به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۳ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۷۵۴۵۹
جک نیکلسون بازیگر پرافتخار هالیوودی 78ساله شد

تولد بازیگری با 100 جایزه سینمایی

گروه فرهنگی: «جک نیکلسون» بازیگر صاحب نام هالیوودی و یکی از پرافتخاترین بازیگران تاریخ سینما 78 ساله شد.
تولد بازیگری با 100 جایزه سینمایی
«جک نیکلسون» متولد ۲۲ آوریل ۱۹۳۷ در نیویورک با دو جایزه اسکار در نقش اول و یک جایزه اسکار در نقش مکمل از معدود بازیگران تاریخ سینما با سه جایزه اسکار بازیگری است. وی که بیشتر به خلق شخصیت‌های عصبی مزاج و بعضا شرور شهرت دارد، تاکنون موفق به کسب بیش از 100 جایزه سینمایی شده و در رویدادهای سینمایی 72 بار نیز نامزد دریافت جایزه شده است. وی اولین جایزه اسکار خود را در سال 1976 برای بازی در فیلم «دیوانه از قفس پرید» ساخته «میلوش فورمن» کسب کرد که با نام «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» نیز شناخته می‌شود. نیکلسون هشت سال بعد با فیلم «شرایط مهروزی» اسکار بهترین بازیگری نقش مکمل را نیز بدست آورد.

نیکلسون که این روزها به سختی و با وسواس فراوان نقش قبول می‌کند، سومین جایزه اسکار خود در سال 1998 و برای فیلم «بهترین شکل ممکن» به کارنامه سینمایی خود اضافه کرد. نیکلسون در طول دوران فعالیت سینمایی خود تاکنون هشت بار نیز نامزد کسب جایزه اسکار شده است که آخرین‌ آنها به سال 2002 و فیلم «درباره اشمیت» بازمی‌گردد. این بازیگر 77 ساله شش جایزه و هفت نامزدی در جوایز سینمایی گلدن گلوب به نام خود ثبت کرده است. «درباره اشمیت» (2003)، «بهترین شرایط ممکن» (1998)، «شرافت پریتزی» (1986)، «شرایط مهرورزی» (1984)، «دیوانه از قفس پرید» (1976) و «محله چینی‌ها» فیلم‌هایی هستند که جایزه بهترین بازیگر جوایز گلدن گلوب را برای «نیکلسون» به ارمغان آوردند.

آکادمی هنرهای تلویزیونی و سینمایی انگلیس (بافتا) نیز سه بار برای فیلم‌های «سرخ‌ها»، «دیوانه از قفس پرید» و «محله چینی‌ها» نیکلسون را شایسته دریافت بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی معرفی کرد. نیکلسون خارج از مرزهای آمریکا نیز افتخارات فراوانی کسب کرده است که مهمترین آن جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد جشنواره کن برای فیلم «آخرین جزئیات» در سال 1974 است.

کسب جایزه دستاورد سینمایی از انجمن فیلم آمریکا در سال 1994، سه جایزه از جوایز انجمن منتقدین سینمایی بوستون، جایزه بهترین بازیگر خارجی جوایز «دیوید دی دوناتلو» ایتالیا، جایزه بازیگری از انجمن منتقدین دوبلین، جایزه دوربین طلا برای بهترین بازیگر بین‌المللی، جایزه بازیگری از انجمن منتقدین لندن، سه جایزه بازیگری از انجمن منتقدین لس‌آنجلس، جایزه بهترین بازیگری جوایز MTV، شش جایزه از هیأت ملی نقد آمریکا، پنج جایزه از جوایز انجمن ملی منتقدین فیلم آمریکا، شش جایزه از جوایز انجمن منتقدین نیویورک، 10 نامزدی کسب جایزه در جوایز منتخب مردم، جایزه بازیگری از انجمن منتقدین فیلم «سن دیگو» و جایزه بهترین بازیگری انجمن بازیگران آمریکا بخشی از افتخاراتی است که «جک نیکلسون» در طول دوران فعالیت هنری خود بدست آورده است. در چهارم دسامبر 1994 ستاره‌ای به نام این بازیگر صاحب‌نام در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ثبت شد.
مرجع : ایسنا