به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۵ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۷۴۴۴۰
اورلی آزولای: به عشق دیدن اصفهان به ایران رفتم

ماجراي‌سفر روزنامه‌نگارآمریکایی اسرائیلی‌تبار

گروه فرهنگي: یک روزنامه‌نگار آمریکایی اسرائیلی‌تبار که توانسته است به عنوان جهانگرد آمريكايي به ایران سفر کند و به گفته وزیر ارشاد، با دغل‌کاری وارد ایران شده بود، مشاهدات و خاطرات این سفر را در این روزنامه منتشر کرد.
اورلی آزولای در بازدیدی از شیراز
اورلی آزولای در بازدیدی از شیراز
این خبرنگار خانم «اورلی آزولایی» نام دارد که از سال‌ها پیش در واشینگتن زندگی می‌کند و از آمریکا به ایران رفته است. گزارش «آزولایی» با عنوان «یک زن اسرائیلی در سرزمین هزار آیت‌الله» منتشر شده است. آزولایی 14 روز در ایران بوده و به تهیه گزارش و کسب خبر و مصاحبه با مردم مشغول بوده است.

او در "ایرانگردی‌اش اصفهان، شیراز و تخت جمشید و تهران را دیده و با مردم صحبت کرده است". علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي در واکنش به انتقادها از سفر اورلی آزولای، خبرنگار یک روزنامه اسرائیلی به ایران او را به "دغل‌کاری" متهم کرده و گفته است که این روزنامه‌نگار به عنوان توریست وارد ایران شده و بعد از خروجش معلوم شده که خبرنگار اسرائیلی است.

معاون وزارت ارشاد در امور رسانه های خارجی، نيز گفت: "ظاهراً یک گروه جهانگردی در ماه مارس از آمریکا با گذرنامه آمریکایی به کشورمان وارد می‌شوند که خبرنگار روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به نام «اورلی آزرلایی» در میان آن‌ها بوده است." عليرضا شیروی افزود: این گروه با روادید توریستی وارد کشور شده اند، و این وزارتخانه هیچگونه "درخواست روادید خبرنگاری" از سوی این گروه نداشته است.

به عشق دیدن اصفهان به ایران رفتم

اورلی آزولای، روزنامه‌نگار آمریکایی اسرائیلی تبار، به بی‌بی سی می‌گوید كه بیش از هر چیز به عشق دیدن اصفهان به ایران رفته بود. خانم آزولای در واشنگتن زندگی می‌کند و برای پرتیراژ‌ترین روزنامه اسرائیل، یدیعوت آحارانوت، درباره تحولات آمریکا می‌نویسد. او می‌گوید: «من نسبت به اصفهان احساس خاصی دارم. به نظر من اصفهان فقط یکی از زیبا‌ترین شهرهای ایران نیست، یکی از زیبا‌ترین شهرهای دنیاست.» روزنامه نگار اسرائیلی می‌گوید در سال ۲۰۰۵ به ایران رفته بود و در جریان آن سفر، دو روزی را در اصفهان بسر برد و چنان مجذوب شهر شد که با خودش عهد کرد یک بار دیگر به ایران برود و به طور مفصل از اصفهان بازدید کند.

سفر او مقارن بوده است با مذاکرات اتمی قدرت‌های بزرگ با ایران و امضای تفاهم لوزان. او به همراه توری که از طرف روزنامه نیویورک تایمز سازماندهی می‌شود، به عنوان گردشگر دو هفته به ایران سفر می‌کند. اورلی آزولای می‌گوید: «خیلی خوشحالم که این سفر را انجام دادم. مردم بی‌نظیری را ملاقات کردم و با آن‌ها درباره موضوع‌های مختلف صحبت‌های خوشایندی داشتیم.»

روزنامه نگار اسرائیلی بعد از ترک ایران مقاله‌ای چاپ کرد که در آن درباره بازدیدش از کنیسه‌هایی در شهرهای اصفهان، همدان و شیراز نوشته است. او در این مقاله به مردم اسرائیل گفت که یهودیانی که او در ایران دیده به شدت به ایران تعلق خاطر دارند و از اظهار نظر درباره مسائل سیاسی یا موضوع اتمی خودداری می‌کنند. مقاله وی اما با واکنش تند محافظه کاران ایران مواجه شد که این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا مقامات متوجه نشدند یک خبرنگار اسرائیلی به ایران سفر و گزارش تهیه کرده است.

اورلی آزولای می‌گوید با پاسپورت آمریکایی خود به ایران سفر کرد که در آن محل تولدش، اسرائیل، به صراحت قید شده است. روزنامه نگار اسرائیلی همچنین از واکنش‌های تند به سفرش اظهار تعجب و ناراحتی می‌کند. او می‌گوید: «این حرف‌ها من را غمگین می‌کند. من با حسن نیت به ایران سفر کردم. مردم آنجا با من برخوردی محبت آمیز داشتند، خیلی خوب برخورد کردند.» خانم آزولای می‌افزاید: «اگر یک بار دیگر هم فرصتش پیش بیاید، باز هم به ایران سفر خواهم کرد.»