به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۷۴۵۱۹
برای نظارت بر توافق احتمالی آینده با ایران،

باراك اوباما مصوبه سنا را امضا خواهد کرد

گروه بين‌الملل: کاخ سفید اعلام كرد که در پی اعمال اصلاحاتی در یک طرح سنا برای نظارت بر توافق احتمالی آینده با ایران، باراک اوباما آن را امضا خواهد کرد.
باراك اوباما مصوبه سنا را امضا خواهد کرد
این طرح که از رئیس جمهور می خواهد ظرف پنج روز پس از رسیدن به توافق با ایران، متن موافتنامه را برای بررسی تسلیم کنگره کند، اکنون با ۱۹ رای مثبت بدون مخالفت در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شده است. انتظار می رود که این طرح به زودی در صحن کامل سنا با اکثریت قاطع تصویب شود. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: "بخش هایی در طرح هست که مورد علاقه ما نیست، اما تغییرات ملموس کافی در آن اعمال شده به طوری که رئیس جمهور بتواند آن را امضا کند."

او گفت که موضوع طرح اکنون دیگر تایید یا رد توافق نهایی با ایران نیست؛ بلکه هدف آن رای گیری در مورد حفظ یا رفع تحریم های کنگره علیه ایران است. پیشتر گفته شد که جمهوری خواهان و دموکرات ها در کمیته روابط خارجی بر سر طرح مربوط به نظارت بر توافق ایران، سازش کرده اند. این درحالی بود که جان کری وزیر خارجه برای دومین بار ظرف دو روز به کنگره رفت تا در مورد مذاکرات آینده با ایران براساس تفاهم لوزان از اعضای دو مجلس وقت بخواهد. سایر اعضای کاخ سفید از جمله شخص رئیس جمهور هم به کنگره فشار آورده اند.

نمایندگان اتحادیه اروپا، ایران و کشورهای ۱+۵ روز ۱۳ فروردین (دوم آوریل) با صدور بیانیه‌ای مشترک از رسیدن به تفاهمی خبر دادند که به گفته آنها می‌تواند زمینه‌ساز توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران تا کمتر از سه ماه دیگر (۹ تیر) شود. انتظار می رود که مذاکرات ایران و این کشورها هفته آینده از سر گرفته شود. طرح تصویب شده در کمیته روابط خارجی، دوره زمانی که کنگره برای بررسی توافق با ایران خواهد داشت را از ۶۰ روز به ۳۰ روز کاهش می دهد.

در این فاصله هرچند آقای اوباما می تواند تحریم های اعمال شده بر ایران از طریق احکام ریاست جمهوری را معلق کند، اما نه تحریم های کنگره را. این طرح ۱۲ روز به رئیس جمهور وقت می دهد در صورتی که بخواهد آن را وتو کند و بعد ده روز دیگر برای تصویب مجدد آن در کنگره به طوری که در مقابل وتو مصون باشد - با بیش از ۶۷ رای - در نظر می گیرد.

به علاوه در طرح تازه، عبارت بندی بخشی که رفع تحریم های کنگره را به پایان حمایت ایران از تروریسم گره می زند، ملایم تر شده است. کاخ سفید به خصوص با این بند مخالف بود؛ چون می گفت نباید مذاکره در مورد برنامه اتمی را به سایر اختلافات دو کشور گره زد. اکنون سناتورها پیش بینی می کنند که طرح تصویب شده در کمیته روابط خارجی با اکثریت قاطع در صحن کامل سنا تصویب شود.

سناتور دموکرات بن کاردین که با اعمال تغییرات امیدوار بود طرح را برای کاخ سفید قابل قبول کند گفت:‌ "فکر می کنم این شیوه صحیحی برای پرداختن به این موضوع از سوی کنگره باشد. به نظرم این جزو اختیارات کنگره است، و این ما بودیم که تحریم ها را وضع کردیم." جمهوری خواهان و بسیاری از دموکرات ها همواره استدلال کرده اند که کنگره باید در مورد چنین معاهده ای حق اظهار نظر داشته باشد.

رهبران مجلس نمایندگان هم گفته اند که مصوبه سنا را پس از تصویب در سنا فورا به رای خواهند گذاشت. جان بینر رئیس این مجلس گفت:‌ "کنگره حتما باید فرصت مرور این معامله را داشته باشد. نمی توانیم فقط به کاخ سفید تکیه کنیم، چون دولت ظاهرا می خواهد به هر قیمت (با ایران) به توافق برسد." جاش ارنست در مورد طرح تازه گفت:‌ "از مصوبه ای که رئیس جمهور قصد وتویش را داشت به مصوبه ای رسیده ایم که اصلاحات ملموسی در آن وارد شده، به طوری که اکنون در شکل مورد سازش رئیس جمهور مایل به امضای آن است. مسلما این بهتر از طرح قبلی است." او از اعضای دو حزب خواست طرحی غیر از این در مورد توافق احتمالی با ایران مطرح نکنند.
مرجع : بي بي سي