به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۶ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۷۶۹۸۵

خوش به حال بچه‌های كشور لوکزامبورگ

گروه بین‌الملل-رسانه‌ها: لوکزامبورگ، کشوری است کوچک با جمعیتی حدود 500 ‌هزار نفر. پایتخت این کشور هم «لوکزامبورگ» نامیده می‌شود و حدود 90 هزار نفر جمعیت دارد؛ البته طی روز، این جمعیت به 130 ‌هزار نفر افزایش پیدا می‌کند، چراکه 40 هزار نفر از کشورهای همسایه، بلژیک، فرانسه و آلمان برای کار به لوکزامبورگ می‌روند و شب‌ها به کشور خود برمی‌گردند. شرایط کار، بیمه و قوانین مالیاتی در لوکزامبورگ به صورتی است که این افراد کار کردن در این کشور را به کشور خودشان ترجیح می‌دهند.

لوکزامبورگ کشوری در قاره اروپا است که به مرکزی برای موسسه‌های مالی و بانک تبدیل شده است. این کشور با بلژیک، فرانسه و آلمان همسایه است و تنها بازمانده نظام حکومتی دوک‌نشینی در جهان محسوب می‌شود. این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و براساس آمارهای‌ سال 2007 سازمان اطلاعات آمریکا (سیا)، بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در جهان مربوط این کشور است. لوکزامبورگ یکی از کوچکترین کشورهای قاره اروپا است.

این کشور از نظر وسعت در بین 194 کشور جهان رتبه 175 را دارد. این کشور یکی از پایه‌گذاران اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سازمان ملل متحد بود. شهر لوکزامبورگ، پایتخت این کشور، میزبان تعدادی از ساختمان‌های وابسته به اتحادیه اروپا است.

سیاست در لوکزامبورگ
در این کشور دموکراسی با کمک مجلس پیاده می‌شود. رئیس حکومت، دوک اعظم است. این سمت موروثی است و از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شود. اکنون دوک اعظم، هِنری است و پس از او پسرش، جانشینش می‌شود. رئیس دولت، نخست‌وزیر است. قانون اساسی این کشور در ‌سال 1868 تدوین شده است. قوه‌قانون‌گذاری این کشور شامل شورای نمایندگان است که 60 کرسی دارد و نمایندگانش برای دوره‌ای پنج‌ساله با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. مجلس دیگری نیز در این کشور فعال است که در حقیقت مجلس مشاوران است و 21 عضو آن را دوک اعظم از میان مردم عادی انتخاب می‌کند.

اقتصاد در لوکزامبورگ
تولید ناخالص داخلی در این کشور 38.79 میلیارد دلار است. 205 ‌هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند که بیش از 121 ‌هزار نفر از آنها از آن سوی مرزها از کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک می‌آیند. نرخ بیکاری در این کشور 4.4 درصد است. آماری از افراد زیر خط فقر در دست نیست. در‌ سال 2007 میلادی، نرخ تورم در لوکزامبورگ 2.1 ‌درصد بود.

محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، فولاد و فرآورده‌های آن،‌ موادشیمیایی، الوار و شیشه است که به کشورهای آلمان (19.3 درصد)، فرانسه (15.5 درصد)، ایتالیا (9.5 درصد)، انگلیس (9.5 درصد)، بلژیک (8.8 درصد)، اسپانیا (5.3 درصد) و هلند (5.4 درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی این کشور شامل مواد معدنی، آهن، مواد غذایی و کالاهای لوکس است که از کشورهای بلژیک (26.3 درصد)، آلمان (20.1 درصد)، چین (16.7 درصد)، فرانسه(8.5 درصد)، انگلیس (5.5 درصد) و هلند (4.2 درصد) وارد می‌شود.

مردم لوکزامبورگ
جمعیت این کشور 486 هزار نفر با میانگین سنی 39 سال است. امید به زندگی برای زنان 83 و برای مردان 76 ‌سال است. 87 ‌درصد از مردم این کشور مسیحی پیرو کلیسای کاتولیک رم هستند. زبان رسمی آنها لوکزامبورگی است.

زبان
در لوکزامبورگ سه زبان رایج است. زبان لوکزامبورگی که برای گفت‌وگوهای روزمره از آن استفاده می‌شود، زبان فرانسه که زبان قانونی کشور است و مکاتبات قانونی به این زبان انجام می‌شود و زبان آلمانی که در مطبوعات از آن استفاده می‌شود. بچه‌ها در لوکزامبورگ در شش سالگی با آغاز دبستان، درحالی‌که در خانه به زبان لوکزامبورگی صحبت می‌کنند، زبان آلمانی را می‌آموزند، در 7 سالگی فرانسه را آغاز می‌کنند، از 12 سالگی به بعد ریاضی را به زبان فرانسه می‌آموزند و در 13 سالگی زبان انگلیسی را شروع می‌کنند. به این ترتیب با پایان دوره راهنمایی، چهار زبان را می‌دانند و مهم‌تر این‌که این زبان‌ها باعث سردرگمی‌شان نمی‌شود.

مرزهای داخلی
منطقه Kirchberg شامل سه بخش است: یک بخش آن مختص ساختمان‌هایی است که به اتحادیه اروپا اختصاص دارند، مثل اداره قضایی اروپا، پارلمان اروپا، مرکز سرمایه‌گذاری‌های اروپایی، اداره کنترل پروازهای اروپا و ... حدود 10 ‌هزار نفر از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در این ادارات کار می‌کنند. جالب این‌که «مدرسه اروپایی» مدرسه خاصی است که برای فرزندان این افراد در این منطقه تأسیس شده است. در این مدرسه، کلاس‌هایی به تمام زبان‌های رایج اروپا به صورت رایگان، وجود دارد و مثلا یک بچه اهل اسلواکی می‌تواند به زبان اسلواک درس بخواند.

بخش دوم منطقه Kirchberg مربوط است به تفریحات که امکاناتی از قبیل زمین‌های ورزشی، سینما و ... دارد. لوکزامبورگ بیشترین سرانه صندلی سینما در اروپا را دارد. هوای بارانی لوکزامبورگ، مردم را به سینما علاقه‌مند کرده است. شبکه (RTL - Radio Television of Luxembourg) بزرگترین شبکه رادیو - تلویزیونی اروپا در لوکزامبورگ و در همین منطقه واقع شده است. این شبکه 90 سال عمر دارد.

بخش سوم منطقه هم به بانک‌ها اختصاص دارد. اقتصاد لوکزامبورگ بر اساس صنعت استیل‌سازی و بانکداری است. در شهر لوکزامبورگ حدود 140 شعبه بانک وجود دارد. لوکزامبورگ تنها کشور «دوک‌نشین» دنیا است. دوک تنها یک نگهبان دارد. در مواقعی که میهمان خارجی به دیدن دوک می‌آید، تعداد نگهبانان به دو، سه، چهار و در نهایت شش می‌رسد! ارتش لوکزامبورگ فقط 1200 نفر عضو دارد و بیشتر از این هم به دوک اعظم نمی‌رسد.

لوکزامبورگی‌ها هنوز آلمانی‌ها را بابت آنچه نازی‌ها کردند، نبخشیده‌اند؛ حتی لوکزامبورگی‌های قدیمی، به آلمان سفر هم نمی‌کنند. نازی‌ها، لوکزامبورگی‌ها را مجبور کردند در جنگ به آلمان کمک کنند و کسانی که این کار را نمی‌کردند، با خانواده‌هایشان به اردوگاه‌های مرگ فرستاده می‌شدند.

دستمزد
همچنین در بخشی از گزارش دیگری در همین روزنامه، رده‌بندی کشورها از نظر بیشترین متوسط دستمزد اعلام شده توسط سازمان بین‌المللی کار، منتشر شده است که لوکزامبورگ در رده نخست جای دارد:

١.لوکزامبورگ ٢. نروژ ٣. اتریش ٤. آمریکا ٥. انگلیس ٦.بلژیک ٧. سوئد ٨. ایرلند ٩. فنلاند١٠. کره جنوبی ١١.فرانسه ١٢. کانادا ١٣. آلمان ١٤. سنگاپور ١٥. استرالیا ١٦. قبرس ١٧. ژاپن ١٨. ایتالیا ١٩. ایسلند ٢٠. اسپانیا ٢١. یونان ٢٢. نیوزیلند ٢٣. آفریقای جنوبی ٢٤. مالت ٢٥. جمهوری چک ٢٦. کرواسی ٢٧. ترکیه ٢٨. قطر ٢٩. هنگ‌کنگ ٣٠. لهستان ٣١. اسلوواکی ٣٢. مجارستان ٣٣. مقدونیه ٣٤. بوسنی ٣٥. استونی ٣٦. روسیه ٣٧. جامائیکا ٣٨. لیتوانی ٣٩. آرژانتین ٤٠. لتونی ٤١. صربستان ٤٢. شیلی ٤٣. بوتسوانا ٤٤. مالزی ٤٥. بلاروس ٤٦. رومانی ٤٧. بحرین ٤٨. پاناما ٤٩. موریتانی ٥٠. برزیل ٥١. ماکائو ٥٢. قزاقستان ٥٣. بلغارستان ٥٤. کلمبیا ٥٥. اوکراین ٥٦. چین ٥٧. مکزیک ٥٨. گرجستان ٥٩. جمهوری آذربایجان ٦٠. مصر ٦١. تایلند ٦٢. ارمنستان ٦٣. دومنیکن ٦٤. مولداوی ٦٥. مغولستان ٦٦. سوریه ٦٧. قرقیزستان ٦٨. هند ٦٩. فیلیپین ٧٠. پاکستان ٧١. تاجیکستان.
مرجع : روزنامه شهروند