به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۳۱ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۷۵۱۲۵

سفر رامیرز به تهران بوی نفت می‌دهد؟

گروه سیاسی: رافائل رامیرز، وزیر امور خارجه ونزوئلا بامداد روز دوشنبه به همراه وزیر نفت این کشور آمریکای لاتین وارد تهران شد.
سفر رامیرز به تهران بوی نفت می‌دهد؟
رافائل رامیرز که پیش از این مسئولیت وزارت نفت ونزوئلا را بر عهده داشته و همچنان نماینده این کشور در سازمان اوپک است قرار است که امروز با تعدادی از مقامات کشورمان از جمله محمدجواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. با توجه به ترکیب هیأت ونزوئلایی و دیدارهایی که این هیأت در تهران خواهد داشت به نظر می‌رسد که محوریت این سفر نفت و مسائل مرتبط با قیمت آن باشد. چرا که اقتصاد ونزوئلا تا حد زیادی به نفت وابسته است و این کشور 96 درصد از درآمدهای خارجی‌اش را از فروش نفت تأمین می‌کند.

گفته می‌شود هیأت ونزوئلایی با بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. رافائل رامیرز، آبان ماه سال گذشته نیز در آستانه برگزاری نشست سالانه اوپک (اجلاس 166) و آغاز سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی بعد از سفر به قطر و الجزایر به تهران سفر کرد و با بیژن زنگنه وزیر نفت و همچنین حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس تهران را به مقصد روسیه ترک کرد. دو ماه بعد نیز در تاریخ 20 دی‌ماه نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا نیز سفر یک روزه‌ای به تهران داشت و در جریان این سفر یک روزه با حسن روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

محور دیدار روسای جمهور ایران و ونزوئلا که هر دو عضو اوپک هستند و اقتصاد آنها به شدت وابسته به نفت است گفت‌وگو در مورد تبعات کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بود. مادورو این سفر را در چارچوب سفر به کشورهای عضو اوپک برای گفت‌وگو درباره بحران ناشی از کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی انجام داده بود و پیش از آمدن به تهران به چین و تعدادی از کشورهای عضو اوپک سفر کرده بود. برخی از گزارش‌ها در آن زمان بیانگر این بود که کاهش قیمت نفت نتیجه تبانی عربستان و آمریکا برای ضربه زدن به ایران و روسیه است.
مرجع : ایسنا