به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۵ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۷۴۴۵۹
رییس اتحادیه فروشندگان گل:

نصف گل‌های تولیدی دور ریخته می‌شوند

گروه اقتصادی: رییس اتحادیه فروشندگان گل با بیان اینکه ‌مدت‌هاست بازار گل در رکود به سر می‌برد، از نیمه تمام ماندن پایانه صادرات گل انتقاد کرد و گفت: نیمی از گل های تولیدی کشور به عنوان ضایعات از چرخه مصرف خارج می‌شوند.
نصف گل‌های تولیدی دور ریخته می‌شوند
سید جلال عجایبی اظهار کرد: بیشترین میزان فروش گل مربوط به گل رز و گلایل است و قیمت گل رز بسته به نوع، اندازه و کیفیت از شاخه‌ای 2000 تا 6000 تومان و گل گلایل از شاخه‌ای 1000 تا 3000 تومان است. وی افزود: البته این قیمت بازار است و در گل‌روشی‌ها حداقل 50 درصد به این مبلغ اضافه می شود و به فروش می رسد. عجایبی با بیان اینکه گران‌ترین گل‌ها شامل گل رز و آنتوریوم است، درباره واردات گل تاکید کرد: واردات گل نداریم ولی برخی از گل ها مثل ارکیده یا بن‌سای به صورت قاچاق وارد می‌شوند. رییس اتحادیه فروشندگان گل با اشاره به ضایعات بیش از 50 درصدی گل های تولیدی کشور تاکید کرد: با توجه به این میزان ضایعات، صادراتی نداریم و این در حالی است که اگر می‌توانستیم گل های تولید شده مازاد بر مصرف را صادر کنیم، این میزان گل تولیدی به ضایعات تبدیل نمی‌شد.

پایانه ای برای صادرات گل نداری
رییس اتحادیه فروشندگان گل در ادامه گفت: پایانه ای برای صادرات گل نداریم که البته مطالعات آن از حدود 30 سال گذشته آغاز شده و از سال 1384 راه اندازی آن آغاز شده است ولی بنا به دلایل مالی نیمه تمام ماند. وی ادامه داد:‌ پایانه صادرات گل قرار بود در اتوبان آزادگان ایجاد شود که حدود 20 میلیارد تومان نیز برای آن هزینه شد و سال ها پیش قرار بود دولت سه میلیارد و 600 میلیون تومان به عنوان یارانه برای تکمیل این پایانه پرداخت کند ولی به دلیل عدم پرداخت بودجه، این پروژه نیمه تمام ماند و در حال حاضر به دلیل تورم و کاهش ارزش پول رقم مورد نیاز برای تکمیل آن چندین برابر شده و هنوز به نتیجه ای نرسیده است. عجایبی همچنین با اشاره به رکود بازار گل گفت:‌ مدت هاست بازار گل در رکود به سرمی‌برد چون توان مردم برای خرید بسیار کاهش یافته است.
مرجع : ایسنا