به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۵۲
 
۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۹ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۷۳۸۹۰
از «افسار پاره» تا «لوزه عفونی» مذاکرات

حسین شریعمتداری خودش را هم دور زد!

گروه سیاسی: به نظر می‌‏رسد هرچند دیر اما بالاخره سرسخت‌ترین مخالفان دولت نیز توانسته‌‏اند معنای این پیام که تصمیمات گرفته شده در لوزان «تصمیم نظام» بوده است را درک کنند.
حسین شریعمتداری خودش را هم دور زد!
به گزارش سایت خرداد؛ روز سه شنبه و ساعاتی پس از موضع گیری مثبت مجلس در قبال مذاکرات هسته‌‏ای و همینطور تشکر فرمانده سپاه از تیم مذاکره‌کننده و اذعان وی به حفظ چارچوب‏‌های نظام در این مذاکرات، مدیر مسئول کیهان در توضیحاتی بسیار کوتاه در خبرگزاری فارس موضعی کاملا متفاوت از آنچه که ابتدای هفته جاری گرفته بود، اتخاذ کرد. در همین حال یادداشت روز روزنامه کیهان نیز همزمان با این موضع گیری حسین شریعتمداری،‌ به بحث همدلی در موضوع مذاکرات پرداخته که محتوای آن کاملا با مواضع یک هفته اخیر این رسانه‏ متفاوت است.

حسین شریعتمداری یکی از اولین کسانی بوده که بلافاصله بعد از صدور بیانیه سوئیس نسبت به آن واکنش منفی نشان داد. وی به خبرگزاری فارس گفته بود: «در یک کلمه باید گفت که اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم.» تاکید حسین شریعتمداری به مانند همیشه بر دادن امتیازات رنگارنگ و اساسی به طرف مقابل در جریان این مذاکرات و نگرفتن امتیازی خاص از آنها بود.

تیترهای اصلی روزنامه کیهان در روزهای بعد از تفاهم ایران و 1+5 به روشنی مشخص می‌‏کند که موضع این مجموعه و گردانندگان آن در قبال نتیجه مذاکرات هسته‏‌ای تا چه اندازه منفی بوده است. کیهان در اولین شماره پس از بیانیه سوئیس با این تیتر اصلی به استقبال مذاکرات رفت؛ «برد-برد نتیجه داد هسته‌ای می‌رود تحریم‌ها می‌ماند!». تیترهای روزهای بعد کیهان هم از این قرار بودند؛ «توافق لوزان فراتر از خواسته آمریکا بود»، «بازرسی مراکز نظامی ایران بخشی از توافق لوزان است» و «خوش بینی به توافق دندان طمع دشمن را تیز می‌کند». کیهان و مدیر مسئول آن اما ساعاتی پس از آنکه فرمانده کل سپاه حمایت خود و این مجموعه از تیم مذاکره‌کننده و مذاکرات اخیر را اعلام و تاکید کرد که مذاکره‌کنندگان ایرانی در چارچوب خط قرمزها حرکت کرده‌‏اند، در موضع خود نسبت به این موضوع تعدیل جدی انجام دادند.

حسین شریعتمداری در گفت‌و‌گویی با فارس که تنها به یک جمله محدود شده است مجبور شد تا به اصلاح مواضع قبلی خود بپردازد. او اکنون گفته است: «تلاش تیم هسته‌ای کشورمان قابل تقدیر است، حرف ما فقط این است که لوزه‏‌های عفونی توافق لوزان باید جراحی شود.» به نظر می‏‌رسد موضع‏‌گیری‏‌های اخیر مجلس و مراجع و ائمه جمعه و فرمانده سپاه در قبال مذاکرات و حمایت آنها از تیم مذاکره‌کننده در تغییر نظر شریعتمداری از تعبیر نتیجه مذاکرات به «افسار پاره» تا تعدیل آن در سطح «لوزه‌‏های عفونی» موثر بوده باشد.

یادداشت روز کیهان نیز بعد از آنکه در 4 شماره جدی‏ترین حملات به تیم مذاکره‌کننده و نتیجه مذاکرات را انجام داده بود، در شماره روز چهارشنبه موضعی کاملا متفاوت اتخاذ کرده و با عنوان اصلی «مردم، رهبری و ماجرای لوزان» نکاتی را مطرح می‌‏کند که هیچ شباهتی با مواضع قبلی کیهان ندارد. از جمله اینکه در این یادداشت با اشاره به شرایط بعد از اعلام تفاهم سیاسی نوشته شده است: «در همین حیص و بیص اتفاق دیگری نیز صورت بست. شبکه سیاسی و رسانه‌ای معارض با انقلاب تلاش کرد به سنت مألوف خود به یک دو قطبی غیرواقعی در داخل دست بزند و توپی را که در زمین حریف (دشمن) است به درون زمین ایران برگرداند.

به تعبیر دیگر به جای وحدت و همدلی ضروری در برابر دشمنان زیاده‌خواه و متکبر قرار بود یک دوقطبی القا شود که در یک سمت آن هیجان و شادی پیروزی و در سمت دیگر آن سرخوردگی و احساس شکست و از دست رفتن همه چیز باشد. یک طرف القای «فتح‌الفتوح» و «پیروزی مشعشع تاریخی» و انتساب این تحلیل به «مردم» بود که در عملکردها و تصاویر و گزارش‌های بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و برخی تیترهای نشریات داخلی نظیر «عبور از بحران» و «شگون سیزده» و... نمود پیدا کرد و در مقابل ادعای سرکشیدن «جام زهر» و «بازگشت به وضعیت قبول قطعنامه 598» و «آغاز عقب‌نشینی‌های رژیم»! و... از سوی محافل معارض القا شد تا در برابر استراتژی «همدلی»، به تقابل ملت و حاکمیت دامن بزند؛ سناریویی که در مصاحبه اخیر اوباما با نیویورک تایمز و اذعان به روحیه مقاومت و تسلیم‌ناپذیری ملت ایران رنگ باخت.»

در این قسمت از یادداشت روز کیهان، آنچه مهم به نظر می‏‌رسد انکار تشبیهاتی چون نوشیدن جام زهر است که تماما توسط طیفی مطرح می‌‏شد که کیهان تریبون اصلی آنها برای طرح شعارها و مواضع‌شان به حساب می‌‏آمد. این موضع تقریبا هیچ شباهتی به مواضع قبلی مخالفان مذاکرات ندارد. در این شرایط به نظر می‌‏رسد هرچند دیر اما بالاخره سرسخت‌ترین مخالفان دولت نیز توانسته‌‏اند معنای این پیام که تصمیمات گرفته شده در لوزان «تصمیم نظام» بوده است را درک کنند.