به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۷۴۵۲۷

حوثی‌ها قطعنامه شورای امنیت را رد کردند

گروه بين‌الملل: گروه انصارالله يمن (حوثی‌ها) تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل که در یک رای گیری علیه آنها و متحدانشان تصویب شد را محکوم کرده اند.
حوثی‌ها قطعنامه شورای امنیت را رد کردند
کمیته عالی انقلاب انصارالله «حوثی‌ها» از  مردم یمن خواست روز پنجشنبه برای محکومیت قطعنامه شورای امنیت در حمایت از پرخاشگری تجمع و اعتراض کنند. اما عبدالله معالمی سفیر عربستان در سازمان ملل این قطعنامه را "تایید خیلی روشن" حملات هوایی خواند و اخطار داد که حملات هوایی پاسخی به اقدام نظامی حوثی هاست و اگر حوثی ها قطعنامه را رعایت نکنند با حملات "بیشتری مواجه خواهند شد." دفتر رئیس جمهور مصر روز سه شنبه اعلام کرد که مصر و عربستان سعودی درباره انجام "یک رزمایش عمده نظامی" در عربستان با حضور سایر کشورهای خلیج فارس مشورت کرده اند.

تحریم رئیس‌جمهور سابق

این قطعنامه عبدالمالک حوثی رهبر این گروه و دو رهبر دیگر ارشد آن به نام های عبدالخالق حوثی و عبدالله یحیی حکیم را تحریم کرد. نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن، هم مشمول تحریم هستند. در این قطعنامه از شورشیان خواسته شده که از سرزمین هایی که تصرف کرده اند از جمله پایتخت، صنعا، عقب نشینی کنند. این قطعنامه خواستار از سرگیری مذاکرات بر سر گذار دموکراتیک می شود که در سال ۲۰۱۱ همزمان با برکناری عبدالله صالح در پی اعتراضات عمومی گسترده شروع شد. قطعنامه مذکور با رأی مثبت ۱۴ عضو شورا به تصویب رسید و روسیه به آن رأی ممتنع داد. شورشیان، نیروهای دولتی را از صنعا، پایتخت عقب رانده اند و در تلاش هستند تا کنترل مناطق جنوبی کشور را به دست بگیرند.

حمله پهپادها
در تحولی جداگانه، القاعده در یمن می گوید روحانی ارشد آن در حمله هواپیماهای بدون سرنشین کشته شده است. برای ابراهیم الربیش ۵ میلیون دلار جایزه تعیین شده بود. مقام های یمنی یا آمریکایی مرگ او را تایید نکرده اند. الربیش در سال ۲۰۰۶ از گوانتانامو آزاد شد و پس از آن به القاعده در شبه جزیره عربستان پیوست. این گروه با حوثی ها هم می‌جنگد.

همزمان سازمان ملل خواهان تحقیق در مورد تلفات غیرنظامیان در یمن شده است. زید رعد الحسین، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل هشدار داده است که حمله به بیمارستان ها و مدارس می تواند جنایت جنگی تلقی شود و از همه طرف های درگیر خواسته است تمام تلاش خود را برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان به کار گیرند.