به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : ۷۷۶۴۴
مهدی خزعلی:

آقای جنتی، چه توهینی به مسئولان کرده‌ام؟

گروه سیاسی: در پی اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت بسته شدن غرفه یک انتشارات در نمایشگاه کتاب تهران با مدیریت مهدی خزعلی و حاشیه‌های پیش‌آمده، خزعلی خطاب به وزیر گفته است: چه توهینی به مسئولان کرده‌ام؟
آقای جنتی، چه توهینی به مسئولان کرده‌ام؟
علی جنتی که روز سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه در هفتمین روز برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلا حضور یافته در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ماجرای انتشارات حیان با مدیریت مهدی خزعلی گفت: او دو انتشارات داشته است که هر دو آن‌ها توسط دستگاه‌های قضایی ممنوع‌النشر بوده بنابراین نباید کتابی چاپ می‌کرده‌ است. از زمانی هم که ما به وزارت ارشاد آمدیم و از سال گذشته به انتشارات اباصالح که به نام همسر ایشان است مجوز دادیم که در آن‌جا کتاب‌های‌شان چاپ شد و در نمایشگاه هم حضور دارند.

او افزود: مشکل انتشارات حیان به خاطر چاپ نکردن کتاب است که طبق آیین‌نامه نمایشگاه، ناشری که قصد شرکت در نمایشگاه دارد باید در طول سه سال گذشته 35 کتاب چاپ کرده باشد که 15 کتاب آن در سال 93 منتشر شده باشد. اما این ناشر امسال هیچ کتابی به چاپ نرسانده است و اتحادیه نشر براساس آیین نامه از فعالیت این غرفه در نمایشگاه جلوگیری به عمل آورد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دیده شده مهدی خزعلی به شخصیت‌های نظام فحاشی می‌کند و آیا جلوی این رفتار وی گرفته نمی‌شود، گفت: خزعلی طبیعتش این است و خارج از طبیعت نیز نمی‌تواند عمل کند.

گفتنی است برخلاف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته معاون فرهنگی وزیر ارشاد یعنی رئیس نمایشگاه کتاب ضمن دلجویی از این ناشر عنوان کرده بود: «اخلاق به من می‌گفت این کار را بکن!». اما در پاسخ به این اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی خزعلی گفت: بعد از انتخابات سال 88، همه فعالیت های دو انتشارات حیان و اباصالح تعلیق شد و سپس هیچ کتابی منتشر نگردید و کتاب هایی هم که جهت اخذ مجوز به اداره فرهنگ و ارشاد ارسال می شد، ثبت می شد اما پاسخی برای مجوز چاپ آن دریافت نمی کردیم.

مدیر انتشارات حیان در گفتگو با خبرنگار سایت انتخاب خبر افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، با نامه نگاری هایی که انجام شد، درخواست رسیدگی به دو انتشارات حیان و اباصالح را کردیم که پاسخی همچنان به ما داده نشد. این ناشر با بیان اینکه، از سال 94 انتشارات اباصالح بالاخره فعالیت خود را از سر گرفت اظهار داشت: در این مدت کوتاه فعالیت، 50 کتاب از این انتشارات به چاپ رسید، اما ملاک نمایشگاه، کتاب های منتشر شده بین سال های 93-90 بود، که طی این سال ها این دو انتشارات دارای تعلیق فعالیت بوده و کتاب منتشر شده ای وجود نداشت.

مهدی خزعلی فرزند آیت الله ابوالقاسم خزعلی با اشاره به حواشی برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و اتفاقات رخ داده برای دو انتشارات حیان و اباصالح تصریح کرد: به نظر می رسد هدف این جریان سازی ها و اقدامات، حذف اقتصادی این دو انتشارات باشد. وی اضافه کرد: اظهارات امروز علی جنتی و ادعای ممنوع النشر بودن این دو انتشارات، خلاف واقع بوده است چون هیچ حکم قضایی در خصوص ممنوع النشر بودن این دو انتشارات وجود ندارد.

خزعلی با بیان اینکه انتشارات اباصالح، یکی از ناشران فعال بوده است و تعداد کتاب های آن بسیار بیشتر از رقم اعلام شده است، اظهار داشت: اجازه ثبت کتاب به این انتشارات داده نشده و صرفاً به این دلیل این کتاب ها دیده نمی شوند. مدیر انتشارات حیان و اباصالح گفت: آقای جنتی امروز اظهار داشتند که به دلیل عناوین کتاب های منتشر شده از این دو انتشارات، غرفه این دو انتشارات تعطیل شده، در صورتی که کتاب های منتشر شده همگی در حوزه پزشکی بوده است. خزعلی همچنین در واکنش به ادعای علی جنتی مبنی بر اینکه او به شخصیت های نظام فحاشی می‌کند گفت: این ادعا صحت ندارد و هیچگونه فحاشی از سوی من به برخی شخصیت‌ها نشده است.
مرجع : انتخاب خبر