به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۷۵۳۷۹

گران‌ترین جت‌های نظامی در جهان/تصاویر

گروه فناوری: انسان از هزاران سال پیش به دنبال پرواز و حرکت در آسمان بوده است و همیشه تلاش کرده تا به این آرزوی خود دست یابد. در اوایل قرن 20 میلادی بود که با ساخت موتورهای بنزینی این آرزو در نهایت به حقیقت تبدیل شد.
هواپیماها در مدت کوتاهی پس از ساخته شدن به سرعت وارد صحنه جنگ شدن و به مرور به یکی از مهم‌ترین ابزار جنگی تبدیل شدند.
با گذشت زمان این وسایل جنگی با پیشرفت‌های بسیاری روبه‌رو شدند تا جایی که این روزها گران‌ترین تجهیزات جنگی هواپیماها و جت‌های عظیمی هستند که میلیون‌ها دلار هزینه ساخت آن‌ها است.
در این گزارش نگاهی داریم به تعدادی از گران‌ترین جت‌های جنگی در جهان.

MiG-35
40 میلیون دلار




در اوایل سال‌های 1980 شوروی از جت Mig-29 رونمایی کرد، هواپیمایی که در زمان خود بسیار قدرتمند و توانمند بود. این هواپیما در سال‌های اخیر با تغییرات بسیاری روبه‌رو شده است و مدل جدید آن با نام مدل Mig-35 این روزها به یکی از جت‌های اصلی دولت روسیه تبدیل شده است.

Su-30MKI
56 میلیون دلار




هواپیمای با برد بسیار و توان حرکتی فراوان که می‌تواند با وجود وزن بسیار خود مانورهای سریع بسیاری را انجام دهد. این مدل در حال حاضر در اختیار ارتش هند قرار دارد و در آن از تجهیزات مختلف کشورهایی همانند فرانسه و روسیه استفاده شده است.

MiG-31
60 میلیون دلار




در دهه 1970 شوروی از هواپیمای جدیدی با نام Mig-25 رونمایی کرد. این هواپیما باقدرت و توان بالا می‌توانست به سرعت بسیار بالایی دست یابد که در نوع خود بی‌نظیر بود. بزرگ‌ترین مشکل آن عدم توانایی‌اش در انجام مانورهای سریع بود که نقطه ضعفی بزرگ برای آن محسوب می‌شد. در اوایل سال 1980 مدل بهبود یافته‌ای از این هواپیما با نام Mig-31 معرفی شد که با توانایی دست‌یابی به سرعت 2.8 ماخ می‌توانست مانورهای سریع و پیچیده‌ای را نیز انجام دهد.

Su-35
65 میلیون دلار




یکی از جدیدترین جت‌های ساخته شده در روسیه که با وجود اندازه بزرگ و وزن سنگین در میان سریع‌ترین جت‌های جهان قرار دارد. این هواپیما به دلیل استفاده از فلزات جذب‌کننده رادار در بدنه خود در میان بهترین جت‌های رادار گریز قرار دارد و می‌تواند با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی پیش رفته خود به صورت همزمان با 6 هواپیمای دیگر درگیر شود.

F-18E/F Super Hornet
65 میلیون دلار




هواپیمایی ساخته شده بر مبنای مدل قدیمی‌تر F18 سال‌های 1980 که در زمینه‌های بسیار به روز رسانی شده است و می‌تواند با استفاده از سیستم‌های پیش رفته خود کاربرد بسیاری را در صحنه نبرد داشته باشد. این هواپیما با این که در مقایسه با سایر جت‌های روز از رادار گریزی بسیاری بهره‌مند نیست اما می‌تواند هم چنان به‌عنوان یکی از پرکاربردترین هواپیمای روز شناخته شود.

JAS 39 Gripen
69 میلیون دلار




هواپیمای ساخته شده در سوئد که باهدف چند منظوره بودن در زمینه‌های هوایی ساخته شده است. این جنگنده با این که چند دهه پیش طراحی و ساخته شده اما هم چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و توانایی‌های بسیاری نیز در اختیار دارد.

Dassault Rafale
94 میلیون دلار




هواپیمایی تولیدشده در فرانسه که اولین بار در سال 2001 فعالیت خود را آغاز کرد. این هواپیما از فلزاتی در بدنه خود استفاده کرده است که به آن اجازه می‌دهد تا از رادار گریزی خوبی بهره‌مند باشد و در مقایسه با بسیاری از هواپیمای روز توانایی بیشتری از خود نشان دهد.

Eurofighter Typhoon
98 میلیون دلار




هواپیمایی که با همکاری شرکت‌های بزرگ اروپایی همانند ایرباس و BAE ساخته شده است و در حال حاضر یکی از جت‌های جنگنده اصلی نیروهای ناتو محسوب می‌شود. این هواپیما در سال 2011 در عملیات ناتو در لیبی مورد استفاده قرار گرفت و توانست توانایی‌های خود را تا حدود بسیاری اثبات کند.

F-35 Lightning II
116 میلیون دلار



هواپیمای رادار گریزی که در سال‌های اخیر مرکز خبرها و حاشیه‌های بسیاری بوده و هزینه تولید و طراحی آن نیز به بیش از 60 میلیارد دلار رسیده است. این هواپیما به‌ عنوان نسل پنجم جت‌های جنگنده شناخته و با طراحی خاص خود در میان هواپیماهای چند منظوره قرار می‌گیرد. به دلیل هزینه بسیار سنگین مراحل ساخت و طراحی این وسیله رقم‌های بسیاری برای هر عدد از آن گزارش شده است. در این میان رقم 116 میلیون دلار متوسطی است که احتمالاً به قیمت واقعی ساخت یک f-35 نزدیک است.

F-22 Raptor
150 میلیون دلار




اولین هواپیمای نسل پنجم رادار گریز جهان که در سال 2005 به پایان مراحل طراحی و گسترش خود رسید. این جنگنده با استفاده از تجهیزات و موادی فوق سری ساخته شده است و در عین توانایی مانور بالا در میان سریع‌ترین هواپیماها نیز قرار دارد. تولید این وسیله تنها پس از ساخت 195 فروند از آن متوقف شد، موضوعی که باعث شده است بسیاری هزینه تولید هر عدد از آن را بسیار بالاتر از 150 میلیون دلار اعلام‌شده بدانند.
مرجع : بازارخبر