آیا توقف تولید خودروسازی مرتب باعث کمبود آمبولانس درکشور نمی شود؟ ادامه داد: بحث کیفیت آمبولانس هم بسیارحائز اهمیت است به طوری که یک بیمار اورژانسی که نیازمند به درمان فوری است نباید درمسیر انتقال به بیمارستان با حادثه مواجه شود.

عضو ناظر شورای رقابت،گفت: به طورحتم توقف تولیدخودروسازی مرتب باعث کمبود آمبولانس درکشور خواهد شد به همین دلیل باید واحدهای تولیدی خودروسازی به منظور ارتقای کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش بازنگری شوند.
مرجع : ایسکا نیوز