به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۷۴۹۵۶

دولت در تبعيد يمن طرح‌صلح ايران را رد کرد

گروه بين‌الملل: دولت در تبعيد يمن، پيشنهاد چهار مرحله ای ايران برای پايان دادن به درگيری ها در اين کشور را رد کرده است.
راجح بادی، سخنگوی اين دولت،به رويترز گفته است: ما ابتکار ايران را رد می کنيم. چرا که تنها هدف ايران از اين اقدام، مانور سياسی است. دولت يمن و حامی اصلی آن يعنی عربستان، ايران را به دخالت در اوضاع يمن متهم می کنند و می گويند جمهوری اسلامی از شبه نظاميان حوثی حمايت می کند اما ايران اين اتهام عربستان را رد می کند. به گزارش رويترز، ديپلمات های غربی پيشنهاد ايران برای توقف درگيری ها در يمن را جدی نمی گيرند، چرا که ايران را در اين موضوع يمن بی طرف نمی دانند.

سازمان ملل متحد می گويد، از زمان آغاز حملات هوايی عربستان سعودی و کشور های متحد ان به مواضع حوثی ها و نظاميان وفادار به علی عبدالله صالح، رييس جمهور پيشين يمن تاکنون بيش از ۱۵۰ هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده اند و دستکم ۷۵۰ نفر نيز در اين درگيری ها جان خود را از دست داده اند. عربستان سعودی و کشورهای متحد آن می گويند، تا زمانی که شبه نظاميان شيعه حوثی حاضر به مذاکره با دولت عبدربه منصور هادی، رييس‌جمهور يمن، شوند، به حملات هوايی خود ادامه خواهند داد.

محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران ۲۵ فروردين يک طرح صلح چهارمرحله‌ای را برای برقراری صلح در يمن را اعلام کرده بود. اين طرح شامل آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگوی گروه‌های يمنی با يکديگر، و تشکيل دولتی فراگير برای پايان دادن به درگيری‌ها می‌شود. وزير خارجه ايران همچنين با اشاره به عمليات هوايی عربستان و هم‌پيمانانش عليه انصارالله (حوثی‌ها) گفته بود: «مشخص است که حمله هوايی راه حل نيست... تمامی عمليات زمينی و هوايی بايد متوقف شود.»

حوثی ها از سپتامبر گذشته توانسته اند کنترل صنعا، پايتخت يمن، را به دست بگيرند. به دنبال قدرت گرفتن حوثی ها، عبدربه منصور هادی ماه گذشته از صنعا به عدن گريخت ولی با پيشروی حوثی ها مجبور شد با ديگر فرار کند و اکنون در رياض پايتخت عربستان به سر می برد. به گزارش رويترز، با تداوم حملات هوايی عربستان و کشورهای عرب متحد، نگرانی ها در خصوص جنگ نيابتی بين ايران و عربستان در يمن و گسترش بی ثابتی در خاورميانه افزايش يافته است.

مقامات ایران با انتقاد از اقدامات عربستان و کشورهای عرب متحد آن، پیش بینی کرده‌اند که این اقدامات شکست خواهد خورد. حوثی‌ها دريافت هرگونه کمک از ايران را رد می کنند و می‌گويند هدف اقدامات آنها مبارزه با فساد در دولت گذشته و همچنين اقدام علیه سنی های افراطی مرتبط با القاعده است.