به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۹:۲۹
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۷۲۵۲۷

فساد میلیاردی این بار در میراث فرهنگی

گروه سیاسی: رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره پرونده فساد میلیاردی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که هر روز وقت خود را صرف آن می‌کند توضیحاتی ارائه کرد.
فساد میلیاردی این بار در میراث فرهنگی
مسعود سلطانی‌فر امروز در نشست خبری به اقدامات انجام شده در سه حوزه میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و گفت: امسال برای ما سال سختی بود چرا که ما وارث نابسامانی‌هایی از گذشته بودیم و تلاش کردیم بی‌انضباطی‌های مالی و اداری را برطرف و ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر امسال برای ما سال خوبی بود چون در بعضی برنامه‌ها توانستیم به بخش قابل توجهی از اهدافمان برسیم از جمله مهمترین دستاوردهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در حوزه میراث فرهنگی در سال 93 می‌توان به استرداد 349 قلم اشیای تاریخی خوروین اشاره کرد.

سلطانی فر اظهار داشت: در خصوص استرداد این اشیای تاریخی زمانی که حکم نهایی را گرفتیم مجددا مدعیان این پرونده ادعایی را مطرح کرده بودند که اگر در انتقال این اشیا 48 ساعت تاخیر می‌کردیم شاید ده‌ها سال دیگر این اشیا در بلژیک باقی می‌ماند اما ما توانستیم این اشیای تاریخی را به کشور بازگردانیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود:‌ ثبت جهانی شهر سوخته به عنوان هفدهمین اثر تاریخی، اضافه کردن 5 کشور به پرونده ثبت جهانی نوروز و تشکیل هیات امنا برای 7 پایگاه جهانی و همچنین راه‌اندازی موزه بزرگ خراسان از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری بوده است.

سلطانی فر خاطر نشان کرد: در ایام تعطیلات نوروز طبقه دوم موزه ملی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد این طبقه 18 سال به صورت متروکه باقی مانده بود و تلاش داریم با استفاده از این ظرفیت، طرفین موزه را تا 4 برابر افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: پرونده بیابان لوت، بادگیرها و 11 مورد از قنات‌ها را به یونسکو ارسال کرده‌ایم که امیدوار هستیم در این بخش عقب‌ماندگی سال‌های گذشته را جبران کنیم و برای اینکه کمبود نیروهای حفاظتی را افزایش دهیم به دنبال جذب 600 نفر هستیم این در حالی است که باید از نیروهای مردمی نیز استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور در خصوص مهمترین دستاوردهای سازمان میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی نیز گفت: تلاش داریم تا حداقل یک هزار و 900 کارگاه صنایع دستی را که در معرض تعطیلی دائم بودند به مدار تولید بازگردانیم همچنین رشد 49 درصدی صادرات صنایع دستی یکی دیگر از دستاوردهای مهم سال 93 بود که با توجه به این رشد قابل توجه تصور می‌کنیم ظرفیت در این بخش بیش از این است و باید تمرکز خودمان را بر آن افزایش دهیم. سلطانی‌فر با بیان اینکه در سال آینده 12 نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی برگزار خواهد شد گفت:‌ چالش ما در صنایع دستی در بخش بازرگانی و فروش است و در 7 استان خانه صنایع دستی را افتتاح کردیم.

وی در خصوص نیروی انسانی بخش صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: در بخش ساماندهی نیروی انسانی آرایشی را انجام دادیم و این حوزه نیازمند کارهای زیادی است که باید آنها را دنبال کنیم همچنین تدوین برنامه ششم توسعه در حوزه صنایع دستی و الکترونیکی کردن بلیت مراکز از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری نیز به برگزاری 7 نمایشگاه گردشگری در سال 93 اشاره کرد و گفت: دستورالعمل حفظ امنیت گردشگران را امسال تدوین کردیم و فعال کردن طرح خانه- مسافر از دیگر اتفاقات بزرگی بود که در حوزه گردشگری شاهد آن بودیم.

سلطانی‌فر با اشاره به لزوم جذب گردشگر خارجی گفت: برای اینکه بتوانیم جذب گردشگر خارجی داشته باشیم نمایندگی‌هایی را به عنوان دفاتر اطلا‌ع رسانی و جذب گردشگر راه‌اندازی کردیم که در سال 94 حداقل 10 مورد را فعال خواهیم کرد. وی ادامه داد: در بخش هتل‌ها و تاسیسات گردشگری تا کنون مجموعا پروژه‌هایی را که برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی کردیم 165 پروژه که تسهیلاتی معادل 1146 میلیارد تومان دریافت کنند. همچنین از میان پروژه‌های معرفی شده به سیستم بانکی 157 میلیارد تومان از منابع داخلی بانک‌ها و 10 پروژه از منابع تلفیقی و مابقی از صندوق توسعه ملی تسهیلات می‌گیرند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه سخنان خود به پرونده فساد میلیاردی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین پرونده‌هایی که هر روز وقت بنده و هر هفته وقت وزیر دادگستری را می‌گیرد پرونده شرکت توسعه گردشگری بود. وی ادامه داد: این شرکت مالک 73 درصد گروه هتل‌های لاله است که دو مورد ادعای حقوقی و منازعه حقوقی در ارتباط با این شرکت داریم که ادعای یکی از شرکت‌ها واهی بود و زیر یک میلیارد تومان هزینه کرده بود و ادعای عدم‌النفع 176 میلیارد تومان را داشت.

سلطانی‌فر گفت: از سوی دیگر کمتر از نصف قیمت واقعی شرکت طبق اصل 44 واگذار شده بود که با پیگیری‌های ما واگذاری لغو شد و برنده این واگذاری شکایت کرده است که ما حکم لغو واگذاری را در جهت استیفای حق دولت و مردم گرفتیم. معاون رئیس جمهور گفت:‌این پرونده یکی از پرونده‌هایی است که مفسده اقتصادی آن مطرح است و بنده به تمام مراجع نظارتی، قضایی و بازرسی کشور آن را انتقال دادم و امروز روی پرونده شرکت توسعه گردشگری تمام مراجع قضایی و گردشگری متمرکز هستند که امیدواریم سربلند بیرون بیاییم.

سلطانی‌فر در خصوص الواح هخامنشی و چغامیش گفت: سیر حقوقی در هر دو مورد تا کنون به نفع ما بود که امیدواریم این اشیا را بتوانیم به کشور بازگردانیم و تا پایان سال 94 امیدوار هستیم اشیاء چغامیش را بتوانیم به کشور بازگردانیم. وی درباره ساعت کار موزه‌ها در ایام عید گفت: ساعت کار موزه‌ها در ایام عید افزایش یافته است و در بعضی پایگاه‌های جهانی هیچگونه امکانات رفاهی نداشتیم که این امکانات را هم افزایش دادیم.

معاون رئیس جمهور افزود: تورهای مختلف سفرهای خارجی در ایام نوروز را داریم که قیمت بسیاری از این تورها به دو برابر افزایش یافته است در حالی که خدمات آن کشورها افزایش نداشته است در این خصوص به آژانس‌داران اخطار جدی داده شده است چرا که بسیاری از این آژانس‌ها کم فروشی می‌کنند و حقوق مردم تضییع می‌کنند و این که گفته می‌شود هزینه به کشورهای خارجی بیشتر از هزینه سفرهای داخلی است اصلا صحت ندارد.

سلطانی فر ادامه داد: 10 گروه خارجی برای هتل‌سازی در کشور اعلام آمادگی کرده‌اند که به خاطر تحریم‌ها فعلا نمی‌توانند اقدامی داشته باشند. معاون رئیس جمهور اظهار داشت: امیدوار هستیم سال آینده با همکاری سازمان حج و زیارت بتوانیم گردشگری مذهبی را ساماندهی کنیم و آمادگی پرداخت بدهی‌مان به حج و زیارت را ظرف یکی دو روز آینده خواهیم داشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص تعطیلات زمستانی نیز گفت: طرح اصلاح شده ما برای تعطیلات زمستانی تعطیلی روزهای 16 تا 22 بهمن ماه است که آن را به دولت فرستاده‌ایم تا در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود اما آموزش و پرورش برای اجری آن همکاری مناسبی نداشته است.

سلطانی‌فر همچنین به صدور توریست‌کار ملی از 20فروردین 94 اشاره کرد و گفت: با همکاری بیمه ایران یک کارت اعتباری برای گردشگران در نظر گرفته می‌شود و همه کسانی که کارمند اداری و یا در بخش خصوصی شاغل هستند تا سقف 5 برابر حقوق ماهیانه و شاغلان بخش خصوصی با ارائه گردش مالی بانکی خودشان می‌توانند کارت اعتباری را دریافت کنند که ظرف 6 ماه تا یکسال از حقوقشان کسر می‌شود.

وی ادامه داد: در هشت سال گذشته طرح امنیت گردشگران به وزارت اطلاعات ارسال می‌شد اما کسی برای آن، تره هم خرد نمی‌کرد اما ما یک ساعته توانستیم این طرح را به نتیجه برسانیم.
مرجع : فارس