به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۲ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۷۷۶۲۵

ترین‌های شهرآورد پایتخت

گروه ورزشی: تیم های پرطرفدار استقلال و پرسپولیس تهران، عصرجمعه هفته جاری هشتادمین دیدار سنتی خود را برگزار خواهند کرد.
ترین‌های شهرآورد پایتخت
در مجموع 79 دیدار گذشته، 24 پیروزی برای استقلال، 19 برد برای پرسپولیس و 36 بازی دو تیم نیز به تساوی انجامیده است.

* در هفتاد و نه دیدار گذشته، 93 بازیکن دو تیم موفق به گلزنی شدند که سهم استقلال 46 بازیکن و سهم پرسپولیس 47 بازیکن است.
* دو تیم سرخ آبی پایتخت تاکنون سه بار در دومین ماه سال مقابل یکدیگر صف آرایی کرده اند که آبی پوشان با دو پیروزی و یک تساوی، کارنامه خوبی را در این ماه از خود به نمایش گذاشته اند. تیم استقلال تهران در دو شهرآورد شانزدهم و بیستم با نتایج پرگل 3 بر یک و 3 بر صفر حریف سنتی خود را شکست دادند و در پنجاه و دومین دیدار به نتیجه تساوی بدون گل رسیدند تا اردیبهشت، ماه خوش یمنی برای آبی های پایتخت باشد.

* در تیم استقلال، علی جباری و غلامحسین مظلومی هر کدام با 5 گل، عباس مژدهی و فرهاد مجیدی هر کدام 4 گل و حسن روشن، صمد مرفاوی، صادق ورمزیار، آرش برهانی و مجتبی جباری هر کدام با 3 گل به ترتیب در صدر گلزنان این باشگاه قرار دارند. در تیم پرسپولیس تهران نیز مرحوم صفر ایرانپاک با 7 گل، حسین کلانی 6 گل، همایون بهزادی و مهدی هاشمی نسب هر کدام با 4گل و فرشاد پیوس، هادی نوروزی و ایمون زاید هر کدام با 3 گل، گلزنان برتر پرسپولیس به استقلال محسوب می شوند.

* همایون بهزادی و ایمون زاید از پرسپولیس، تنها بازیکنانی هستند که توانسته اند در یک بازی سه گل وارد دروازه تیم حریف کنند.
* غلامرضا فتح آبادی، شاهرخ بیانی و مهدی هاشمی نسب از بازیکنانی هستند که در هر دو تیم بازی کرده اند و موفق به گلزنی شدند. همچنین فتح آبادی 2گل به پرسپولیس و یک گل به استقلال، بیانی 2 گل به استقلال و یک گل به پرسپولیس و هاشمی نسب وقتی در تیم پرسپولیس بود 4 گل به استقلال زد و زمانی که عضو تیم استقلال بود، یک گل برای این تیم به ثمر رساند.

* پرگل ترین دیدار این دو تیم؛ شهرآورد روز 16 شهریور ماه سال 1352 است که با نتیجه شش بر صفر به سود تیم پرسپولیس به اتمام رسید.
* در طول 46 سال گذشته، دیدارهای چهارم، ششم و سی و هشتم دو تیم ناتمام ماند که فدراسیون فوتبال هر سه دیدار را به سود تیم استقلال اعلام کرد.
* تاکنون 155گل درهفتاد وهفت دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس رد و بدل شده است که سهم استقلال 81 گل و سهم پرسپولیس 74 گل است.
* دیدار سی ام دو تیم که در روز 19 اسفندماه سال 1367 برگزار شد، ضربات پنالتی تعیین کننده تیم پیروز میدان بود که پرسپولیس با نتیجه 4 بر 2 استقلال را پشت سر گذاشت.
* از نظر سرعت در زدن گل، تیم استقلال رکورددار است. علی سامره در دیدار پنجاه و سوم در دقیقه اول بازی، رضا عادل خانی و داوود سیدعباسی به ترتیب در شهرآوردهای یازدهم و پنجاه و ششم در دقیقه سوم و امید روانخواه در دقیقه چهارم دیدار شصت و چهارم برای استقلال تهران گل زدند، حسین کلانی مهاجم سرخ پوشان در دقیقه دوم دیدار ششم برای پرسپولیسی ها گلزنی کرد.
* تیم پرسپولیس تهران از نظر گل زدن در دقایق پایانی بازی رکورد دار این دیدارهاست. مازیار زارع در دقیقه 4+90 دیدار شصت و ششم گل تساوی بخش تیمش را به ثمر رساند. همچنین صفر ایرانپاک در دیدار هفتم، حسین کلانی در دیدار هشتم و همایون بهزادی در شهرآورد دوازدهم در دقیقه 90 و ایمون زاید در دیدار هفتاد و چهارم در دقیقه 2+90 بازی برای تیم پرسپولیس گلزنی کردند. پیروز قربانی مدافع استقلال نیز در دقیقه 2+90 در دیدار پنجاه و هشتم گل پیروزی بخش آبی پوشان را به ثمر رساند.
* تیم استقلال تهران از شهرآورد چهل و دوم در روز 27 مهر ماه سال 1375 تا دیدار چهل و نهم در نهم دی ماه 1379 در هشت دیدار متوالی موفق به شکست پرسپولیس نشد.
* آبی پوشان در پنج دیدار (69 تا 73) که با هدایت پرویز مظلومی برگزار کردند به رکورد چهار پیروزی و یک تساوی دست یافتند.
* شش دیدار سرخ آبی پایتخت (بازی 62 تا 67) با نتیجه مشابه یک بر یک مساوی به پایان رسید.

ترین های شهرآورد پایتخت

اولین بازی: شانزدهم فروردین ماه 1346
اولین داور: عبدالرّضا موزون
اولین گل: احمد منشی زاده (استقلال) دقیقه 8 روز سی و یکم مردادماه 1348
اولین کاپیتان ها: کامبیز جمالی (استقلال) و همایون بهزادی (پرسپولیس)
اولین بازیکن اخراجی: رضا وطنخواه (پرسپولیس)
اولین داور خارجی: بهادرخان از پاکستان
اولین بازیکن سرخابی: داریوش مصطفوی
اولین بازیکن خارجی گلزن: عیسی ترائوره (پرسپولیس)

رکورد حضور در میدان
1 - علی پروین (پرسپولیس) 20
2- علیرضا نیکبخت واحدی 19
3 - افشین پیروانی (پرسپولیس) 18
4 - علی جباری و حق وردیان (استقلال) 17
5- ناصر حجازی ، اکبر کارگر جم ، جواد زرینچه و محمود فکری (استقلال) 16
6- ابراهیم آشیانی و اصغر ادیبی (پرسپولیس) 15
7 – صادق ورمزیار (استقلال) 15

بهترین گلزنان

1- صفر ایرانپاک (پرسپولیس) 7
2 - حسین کلانی (پرسپولیس) 6
3- مهدی هاشمی نسب (پرسپولیس 4 و استقلال 1 )
4- غلامحسین مظلومی و علی جباری(استقلال) 5
هشتادمین دیدار تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس تهران، ساعت 17 جمعه آینده در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می شود.
مرجع : ایرنا