به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۴۵
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۵ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۷۳۴۷۵

بازتاب سخنان روحاني در رسانه‌های خارجی

گروه سیاسی: سخنان روز جمعه حجت الاسلام دکتر حسن روحانی در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای داشت و هریک از رسانه ها یکی از محورهای سخنان رییس جمهوری را برجسته کرده و به تحلیل و بررسی آن پرداختند.
بازتاب سخنان روحاني در رسانه‌های خارجی
حمایت مردم و اعتماد آنان به دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای ، همکاری ایران با جهانیان، تعامل و گفت وگو با کشورهای جهان از جمله مهم ترین محورهایی بوده است که رسانه های صوتی و تصویری و نوشتاری به آن پرداختند. دکتر روحانی شامگاه جمعه طی سخنانی با مردم که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، پخش شد، گفت که من باید از همه مردم ایران که در طول سالیان گذشته برای حراست از منافع و حقوق ملی خودشان ایستادگی کردند و امروز هم همچنان مقاوم خواهند بود و در آینده نیز این مسیر را ادامه خواهند داد، تشکر و سپاسگزاری کنم.

رییس جمهوری با بیان اینکه همین گامی که امروز برداشتیم در سایه همدلی و همزبانی و در سایه انسجام بود، گفت: ما در تمام مراحل قدم به قدم شاید کمتر هفته ای گذشته که با دیگر مسوولین مشورت نکرده باشیم؛ ما همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی بهره بردیم و استفاده کردیم و ایشان هم سخاوتمندانه ارشادات خود را در اختیار دولت و تیم مذاکره کننده قرار دادند. چشم انداز سیاست خارجی ایران پس از نشست لوزان کانون و محور اصلی گزارش های رسانه ها خبری بوده است.

بی بی سی
پایگاه خبری بی.بی.سی فارسی زیر عنوان  روحانی: مساله ما فقط هسته ای نیست، می خواهیم با دنیا همکاری کنیم نوشت: رییس جمهوری ایران یک روز بعد از رسیدن به تفاهم هسته ای با قدرت های جهان، گفت دولت او تنها در پی رفع مساله هسته ای نیست و می خواهد همکاری با کشورهای جهان را گسترش دهد. حسن روحانی در یک سخنرانی زنده تلویزیونی گفت دولتش نه می خواهد با دنیا بجنگد و نه اینکه تسلیم شود، بلکه خواهان راه سوم و همکاری است. او گفت: مذاکرات هسته ای ما پله اول برای تعامل سازنده با جهان است. بحث ما فقط هسته ای نیست. این نیست که ما امروز یک موضوعی به نام هسته ای داریم و می خواهیم با دنیا مذاکره کنیم و این موضوع تمام بشود، این پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است. وی افزود: با همه کشورهایی که رابطه خوب داریم، رابطه صمیمانه تر می خواهیم. با کشورهایی که رابطه سرد داریم، رابطه بهتر می خواهیم و اگر با کشورهایی دارای تنش یا احیانا خصومت هستیم، پایان تنش و پایان خصومت را می خواهیم، بی تردید همکاری و تعامل به نفع همه خواهد بود.

بی.بی.سی با اشاره به این که روز پنجشنبه، ایران و کشورهای 1+5 رسیدن به تفاهم بر سر چارچوب توافق نهایی خود را اعلام کردند، ادامه داد: این اعلام تفاهم واکنش های عمدتا مثبتی را در جامعه جهانی و همچنین درون ایران در پی داشته است. آقای روحانی گفت با برداشتن گام بعدی و رسیدن به توافق نهایی و اجرای آن غنی سازی اورانیوم در خاک ایران پذیرفته می شود و همه تحریم ها، تحریم های مالی، اقتصادی و بانکی در همان اجرای توافق لغو خواهد شد. در همان روز اجرای توافق همه قطعنامه ها علیه ایران یعنی 6 قطعنامه لغو خواهد شد و از روز توافق همکاری های جدید هم در بخش هسته ای و هم دیگر بخش ها با دنیا صفحه جدید خود را تجربه خواهد کرد.

رییس جمهوری ایران این سخن خود را تکرار کرد که باید در کنار چرخیدن سانتریفوژها چرخ زندگی مردم نیز بچرخد'و گفت هم اکنون باید برای بهبود اقتصاد ایران تلاش کرد. روحانی تاکید کرد که ایران به تعهدات خود وفادار خواهد بود اما این مشروط به این است که طرف مقابل هم به وعده هایش عمل کند. وی از مقام های مختلف، از جمله آیت الله علی خامنه ای، رهبر، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی تشکر کرد.

صدای امریکا
پایگاه خبری صدای آمریکا هم زیر عنوان حسن روحانی: تفاهم لوزان گام نخست ایران برای تعامل با جهان است نوشت: یک روز پس از پایان مذاکرات هسته ای لوزان و قرائت بیانیه پایانی آن، رییس جمهور ایران تفاهم هسته ای بدست آمده را گام نخست ایران برای تعامل با جهان دانست و گفت که کشورش خواستار پایان دادن به تنش با کشورهایی است که تا کنون دشمن به حساب می آمده اند.

حسن روحانی روز جمعه در یک نطق زنده تلویزیونی، گفت جمهوری اسلامی ایران دست دوستی به سوی هر کشوری دراز می کند که با آن بر اساس احترام متقابل رفتار کند. به گقته او تهران می خواهد روابط خود با برخی کشورها که به سردی گراییده است را بهبود ببخشد و اگر با کشوری روابط خصمانه و تنش آلود دارد، آن تنش ها و خصومت ها پایان پذیرد. صدای آمریکا افزود: مذاکرات نفس گیر هشت روزه هیات های ایران و شش قدرت جهانی گروه 1+5، از جمله ایالات متحده که روابط دیپلماتیک با ایران ندارد، اما طرف اصلی این گفتگوها با ایران است، دو روز پس از پایان ضرب الاجل پایان ماه مارس به نتیجه رسید و دو طرف با قرائت بیانیه ای به آن پایان دادند.

نتیجه بدست آمده، تفاهم بر سر راه حل هایی است که دو طرف باید برای تنظیم و ثبت اجزای اصلی یک توافق جامع و نهایی بر سر برنامه هسته ای ایران، در فرصت سه ماهه باقی مانده تا پایان ماه ژوئن (9 تیر ماه) به کار گیرند. اگر این تفاهم به توافق تبدیل شود، در صورت اجرای کامل آن در مدت زمانی مشخص، محدودیت های گسترده ای بر فعالیت های هسته ای ایران اعمال می شود و در مقابل بخش نیز عمده ای از تحریم های اعمال شده علیه ایران، لغو خواهند شد.

حسن روحانی که در انتخابات ریاست جمهوری خرداد 1392 با شعار تعامل در زمینه سیاسی، و نیز با وعده برچیدن تحریم ها و ساماندهی اقتصاد کشور، آرای بسیاری کسب کرد و جانشین محمود احمدی نژاد شد، با بیان اینکه دولت او از ابتدا همواره در 'چارچوب خاص ملی و منافع ملی' به دنبال اجرای وعده هایی است که به مردم داده بود، در ادامه افزود: یکی از وعده هایی که دولت به مردم داده بود، اینکه سانتریفیو‍ژ‍ بچرخد اما زندگی مردم هم بچرخد. چرخش سانتریفیوژها زمانی برای ما ارزشمند است که چرخ اقتصاد هم در کنار آن در چرخش باشد.

صدای آمریکا اضافه کرد: رییس جمهوری ایران، مانند باراک اوباما همتای آمریکایی خود در داخل نیز با انتقادهایی در زمینه مذاکرات جاری اتمی روبه رو است. اصولگرایان منتقد می گویند ایران در این گفت و گوها و در تفاهم بدست آمده، امتیاز زیادی بدست نیاورده است. روحانی با بیان اینکه روز رسیدن به تفاهم سیاسی هسته ای در حافظه تاریخی مردم ایران خواهد ماند، تاکید کرد: با تفاهم لوزان هم حقوق هسته ای ایران حفظ شده، هم تحریم ها لغو می شوند و هم ایران به تعامل سازنده با جهان دست یافته است.

دویچه وله
دویچه وله گزارش داد: رییس جمهوری ایران یک روز پس از توافق اتمی لوزان، خطاب به مردم ایران در یک سخنرانی از متعهد بودن ایران به وعده های خود در قالب توافق هسته ای اشاره کرد. شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی جمعه شب در گزارشی نوشت: او با اشاره به چندین نکته کلیدی گفته که ما اهل فریب نیستیم. در حالیکه بخشی از اصولگرایان در ایران یک روز پس از توافق اتمی لوزان انتقاد هایی را نسبت به آن اعلام کرده اند، حسن روحانی این توافق را گامی بزرگ برای ایران دانسته است.

رییس جمهوری ایران در ابتدای سخنانش با اعلام این که باید از ملت بزرگ ایران تشکر کرد، گفته که مردم با ایستادگی، استقامت و مقاومت گام دیگری در دستیابی به اهداف بلند ملی برداشتند. روحانی همچنین افزوده است که کشورش به تعهدات خود عمل خواهد کرد به شرط آن که طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل کند.

رییس جمهوری ایران از تعامل سازنده ایران با جهان سخن گفته و اضافه کرده است که جمهوری اسلامی دست دوستی به سوی هر کشوری دراز می کند که با آن بر اساس احترام متقابل رفتار کند به طوری که اگر روابط آن با کشوری سرد است، می خواهد آن را بهبود بخشد و اگر هم با کشوری روابط خصمانه و تنش آمیز دارد، اکنون خواستار پایان تنش و خصومت است. حسن روحانی با دادن این اطمینان که غنی سازی تنها برای توسعه ایران خواهد بود و از آن علیه هیچ یک از کشورهای همسایه یا کشورهای جهان استفاده نمی شود، توضیح داده که برخی فکر می کنند یا باید با دنیا بجنگیم و یا تسلیم باشیم، اما راه سوم این است که با دنیا همکاری داشته باشیم. ایران می خواهد رابطه اش با همه کشورها را بهبود بدهد. اگر روابط با کشوری خوب است بهتر شود، اگر سرد است گرم شود و اگر تنش دارد، درصدد رفع آن باشد.

دویچه وله فارسی اضافه کرد: مرکز هسته ای فردو از دیگر مسایلی بود که روحانی در سخنرانی خود به آن اشاره کرده و افزوده است :فردو برای همیشه باز خواهد ماند و فعالیت ها و فناوری های دیگر فیزیکی در آنجا انجام خواهد شد.

رادیو فردا
رادیو فردا گزارش داد : حسن روحانی رییس جمهوری ایران، تفاهم هسته ای لوزان را گام نخست برای تعامل ایران با جهان دانست و گفت که جمهوری اسلامی خواستار پایان تنش و خصومت با کشورهایی ست که تاکنون دشمن به حساب می آمده اند. پایگاه اینترنتی رادیو فردا افزود: یک روز پس از تفاهم سیاسی میان ایران و قدرت های جهانی بر سر چهارچوب توافق هسته ای، آقای روحانی از آغاز دوره ای جدید در روابط خارجی ایران سخن گفت که مبتنی بر «تعامل سازنده با جهان» خواهد بود.

تفاهم هسته ای لوزان راه را برای لغو تحریم های اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل متحد علیه ایران باز می کند، امری که حسن روحانی آن را «بازی برد – برد» می نامد. به گفته او، «روز رسیدن به تفاهم سیاسی هسته ای در حافظه تاریخی مردم ایران خواهد ماند» و این که با تفاهم لوزان «هم حقوق هسته ای ایران حفظ شده، هم تحریم ها لغو می شود و هم ایران به تعامل سازنده با جهان دست یافته است».

وی اظهار کردد: با این تفاهم سیاسی، 1+5 پذیرفت که ایران در خاک خود غنی سازی کند در حالی که تا دیروز می گفتند که غنی سازی داخل خاک ایران تهدیدی برای منطقه و جهان است.

رادیو فرانسه
رادیو فرانسه گزارش داد: یک روز پس از قرائت بیانیه لوزان، حسن روحانی رییس جمهوری ایران، این توافق را صفحه جدیدی دانست که دنیا از روابط با ایران تجربه خواهد کرد و گفته است که اگر طرف مقابل به وعده هایش عمل کند، ایران نیز به وعده هایش عمل خواهد کرد. شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی جمعه شب در گزارشی نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری ایران عصر روز جمعه 14فروردین (سوم آوریل ٢٠١5) در یک گفت وگوی تلویزیونی درباره تفاهم صورت گرفته در لوزان گفت که که همه تحریم های اقتصادی و قطعنامه های شورای امنیت در روز اول اجرای توافق لغو خواهد شد.

رییس جمهوری ایران با بیان این که ١+5 پذیرفته که این کشور دارای غنی سازی در خاک خود باشد، گفته است: من به صراحت می گویم غنی سازی و همه فناوری هسته ای ما صرفاً برای توسعه ایران است و علیه کشورهای منطقه یا جهان نخواهد بود. این رسانه در پایان افزود: شب گذشته حسن روحانی، پس از قرائت بیانیه مشترک در لوزان در نوشته ای در صفحه توئیتر خود، از ظریف، صالحی و همه مذاکره کنندگان هسته ای ایران تشکر کرد.
مرجع : ایرنا