به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۷۲۵۰۴
ارائه اطلاعات پالایشگاه‌ها با چند سناریو

ابداعی جدید در بازار سرمایه

گروه اقتصادی: با ابلاغ قیمت‌های جدید فرآورده ها به شرکتهای پالایشگاهی،این شرکتها گزارش های جدید سال آینده خود را به بازار ارائه کردند اما با ارائه سناریوهای مختلف ابداعی جدید در بازار سرمایه ایجاد کرده و سهامداران خود را سردرگم کردند.
ابداعی جدید در بازار سرمایه
در حالی که پیگیری های سازمان بورس منجر به بازگشت پالایشگاه ها بورس و تحقق خواسته سهامداران قبل از پایان سال شد، اما بازگشت این شرکتها با چند سناریو موجب افزایش ابهامات آنها و سردرگمی سهامداران شد. بر این اساس در کنار عدم ارائه اطلاعات پالایشگاه اصفهان، دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان در 4 سناریو ، پالایشگاه های تبریز، شیراز در دو سناریو و پالایشگاه تهران در یک سناریو پیش بینی سود سال آینده خود را به بازار اعلام کردند که همین اقدام منجر به افت شدید قیمت سهام این شرکتها و تشکیل صف های میلیونی فروش شد.

به این ترتیب این شرکت ها در حالی با تعدیل های منفی قابل توجه و افت قیمت به بازار سرمایه برگشتند که موجب بی اعتمادی سهامداران از شرکتهای عرضه شده در بورس و زیان شدید آنها شدند. با این حال جزئیات اطلاعات ارایه شده از سوی پالایشگاه‌ها نشان می دهند که پالایشگاه بندرعباس در اقدامی عجیب در 4 سناریو اقدام به پیش بینی سود سال جاری کرده و سهامداران خود را سردرگم کرده است به طوری که در سناریوی اول ( پلاتز) 964 ریال سود برای هر سهم، در سناریو دوم ( پلاتز پس از کسر سهم صندوق توسعه) 652 ریال، در سناریو سوم ( قیمت ابلاغی) 713 ریال و در سناریوی چهارم (قیمت ابلاغی پس از کسرسهم صندوق توسعه ) 417 ریال سود پیش بینی کرده است.

پالایشگاه لاوان نیز اقدامی مشابه پالایشگاه بندرعباس انجام داده و برای عملکرد 9 ماهه در سناریوی اول ( قیمت ابلاغی و بدون لحاظ نکردن صندوق توسعه) 289 ریال با پیش بینی سال 93 برای هر سهم 357 ریال، سناریو دوم (قیمت ابلاغی و لحاظ کردن سهم صندوق توسعه) 1786 ریال زیان هر سهم در 9 ماهه و پیش بینی زیان 2460 ریال، سناریو سوم ( براساس قیمت فوب خلیج فارس و لحاظ نکردن سهم صندوق توسعه) 535 ریال در 9 ماهه و پیش بینی 668 ریال و سناریو چهارم (قیمت فوب خلیج فارس و لحاظ کردن سهم صندوق توسعه) 1470 ریال زیان در عملکرد 9 ماهه و پیش بینی زیان 2058 ریالی کرده است.

پالایشگاه تبریز در دو سناریو و براساس قیمت ابلاغی اقدام به پیش‌بینی سود 334 ریالی هر سهم در سناریوی اول و سود 2418 ریالی هر سهم در سناریوی دوم کرده است. پالایشگاه شیراز نیز با احتساب قیمت های ابلاغی 444 ریال و بر اساس قیمت فوب خلیج فارس 1380 ریال سود (با پوشش سود75 درصدی در 9 ماهه ) برای سال جاری پیش بینی کرده و پالایشگاه تهران براساس قیمت های ابلاغی 527 ریال سود پیش بینی کرد که طی 9 ماه سال 304 ریال معادل 73 درصد از این سود را محقق کرده است .

در این میان سازمان بورس نیز اقدام به توضیحاتی در خصوص آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده درخصوص بازگشایی نماد معاملاتی در مورد دلیل و زمان توقف نماد کرده است. سازمان بورس در توضیح خود گفته است که این شرکتها از تاریخ 13 مرداد تا 19 اسفند ماه به دلیل عدم ارائه اعلامیه قیمت نفت خام و فرآورده ها، اطلاعات خود را مطابق دستورالعمل افشای اطلاعات ارائه نکردند و با توجه به این موضوع پیگیری‌های سازمان بورس جهت ارائه اطلاعات از نهادهای ذیربط با شرکتهای پالایشی صورت گرفت.

همچنین رفع ابهامات شرکتهای پالایشی توسط سازمان بورس در کمیته ثبات بازار سرمایه مطرح و در اولین جلسه این کمیته مصوب و طی چهار بند مقرر شد نسبت به رفع موانع شرکتهای پالایشی تصمیم‌گیری شود که نتیجه آن به به تصویب هیئت وزیران رسید. در نتیجه پیگیری های انجام شده طبق تصویب 29 دی ماه هیات وزیران کیفی سازی برای 5 سال به تعویق افتاد و وزارت نفت مکلف شد مبنای محاسبه قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی را مطابق سال 1393 بدون اعمال قاعده کیفی سازی تعیین کند بنابراین بعد از مشخص شدن تکلیف کیفی سازی ، نرخ نفت خام مصرفی و فرآورده های تولیدی پالایشگاه‌ها در10 ماهه ابتدای سال 93 در تاریخ 19 اسفند ماه به شرکت های پالایشی ابلاغ شد.

در این راستا شرکتهای پالایشی در 25 اسفند ماه پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 1393 را ارائه کردند این در حالی است که تاکنون پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 1394، پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 93 بر اساس عملکردهای 3 ، 6 و 9 ماهه، اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره ای 3، 6 و 9 ماهه سال مالی 1393 و همچنین صورتهای مالی میان دورهای 6 ماهه منتهی به 93.06.31 (حسابرسی شده) مطابق دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات ارائه نشده است.

سازمان بورس در مورد پالایشگاه اصفهان نیز گفته است که نماد معاملاتی شرکت در تاریخ 19 اسفند 1392 بابت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده جهت تصویب افزایش سرمایه متوقف شد که با توجه به عدم ارائه پیش بینی سود سال 1393 با سرمایه جدید، توقف نماد تا زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ادامه داشته و مجمع اخیر الذکر نیز به دلیل آماده نبودن صورت‌های مالی حسابرسی شده با توجه به عدم اعلام به موقع قیمت‌های خوراک نفت خام و فرآورده‌های تولیدی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تنفس مواجه شد که در نهایت مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در مرداد 1393 برگزار شد.

این در حالی است که علیرغم پیگیری های مکرر انجام شده، این شرکت اطلاعات پیش‌بینی هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 1393 را ارائه نکرده است.
مرجع : ایسنا