به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۵ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۷۲۹۹۶
عدن هم در آستانه سقوط قرار گرفت

اخبار متناقض درباره وضعيت رئیس‌جمهور یمن

گروه بین الملل: در حالی که گزارش‌هایی از خروج عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن از شهر عدن منتشر شده، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابعی در گارد رئیس جمهوری یمن خبر داده که منصورهادی شهر عدن را به مقصد نامعلومی ترک کرده است.
اخبار متناقض درباره وضعيت رئیس‌جمهور یمن
پیش از انتشار این اخبار، گزارش‌هایی از پیشروی سریع شبه نظامیان حوثی به سمت شهر عدن منتشر شده بود. از جمله یک پایگاه مهمِ هوایی به نام «عَنَد» در ۶۰ کیلومتری شمال عدن به محاصره این نیروها درآمده است. کی از مقام‌های امنیتی ریاست‌جمهوری یمن روز چهارشنبه، پنجم فروردین، از حمله یک هواپیمای جنگی به محل اقامت رئیس‌جمهوری این کشور در عدن خبر داد. این مقام امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت که این هواپیما سه راکت به کاخ موقت ریاست‌جمهوری در عدن پرتاب کرده و با آتش پدافند ضدهوایی مواجه شده‌است.

در همین حال به گفته مقام‌های یمنی، روز چهارشنبه با نزدیک‌تر شدن نیروهای حوثی شیعه‌مذهب به شهر عدن در جنوب یمن، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری این کشور، پیش از این وقوع حمله هوایی یادشده از محل اقامت خود گریخته بود. در همین حال، دو دستیار آقای هادی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که آقای هادی در عدن می‌ماند و قصد ترک شهر را ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنج مقام یمنی خبر گریز رئیس‌ جمهوری را تأیید کرده‌اند و کانال تلویزیونی شورشیان حوثی نیز خبر داده که فرار رئیس‌ جمهور از اقامتگاهش ساعاتی پس از تسخیر یک پایگاه هوایی در نزدیکی عدن توسط حوثی‌ها اتفاق افتاده است. یک مقام ارتش یمن نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، تصرف پایگاه هوایی یادشده توسط حوثی‌ها را تأیید کرد.

پایگاه هوایی عَنَد که بزرگ‌ترین پایگاه هوایی یمن است در ۶۰ کیلومتری شهر بندری عدن قرار دارد؛ این پایگاه چند روز پیش از این توسط نیروهای ارتش آمریکا تخلیه شده‌ بود. به نوشته آسوشیتدپرس، پایگاه هوایی عند از نقاط بسیار مهم در جنگ پهپادهای آمریکایی علیه القاعده در منطقه بود، اما پس از آن‌ که نیروهای القاعده به‌تازگی شهری در نزدیکی این پایگاه را تصرف کردند، آمریکا ۱۰۰ سرباز خود را از این پایگاه تخلیه کرد و نیروهای بریتانیایی نیز پایگاه عند را ترک کردند.

دولت یمن از هم‌پیمانان آمریکا در نبرد طولانی‌مدت پهپادهای آمریکایی علیه گروه القاعده در خاک یمن است. پس از تصرف صنعا، پایتخت یمن، توسط شورشیان حوثی که از حمایت ایران برخوردارند، عبدربه منصور هادی پس از مدتی تحمل حصر خانگی از اقامتگاهش گریخت و پایتخت خود را به شهر عدن منتقل کرد. عبدربه منصور هادی ضمن متهم کردن شورشیان شیعه‌مذهب به وارد کردن ایدئولوژی از تهران، تأکید کرده بود که با آن چه «نفوذ ایران» نامیده، مبارزه خواهد کرد. ایران هم‌چنان مداخله در امور داخلی یمن را تکذیب می‌کند.

پیشروی حوثی‌های مورد حمایت ایران به بندر عدن، هم‌اینک آن‌ها را به تنگه استراتژیک باب‌المندب، محل عبور کشتی‌های نفتکش، بسیار نزدیک کرده است. در همین حال خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های ایالات متحده گزارش داده است که عربستان سعودی که نگران پیشروی حوثی‌هاست قصد دارد به مرز خود با یمن جنگ‌افزار سنگین، از جمله توپخانه، بفرستد. برخی اخبار تاییدنشده حاکی از استقرار نیروهای عربستان سعودی در این مرز است. از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که روز چهارشنبه محمود الصُبَیحی، وزیر دفاع یمن، در جریان نبرد با شورشیان حوثی در استان لحْج، در جنوب این کشور، به اسارت حوثی‌ها درآمده است.

شبکه اسکای نیوز در خبری فوری اعلام کرده است که «منصور هادی» به همراه هیأت سعودی از یمن خارج شده است. در حالی که خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و خبرگزای فرانسه و بسیاری دیگر از رسانه‌ها از فرار « منصور هادی» خبر می‌دهند، دو معاون وی در گفت‌و‌گو با رویترز گفته‌اند، منصور هادی کماکان در « عدن» حضور دارد و تصمیمی برای خروج از این شهر نگرفته است.

کارکنان و دیپلمات‌های کشورهای عربستان، امارات، کویت و مصر نیز پس از آن‌که سفارتخانه‌های خود را به «عدن» منتقل کرده بودند، با نزدیک شدن نیروهای انصارالله و ارتش یمن به «عدن» به سرعت از این شهر خارج شده و به کشورهای خود بازگشته‌اند. عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرده بود که امنیت این کشور به امنیت یمن گره خورده است.
مرجع : العربیه