کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طرح سؤال از شهردار تهران

دردسرهای یک هتل معروف برای قالیباف

روزنامه ایران , 21 ارديبهشت 1394 ساعت 17:48

اعضای شورای شهر در جلسه روز سه‌شنبه خود پرده از تخلفات یکی از معروف‌ترین هتل‌های تهران برداشتند. به گفته آنها عارضه تراکم اضافه دامن ساختمان‌های مشهور دیگری را گرفته است.


گروه جامعه-رسانه‌ها: پس از کش و قوس بسیار، پرونده تخلفات هتل اسپیناس در شورای پایتخت به جریان افتاد. اعضای شورای شهر خواستار آن شده‌اند که شهردار تهران برای تخلفات هتل اسپیناس 2 در سعادت‌آباد، پاسخگوی سؤالات اعضای این نهاد باشد. برخی از آنها تهدید کرده‌اند تا اگر شهردار نتوانست آنها را متقاعد کند، تن به استیضاح بدهد. چند روز پیش بود که اعضای شورای شهر در جلسه علنی روز سه‌شنبه خود پرده از تخلفات یکی از معروف‌ترین هتل‌های تهران برداشتند به گفته آنها عارضه تراکم اضافه پس از «پاساژ علاءالدین» دامن ساختمان‌های بنام دیگری همچون «مرکز تجارت جهانی فردوسی» و «هتل اسپیناس 2» را گرفته است.

طرح سؤال از شهردار تهران
نایب رئیس شورای شهر به صراحت اعلام کرد که طرح سؤال از شهردار به شکل کتبی به مهدی چمران، رئیس شورای شهر تقدیم شده تا در جلسه علنی فردای شورای شهر، موضوع هتل اسپیناس را به طور جدی پیگیری شود؛ اگر پاسخ‌های قالیباف قانع‌کننده بود که هیچ، اما در غیر این صورت، استیضاح، راهکار نهایی خواهد بود. در این حال برخی از اعضای شورا می‌گویند طرح استیضاح و سؤال از شهردار، نه به علت تخلف شهردار منطقه 2 بلکه بیشتر به دنبال بی‌توجهی به ساخت و سازهای غیر قانونی مطرح شده است، که عمدتاً پس از ساخت و تکمیل این ساختمان‌ها، مورد توجه قرار می‌گیرند.

این اتفاق البته درباره «پاساژ علاءالدین» هم افتاد و همان زمان بحث اصلی جدا از تخلفی که مالک انجام داده بود، پنهان ماندن ماجرا از چشم مأموران شهرداری بود آن روز هم بحث شورا این بود که چگونه ساخت یک طبقه اضافه در نبش خیابان اصلی، جلوی دید صدها نفر تماشاچی، انکار می‌شود.

ماجرای هتل اسپیناس 2 البته موضوع جدیدی نیست؛ حدود دو ماه قبل، چندین تخلف این هتل از زبان شهردار منطقه 2 به گوش ابوالفضل قناعتی، نایب رئیس شورا می‌رسد و او نیز در همان زمان با رؤیت مستنداتی همچون ساخت استخر با سقف معلق و سبک، طی نامه‌ای خواستار ورود شهردار تهران به این مسأله می‌شود. اما در پی وقفه در پاسخگویی، اعضای شورا زبان به اعتراض می‌گشایند گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که سکوت شهردار که با تغییرات پی در پی مدیران مناطق گره خورده است تغییراتی که در زمان اندک روی داد به گفته برخی از اعضای شورا این تغییرات و البته جابه‌جا کردن شهردارها از منطقه‌ای به منطقه دیگر در اصل مسأله یعنی تخلفاتی که شورای شهر بر آنها انگشت گذاشته، هیچ تأثیر مثبتی نگذارد و بار دیگر این خواسته شورایی‌ها را پیش بکشد که انتصاب و انفصال شهرداران مناطق نیز باید زیر نظر اعضای شورای شهر انجام شود تا اگر شهردار منطقه‌ای به علت تخلف یا بی‌کفایتی قادر به ادامه مسئولیت نبود، به منطقه دیگری منتقل نشود و شورا به عنوان نمایندگان شهروندان به طور مستقیم از او طرح سؤال کنند.

روایت دیگری از اسپیناس 2
به گفته آنها محمد مهدی تندگویان نماینده مردم تهران در شورای شهر روایت دیگری از ماجرای هتل اسپیناس دارد و معتقد است که اگر شهردار تهران تا دو روز دیگر پاسخ مکتوب خود را در این زمینه به هیأت رئیسه شورا ارائه ندهد، طرح سؤال اعلام وصول می‌شود و او باید در جلسه یکشنبه پاسخگوی سؤال ابوالفضل قناعتی باشد که در صورت قانع نشدن بحث استیضاح پیش کشیده می‌شود. به گفته او، یکبار دیگر هم شهردار تهران در برابر سؤال حافظی دیگر عضو شورا قرار گرفته، اما کار به استیضاح نرسیده است.

تندگویان با تأکید بر اینکه "اگر بخواهیم از منظر مصوبات کمیسیون ماده 5 به پرونده شهرداران مناطق نگاه کنیم، هیچ شهردار بدون تخلفی در مناطق 22 گانه تهران پیدا نمی‌کنیم"، می‌گوید: در همه مناطق مواردی داریم که در شورای توافقات منطقه مطرح می‌شود و ممکن است از نظر عضو شورا تخلف محسوب شده، اما از نگاه شهرداری تخلف نباشد، متأسفانه در زمینه مصوبات کمیسیون ماده 5 و ماده 100 وحدت رویه وجود ندارد و همه‌چیز به برداشت‌های دو طرف بستگی دارد.

نماینده مردم تهران در شورای شهر ادامه داد: هم‌اکنون از نگاه کمیسیون ماده 5، دو طبقه مازاد بر سازه هتل ساخته شده، اما شهردار سابق منطقه 2 معتقد است که این دو طبقه اضافه پارکینگ است و خلاف ضوابط نیست. او درباره جابه‌جایی شهرداران از منطقه‌ای به منطقه دیگر هم معتقد است که این تغییرات ربطی به اعضای شورا ندارد و باید برآیند کار از مدیر اجرایی منتصب شورا یعنی شهردار تهران پیگیری شود. حالا باید منتظر ماند و دید در سه‌شنبه این هفته شورایی‌ها، چگونه با مدیریت شهری تهران روبه‌رو می‌شوند.


کد مطلب: 77475

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/77475/دردسرهای-یک-هتل-معروف-قالیباف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir