به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۷۶۲۷۷
با استيضاح وزیر مشکلی از معلمان حل نمی‌شود

حاجي: معلمان نيازمند شغل دوم هستند

در اصل معلم واقعي بايد خودش را وقف كار تعليم و تربيت كند اما متاسفانه معلمان ما به دليل عدم استطاعت مالي ناچار به فعاليت در شغل دوم هستند.
گروه جامعه-رسانه‌ها: مشكلات معيشتي معلمان هر روز سر خط خبرهاست. واقعيت اين است كه معلمي كه در فرهنگ ما جايگاه ويژه‌اي دارد از جایگاه واقعی خود نسبتاً فاصله گرفته است؛ چرا كه در بسياري موارد يك فرد نمي‌تواند تنها به معلمي مشغول باشد و مجبور است كارهاي ديگري هم انجام دهد. روز و هفته گراميداشت مقام معلم همواره فرصتي بوده است كه مسائل اين قشر تاثيرگذار بررسي شود.

مرتضي حاجي، وزير آموزش و پرورش در دولت اصلاحات در آستانه اين روز از وضعيت معلمان سخن مي‌گويد و تاييد مي‌كند كه بايد حقوق و مزاياي آنها افزايش يابد. با وجود اين، او مشكل را در آموزش و پرورش جست‌وجو نمي‌كند بلكه معتقد است بايد نهاد‌هاي مختلف دست به دست هم دهند و در اين زمينه چاره‌انديشي كنند. مصاحبه روزنامه «آرمان» با مرتضی حاجی را در ادامه می خوانید:

وضعيت معيشتي معلمان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
من نمي‌دانم معلمان چقدر درآمد دارند و به چه ميزان كار مي‌كنند، من هم‌اكنون در وزارتخانه نيستم اما اين قشر از وضعيت خود ظاهراً رضايت چنداني ندارد. با توجه به ميزان فشار كاري، درآمدي كه معلمان كسب مي‌كنند چندان زیاد نیست آن هم به اين دليل كه وضعيت معلمان نسبت به ديگر حقوق بگيرهاي دولت وضعيت چندان مناسبی ندارد. كاركنان دولت در ديگر بخش‌ها با اضافه‌كاري و حق مأموريت درآمدشان افزايش مي‌يابد اما در ميان معلمان اين شرايط وجود ندارد و تقريبا معلمان نه براي ماموريت به جايي مي‌روند و نه اضافه كاري دريافت مي‌كنند. در واقع، معلمان برخي رشته‌ها در دوره دبيرستان ممكن است به دليل تخصص در رشته مذكور براي آنها اضافه‌كاري پيش‌بيني شود اما به طور معمول معلمان مبلغي را كه در حكمشان نوشته‌اند، دريافت مي‌كنند در حالي كه در ديگر مشاغل افراد به غير از مقدار حقشان مزاياي ديگر هم دريافت مي‌كنند.

مسئولان آموزش و پرورش كمابيش اين مساله را قبول دارند اما مي‌گويند بودجه كافي براي افزايش حقوق و مزاياي معلمان ندارند.
تا آنجا كه ممكن است بايد افزايش بودجه پيش‌بيني شود. در سال‌هاي اخير مقداري بودجه آموزش و پرورش افزايش يافته است اما بايد ديد كه اين مقدار كفايت مي‌كند يا خير؟ به نظر مي‌رسد كه در اين زمينه نمي‌توان اعتبارات را بي‌محابا افزايش داد بلكه بايد در اين زمينه به دنبال راه چاره بود و تحقق اين مهم هم با بررسي اقتصاد آموزش و پرورش لحاظ مي‌شود تا به اين ترتيب بتوان حس رضايتمندي بیشتری را در اين سازمان به وجود آورد.

وضعيت معيشتي معلمان باعث شده است كه بسياري از آنها به شغل دوم رو بياورند. اين مساله ممکن است كيفيت كاري را پايين بیاورد. اكنون كه حقوق و مزاياي معلمان رضايت‌بخش نيست پس چاره حل مشكلات آنها چيست؟
در اصل معلم واقعي بايد خودش را وقف كار تعليم و تربيت كند اما متاسفانه معلمان ما به دليل عدم استطاعت مالي ناچار به فعاليت در شغل دوم هستند. در ضمن برخی نمايندگان و ديگر اقشار هم از شغل دوم برخوردار هستند اما جذابيت كار معلمان متفاوت است، بايد معلمان به نحوي تامين شوند كه ديگر به شغل دوم نياز نداشته باشند و اين افراد تمركز خود را روي بهبود شرايط كاري خود قرار دهند.

ما در سال‌هاي گذشته شاهد شأن و جايگاه ويژه‌اي براي معلمان بوديم اما هم‌اكنون اين شان و جايگاه تنزل يافته است، نظر شما در اين زمينه چيست؟
معلمي از ارزش و جايگاه معنوي خاصي برخوردار است اما از لحاظ مالي و مادي مشكلات گوناگوني وجود دارد كه بايد به دنبال راه‌حل علمي بود و اين جملات به اين معنا نيست كه دولت نخواهد كه اين مشكل را حل كند بلكه اين راه‌حل بايد عملي باشد نه شعاري.

در دولت‌های نهم و دهم وزير وقت آقاي حاجي بابايي همواره خبر از اجراي طرح‌هاي گوناگون در آموزش و پرورش مي‌داد كه اين طرح‌ها از نظر كارشناسان شتاب‌زده توصيف شده است؛ براي مثال از اقدامات انجام شده مي‌توان در قالب تعطيل كردن پنجشنبه‌ها، تغيير وضعيت معلمان و تغيير نظام آموزشي به 6 -3-3 اشاره كرد. نظر شما درباره فعاليت‌ها در اين زمينه چيست؟
فعاليت‌هاي انجام شده را نمي‌توان غير كارشناسي ارزيابي كرد. ‌براي مثال تعطيلي پنجشنبه‌ها از قديم‌الايام خواسته معلمان دوره ابتدايي بود آن هم به اين دليل كه معلمان ابتدايي همه روزهاي هفته كار مي‌كنند و با تعطيلي پنجشنبه‌ها مي‌توانند طوري برنامه‌ريزي كنند تا با آرامش خاطر به فعاليت‌هاي روزمره خود بپردازند اما درباره تغيير نظام آموزشي به 6-3-3 با بررسي‌هاي انجام شده بايد توجه داشت كه نظرات مخالف و تاثيرات سوء اين اقدام بيش از تاثيرات مثبت آن است اما نمي‌توان اين اقدام را بدون بررسي كارشناسي قلمداد كرد. به نظر من تعطيلي دوره راهنمايي و تبديل به نظام جديد در قالب 6-3-3 كار درستي نبوده است اما اين به معناي كارشناسي نشدن اين اقدام نبوده است. آن هم به اين دليل كه نظرات كارشناسان در اين زمينه متفاوت است و برخي موافق و برخي ديگر مخالف هستند. من جزو مخالفان بودم. برخی از كارشناسان با عدم اعلام نظر واقعی خود به دنبال كسب خواسته‌هاي مرجع ارشد خود هستند كه اين كاستي بايد اصلاح شود.

دولت براي جدي گرفتن مطالبات معلمان چقدر توان دارد؟
مشكلات جامعه ما نسبتاً پيچيده و متعدد است. البته من درصدد توجيه كردن نيستم، اما مسائل بايد با هم ديده شود. ‌از لحاظ درآمدي در كشور به عبارتي يك ظرفي وجود دارد كه تمام درآمدهاي ما از فروش نفت، ماليات و عوارض در درون آن ريخته مي‌شود، بنابراين همه درآمدهايي كه در خزانه وجود دارد صرف بودجه‌هاي رفاهي، عدالت، بهداشت، تعليم و تربيت و آموزش عالي و ... مي‌شود. برخي كارشناسان معتقدند كه نظام آموزشي موجود سنتي و بر پايه استاد و شاگرد است، با وجود اينكه در محافل گوناگون همگان را به كار گروهي تشويق مي‌كنند اما در نظام ٱموزشي خبر چندانی از اجراي آن نيست و اين خواسته عملی نشده و اقدام اجرايي در اين باره انجام نمي‌شود.

سيستم آموزش و پرورش، سنتي است. براي ورود خلاقيت و نوآوري در آموزش و پرورش هم مسير چندان هموار نيست، ‌مانع اساسي اين است كه در مدرسه به غير از پرداخت حقوق و مزايا مبلغي براي تجهيزات نوين در مدرسه وجود ندارد و رقمي حدود دو درصد آموزش و پرورش براي صرف هزينه‌هاي آموزشي و سرانه مدرسه قرار گرفته است اما اين مبلغ حتي كفاف پرداخت فيش‌هاي آب و برق مدرسه را نمي‌دهد ديگر چه برسد به تجهيز آزمايشگاه و استفاده از شيوه‌هاي نوين آموزشي و تامين رايانه و تعويض دستگاه‌ها. تهيه اين امكانات نيازمند تخصيص اعتبارات كافي است و هم‌اكنون در آموزش و پرورش توان تحقق آن وجود ندارد بلكه براي رفع مشكلات موجود بايد روي مساله اقتصاد و آموزش و پرورش به طور اساسي كار كرد و براي تحقق آن سازمان مديريت مناسب‌ترين مرجعي است كه بايد در اين امر همت به خرج داده و با جمع‌آوري كارشناسان در زمينه بهبود آموزش و پرورش از اين بحران چاره‌انديشي كند. با توجه به اين شرايط نمي‌توان از آموزش و پرورش خواست كه بدون پول كافي بهترين كيفيت خدمات را ارائه دهد كه تحقق اين امر به غير از حقوق و مزايا نيازمند كسب اعتبارات كافي است و بايد دولت با تخصيص بودجه به وزارت آموزش و پرورش شيوه‌هاي نوين آموزش را در مدارس به وجود آورد.

اين اقدامات باعث مي‌شود كه مدرسه براي دانش‌آموزان به محيط جذابي مبدل شود. آنچه در قالب سند تحول در آموزش و پرورش طراحي شد و قرار بود سند ملي آموزش و پرورش باشد و سند ملي كه وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي مختلف نقش و مسئوليت احساس مي‌كنند اين طور نباشد كه همه كارها بر عهده وزارت آموزش و پرورش باشد و به دليل فراگيري فعاليت‌ها در آموزش و پرورش به هر صورت احساس من اين است كه در اين زمينه بايد سمينار‌هاي مختلف با متخصصان تعليم و تربيت و کارشناسان اقتصادي برگزار شود و بحث‌هاي چالشي مطرح شود تا بتوان يك خروجي قابل اجرا از آن را شاهد بود.

نزديك به دو سالي كه از عمر دولت يازدهم مي‌گذرد، وزير آموزش و پرورش همواره به انحاي گوناگون تحت فشار بوده است. سوال از آقاي فاني، كارت زرد به او و طرح استيضاح از جمله اين فشارها بوده است. به نظر شما مشكلات آموزش و پرورش با اين كارها حل مي‌شود؟
وزير آموزش و پرورش بايد تا روز آخر سايه استيضاح بالاي سرش باشد و وزرا بايد خودشان را در اين زمينه آماده كنند، به نظر من با اين اقدامات هيچ مشكلي حل نمي‌شود اما ممكن است كه از جهات ديگر كاربرد داشته باشد، هر چند براي اصلاح و بهبود شرايط در آموزش و پرورش چندان راهگشا نيست.

پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۱۴:۱۸
کتمان حقیقت تا به این حد که شما از حال و روز و حقوق معلمانی که شما چندین سال وزیرش بودید، جای خیلی تعجب دارد،آقای حاجی شما دو سال است از آموزش و پرورش جدایید،چگونه اظهار بی اطلاعی ، عجیب نیست.شما سازمان درسی آموزش وپرورش را بهم زدید و مردم بیچاره دربدر دنبال کلاس های خصوصی و کانون ها راه افتادند و جیبشان خالی شد، در زمان حکومت شما احمدی نژاد بالاترین درآمد نفتی داشت،اما دریغ از به سازی کلاس ها .شین آباد که یادتون نرفته در زمان شما بود برای آن بچه ها چه کردید؟ (302059)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۲۰:۵۸
برادر عزیز شما آقای حاجی رابا حاجی بابا یی اشتباهی گرفتید. (302075)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۱۴:۴۶
مامعلمان
1-زیادیم
2-زیادی هستیم
3-شغلمون شغل انبیاست.انبیاحقوق نمی گرفتند ماهم نبایدبگیریم
4-مصرف کننده هستیم
5- تعطیلاتمون زیاده
6-پای تخته لحاف دوشک انداختیم می خوابیم وحقوق می گیریم
7-دائما معوقه ومطالبات بهمون پرداخت می کنند
8-خروجیمون بچه های بی تربیت وبیسواده
9-ساخته شدیم واسه تاکسی تلفنی.معلمی شغل دوم ماست.
10-مازن وبچه که نداریم.هرچی بدن زیادیمونم هست.
12-بایدبیشتر بفکر آخرت باشیم.دنیامال ازما بهترونه.
13- دولت برای همه کارمندان داره فقط واسه ما نداره نداره نداره.
14-شرمنده خانواده ایم . (302060)
گوگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۱۵:۳۴
با این رویکرد در آموزش و پرورش معلمین هم شرمنده خانواده خود هستند هم شرمنده جامعه
معلمی یعنی آب شدن بر اثر شرمندگی!!!!!!!!!!! (302061)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۲۱:۱۳
من به عنوان یک بازنشسته به هر جوونی که می خواد بره دنبال معلمی می گم پسرم دخترم برید پی یه کار دیگه اگه می تونید یه مغازه یا هرچیرزی غیر از این شغل.روزی 6 ساعت باید سرپا حرف بزنی، دیسک کمر و گردن بگیری.حنجره ت مشکل پیدا کنه. تمرکز 30 تا بچه که نگه داشتن یک دونه شون برای والدین سخته رو سر کلاس حفظ کنی و آخرش متهم بشی به بیکاری و داشتن شغل راحت و پر تعطیلات.بعد 30 سال جلوی هرکسی سرت خم و شرمنده باشی و وقتی همسنای تو استراحت می کنن تازه از آژانس سردربیاری و مسافرکشی.چون بازنشسته آموزش و پرورشی... (302076)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۱۶:۰۵
بیاین مسایل اموزش و پرورش را از منظر دیگری بنگریم :فقط یک نمونه
1)در یک مدرسه معاون اموزشی معاون فنی معاون اجرایی معاون عمومی معاون پرورشی ماهی با هم یک و نیم میلیون تومان بابت پستشان فوق العاده مدیریت دریافت می کنند ایا این تعداد معاون ضروری است ایا به وظایفشان بر اساس شرح وظایف پستشان عمل می کنند ولی ایا بهروری ان مدرسه افزایش پیداکرده است .
و2و3و4و5و... (302064)
مدیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۰۰:۴۶
متاسفم جناب معلم نا آشنا به وظایف معلمی و مسائل تعلیم و تربیت
از قدیم گفته اند که از ماست مه بر ماست . همکاری که تحمل دیدن ماهی دویست ، سیصد تومان حق معاونت یا بقول خودش فوق العاده مدیریت همکارانش را ندارد و تا این حد تنگ نظری می نماید باید وضع جامعه ی ما فرهنگیان اینقدر رقت بار باشد و شرمنده ی اهل و عیال باشیم . آخی مرد حسابی شما با شرح وظایف اینها چقدر آشنائید که این حرفها را می زنید. شما بایستی یکی ، دو سال مدیر می شدید تا می فهمیدید که مسئولیت اینها جقدر سنگین می باشد . (302083)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۱۶:۴۹
باسلام امیدوارم روزی برسدکه معلمی به جایگاه واقعی خودبازگرددوبیشتربه آن توجه شودچراکه سخن مصرف کننده بودن این سازما ن اصلادرست نیست پس تولیدو تربیت نیروی انسانی جامعه آیامصرف کنندگی است؟پس بهتراست بدانیم تولیدفقط تولیدشی نیست بلکه انسان ارزشی والاداردکه تربیت یک انسان مومن ومتعهدارزش واقعی است که این کاررامعلمان عزیزانجام میدهند (302065)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۱۷:۳۰
معلم در این کشور فراموش شده (302067)
علیرضا
United States
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۱۸:۲۳
کاش ا ین سوال را از آقای حاجی پرسیده بودید که چرا نیروی انتظامی و شهرداری دارای بانک هستند ولی آموزش و پرورش با این همه نیرو چرا هنوز بعد از سی و چهار سال دارای یک بانک خصوصی زیر نظر آموزش و پرورش نیست (302068)
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۱۹:۰۷
چرا هیچکس به فکر معلمای بازنشسته نیست؟
توی برنامه هاتون اسمی از بازنشسته ها که فیش حقوقیشون مایه شرمندگیه نیست. گناه ما چیه؟اینکه اگه تحصنم بکنیم چون بیکاریم هیچ جایی لنگ نمی مونه؟! پس 30 سال عمری که تلف کردیم چی؟ اگه همین 30 سالو آدامس می فروختیم چه بسا وضع بهتری داشتیم. یکی صدای ما رو هم به گوش مسئولین برسونه. (302070)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۱۹:۱۴
متاسفانه تو این دولت هم کم کاری ها به پای کارت زرد و سوال و ... گداشته میشه. همه ی ما که تو سیاست هم نیستیم می دونستیم قراره دولت جدید چی تحویل بگیره و با چه مجلسی همکاری کنه. وزرای محترم اگه نمی تونن تو شرایط سخت کار کنن کنار برن تا کسی که مرد میدون روزای سخته بیاد وسط.
چرا وزیر بهداشت برای پرسنل بهداشت همه کار می کنه و حقوقای بعضا نجومیشونو چند برابر کرده اون وقت من باز نشسته 30 سال خدمت 150 تومن افزایش سالانه دارم اونم وقتی نون سنگک قیمتش دو برابر شده. (302071)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۱۹:۲۱
معلمان نیازمند توجه جدی دولت و مجلس محترمند پس هم اکنون کمکشان کنید! (302073)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۰۶:۱۶
موافقم
معلمان اکثرا معترض مشکلات معیشت منزلت و بیمه تکمیلی نبود تحصیلات تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان وجود تبعیض بین معلمان و دیگر کارمندان در حقوق مزایا و...دارند (302087)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۰۶:۱۸
سلام خواهشمندم یا ب معلمان برسید یا وزیر را استیضاح!! (302088)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۲۲:۳۹
متاسفم برای آقای حاجی به عنوان وزیر آموزش و پرورش از وزارت خانه اطلاع ندارد فکر می کنه زمان خودش بهشت برین بودبله چون دیگر فرهنگی نیست فرد سیاسی کابینه است باید مدافع دولت باشه (302077)
ناشناس
۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ۲۳:۳۲
ببینید دوستان متاسفانه معلمان ما درک درست و واقعی از شغل خودشون ندارن.غرور کاذب و طلبکار بودن از مردم و دولت اصلن درست نیست.هموطنان معلم خودبزرگتر بینی وغرور کاذب وطبکار بودن از ... کار درستی نیست.بیایید قانع و راضی باشید چون ممکن است فردایی درکار نباشد.یک حقوق بگیر (302081)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۰۰:۱۵
تا وقتی که افسانه ی آموزش و پرورش رایگان حاکم باشد ، اوضاع همین است.باید جسارت به خرج داد و پایان اموزش رایگان را کلید زد. (302082)
یک معلم
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۱۱ ۰۱:۲۷
زمانی که معلم دغدغه زندگی خودش رو داشته باشد نمیتوان از او بازده یک تعلیم دهنده را انتظار داشت (302084)