به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۷۶۵۲۷
پاسخ آمريكايي به شهردار: ما همگی موبور هستیم

شهردار آنکارا: ماري هارف "مو بور احمق"!

گروه بين الملل: شهردار آنکارا در آخرین نوشته‌ خود در توییتر به سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا حمله کرد و او را "مو بور احمق" خواند. سفیر آمریکا هم در پاسخی به شهردار آنکارا گفته که "دیپلمات‌های آمریکایی همگی مو بور هستند."
خانم ماري هارف، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا
خانم ماري هارف، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا
به گزارش ایسنا، گرچه مقامات کنونی ترکیه رابطه زیاد خوبی با شبکه‌های اجتماعی ندارند و بارها از سوی فعالان حقوق‌بشر پیرامون محدودسازی استفاده از فیس‌بوک و توییتر مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، اما به نظر می‌رسد این موضوع درباره ملیح گوکچک، شهردار آنکارا چندان درست نیست. ملیح گوکچک که از سال ۱۹۹۴ تا کنون شهردار آنکارا است و در توییتر بیش از ۵۸/ ۲ میلیون "فالوور" دارد، طرح اختلافات خود با رسانه‌ها و سیاستمداران را از طریق شبکه‌های اجتماعی پیش می‌برد.

اغلب ادعاهای گوکچک بسیار عجیب و غیرمستند هستند. برای نمونه زمانی شهردار آنکارا گزارش‌گر شبکه خبری بی‌بی‌سی را "جاسوس اسرائیل" خوانده بود و زمانی دیگر خواستار ممنوعیت فعالیت بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه شده بود. گوکچک حتا زمانی خواستار ادای سوگند وفاداری به شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) شده بود. شهردار آنکارا که معمولاً نظرات خود را با حروف بزرگ و به زبان ترکی در توییتر می‌نویسد، در مواردی نیز متوسل به زبان‌های انگلیسی و آلمانی می‌شود. گرچه جملات او به زبان‌های آلمانی و انگلیسی فصیح نیستند، اما پرشمارند. شاید بتوان گفت که شهردار آنکارا از معدود سیاستمداران ترکیه است که روزانه به توییت ده‌ها خبر و نظر دست می‌زند.

به گزارش دویچه‌وله، در حالی‌که طرفداران گوکچک بیش از همه از خبرهای تند و جنجال‌برانگیز او لذت می‌برند، مخالفانش دقیقاً به خاطر این مطالب او را مورد تمسخر قرار می‌دهند. جالب اینکه اگر کسی از توهین‌های شهردار آنکارا رنجیده شود و دست به انتقاد یا عمل متقابل زد، با شکایت گوکچک به نهادهای قضایی مواجه می‌شود. شهردار ترکیه در آخرین رویارویی توییتری خود به مقامات آمریکایی حمله و از اوضاع امنیتی در این کشور انتقاد کرده است. ناآرامی‌های اخیر در شهر بالتیمور، پس از مرگ یک شهروند سیاهپوست در زندان و مقابله پلیس با تظاهرکنندگان انگیزه‌ای برای حملات جدید گوکچک بوده است.

شهردار آنکارا درگیری‌ها در شهر بالتیمور آمریکا را با ناآرامی‌های شهر استانبول ترکیه در جریان اعتراض به تخریب پارگ گزی مقایسه کرده است. شهردار آنکارا خطاب به ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییت خود نوشته است: «کجایی، مو بور احمق که پلیس ترکیه را متهم به اعمال خشونت بیش از حد می‌کردی؟» گوکچک می‌افزاید: «بیا، مو بور کوچولو و حال جواب بده!»

شهردار آنکارا در این مورد مشخص حتا می‌کوشد که نظرات خود را مستدل کرده و به گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به دولت آمریکا پیرامون حوادث بالتیمور استناد می‌کند. گوکچک می‌نویسد: «ماری هارف که بارها ترکیه را به‌خاطر حوادث پارک گزی مورد انتقاد قرار می‌داد، حالا سکوت اختیار کرده است.» ماری هارف تنها با یک جمله به حملات شهردار آنکارا واکنش نشان داده است: «فکر نمی‌کنم که این مطالب شایسته یک پاسخ باشند.»

اما جان باس، سفیر آمریکا در ترکیه در روز جمعه (۱ مه) به جای ماری هارف، پاسخی طنزآمیز به شهردار آنکارا داده است. او می‌نویسد: «ما دیپلمات‌های آمریکایی، همگی موبور هستیم.» پاسخ سفیر آمریکا در قسمت سرویس تصاویر اینستاگرام انتشار یافته و در پایین عکسی آمده که سفیر آمریکا را با موهای بور نمایش می‌دهد، گرچه سفیر آمریکا در اصل دارای موهای قهوه‌ای رنگ است.

سفیر آمریکا برای آنکه شهردار آنکارا حتماً پاسخ وی را متوجه شود، متن کوتاه فوق را به دو زبان ترکی و انگلیسی نوشته است. سفیر آمریکا اما در توضیح عکس خود ننوشته است که واقعاً موهای خود را بور کرده یا تنها به کمک فتوشاپ این تغییر را بوجود آورده است. اما ملیح گوکچک،‌ شهردار آنکارا در پاسخی سریع در توییتر خود به سفیر آمریکا توصیه کرده که آرایشگر جدیدی برای خود پیدا کند.