به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۸ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۷۵۹۸۷
در دفاع از توافق هسته‌ای در جمع یهودیان آمريكا؛

وندی شرمن: دانش را نمی‌توان بمباران کرد

گروه بين‌الملل: معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنانی در "مرکز عمل مذهبی یهودیت اصلاح گرا" در واشنگتن از توافق هسته ای با ایران و تشکیل کشور مستقل فلسطینی دفاع کرد.
وندی شرمن: دانش را نمی‌توان بمباران کرد
وندي شرمن، که از مذاکره کنندگان اصلی با ایران بر سر پرونده هسته ای است، گفت: اگر توافق هسته ای با ایران تا ۳۰ ژوئن (۹ تیر) کامل شود، آمریکا، اسرائیل، منطقه و دنیا امن تر خواهند شد. "یهودیت اصلاح گرا" نام جنبشی در میان یهودیان است که پیروان آن، به انجام اصلاحات دینی و سازگار کردن مذهب با مفاهیم دنیای مدرن معتقدند. وندی شرمن در پاسخ به معتقدان به اقدام نظامی علیه ایران تاکید کرد: "در صورت اقدام نظامی تنها می توانستیم برنامه هسته ای ایران را به تاخیر بیاندازیم. برای اینکه دانش را نمی توان بمباران کرد." وي، همچنین با رد دیدگاه معتقدان به ادامه تحریم ایران گفت: "تحریم ها تاثیرگذار بودند، اما فقط برای آوردن ایران به پای میز مذاکره."

شرمن با ذکر اینکه "تحریم ها چندان نمی توانستند در جلوگیری از برنامه هسته ای ایران موثر باشند" افزود: "تنها چیزی که توانست برنامه اتمی ایران را متوقف کند، توافق اولیه هسته ای بود." شرمن در باره تلاش های در دست انجام در سنای آمریکا در ارتباط با مذاکرات هسته ای ایران گفت که هدف این تلاش ها، جستجوی راهی برای "نظارت بر توافق بدون ورود به محتوای آن" است. دو هفته پیش، کاخ سفید اعلام کرد که در پی اعمال اصلاحاتی در طرح سنا برای نظارت بر توافق احتمالی آینده با ایران، موسوم به طرح کورکر-کارتر، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آن را امضا خواهد کرد.

وندی شرمن با ذکر اینکه طرح مورد بحث قرار است همین هفته در سنا به رای گذاشته شود، اظهار داشت: "صادقانه بگویم که [طرح] متمم های بد زیادی هم دارد." این دیپلمات آمریکایی گفت که آقای اوباما طرح اصلاح شده را امضا می کند، اما اگر طرح "تبدیل به چیز دیگری شود در آن صورت رئیس جمهور دوباره گزینه هایش را در نظر خواهد گرفت".

طرح کورکر-کارتر از رئیس جمهور می خواهد ظرف پنج روز پس از رسیدن به توافق هسته ای نهایی با ایران، متن موافتنامه را برای بررسی تسلیم کنگره کند. در پی مذاکرات فشرده دولت اوباما با اعضای کنگره، بخش های مختلفی از طرح اولیه مورد نظر نمایندگان برای نظارت بر توافق هسته ای با ایران تعدیل شد. قرار است ایران و قدرت‌های جهانی در گروه موسوم به ۵+۱ تا هفته نخست تیر ماه، در پی تفاهم لوزان، به سند جامعه و فراگیر توافق نهایی دست پیدا کنند.