کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دانشمند ايراني برنده عالي‌ترين مدال آمريکا

4 دی 1391 ساعت 19:15

گروه علمي و فناوري: فهرست ۱۲ محقق و ۱۱ مخترع برنده مدال طلاي ملي «علوم و فناوري ۲۰۱۲ آمريکا» اعلام شد.


 فهرست برندگان اين مدال که بالاترين مدال علوم و فناوري جمهوري فدرال آمريکاست، نام يک دانشمند ايراني را نيز در خود جاي داده است.برندگان، جوايز خود را سال آينده در مراسمي در کاخ سفيد دريافت خواهند کرد.
باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا در بيانيه‌اي اعلام کرد: «من از تجليل اين مبتکران احساس غرور مي کنم. آنها نشان‌دهنده نبوغ و تخيلي هستند که اين ملت را بزرگ کرده و به ما تاثيرات عظيمي که چند ايده خوب در محيط کارآفريني دارند را يادآوري مي کنند.»مدال ملي علوم در سال ۱۹۵۹ بنيان نهاده شده و توسط بنياد ملي علوم براي کاخ سفيد اداره مي‌شود. مدال ملي فناوري و ابتکار در سال ۱۹۸۰ تحت حمايت اداره ثبت اختراع و نشان تجاري اداره بازرگاني آمريکا ايجاد شد. کميته‌هايي نامزدها را براي مدال علوم جهت مشارکت در پژوهش و مدال فناوري براي مشارکت در رقابت و کيفيت زندگي آمريکا انتخاب مي‌کنند.در ميان برندگان امسال، دکتر غلامعلي پيمان نيز حضور دارد. مهمترين دليل شهرت وي، اختراع عمل جراحي ليزيک است که به کمک آن افراد داراي ضعف بينايي مي‌توانند بدون استفاده از عينک ديد طبيعي خود را بازيابند.
دکتر پيمان در سال ۱۳۶۸ با ثبت اختراع رسمي جراحي ليزيک، انقلاب بزرگي در چشم‌پزشکي جهان ايجاد کرد و در سال ۱۳۸۴ با نظر بيش از ۳۰ هزار تن از چشم‌پزشکان جهان به عنوان يکي از اعضاي تالار مشاهير چشم‌پزشکي جهان شناخته شد.از وي بيش از۱۲۴ عنوان اختراع به ثبت رسيده است.


کد مطلب: 7561

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/7561/دانشمند-ايراني-برنده-عالي-ترين-مدال-آمريکا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir