به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۷۷۶۹۹

واقعا چرا اپل اینقدر محبوب است؟

گروه علمی: یک گزارش حاکی است درآمد اپل در سه ماه اول 2015 به رقم 74.6 میلیارد دلار رسیده است. در صورت تداوم این روند، درآمد این شرکت تا پایان سال به حدود298.4 میلیارد دلار خواهد رسید.
واقعا چرا اپل اینقدر محبوب است؟
در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی اپل موفق به فروش74.5 میلیون آی فون در جهان شد؛ یعنی هر ساعت 34000 دستگاه، اما رمز این موفقیت روزافزون و توقف‌ناپذیر اپل در چیست؟
علل موفقیت شرکت
کیفیت و سطح فناوری محصولات اپل معمولاً در حد رقبایش است، اما کاری که اپل می‌کند این است که به جای مانور روی سخت‌افزارهای قوی‌تر و بالاتر بردن سرعت و قدرت، سعی می‌کند آنها را ساده‌تر و با تمرکز بر راحتی کاربر در استفاده از گجت بسازد و عرضه کند. یکی از ترفندهای موفق و پولساز اپل این است که وقتی شما یکی از محصولاتش را خریدید، خواه ناخواه به سمت خرید محصول دیگر ترغیب می‌شوید و... هرچه که اپل می‌سازد، با هم مربوط می‌شود و با هم کار می‌کند. مثلاً پیام‌های رسیده روی یک ابزار را می‌توان روی ابزار اپلی دیگر چک کرد.

یا حتی یک ابزار را می‌توان با محصول دیگر اپل کنترل کرد. امروزه اپل بسیار روی این موضوع مانور می‌دهد و راه‌های متفاوت و جدیدتری برای به اصطلاح گفت‌و‌گوی ابزارهای اپلی با یکدیگر پیشنهاد می‌دهد. مخالفان اپل هم همواره بر همین نکته به عنوان یکی از دلایل حیله‌گری سردمداران اپل و مخالفت خود با سیاست‌های این کمپانی امریکایی انگشت گذاشته‌اند. دنیای اپل مانند یک تار عنکبوت گسترده کاربران را به دام می‌اندازد و دیگر خلاصی از آن دشوار است. به هر حال،اغلب آگاهان امر و کارشناسان معتقدند اپل نه تنها موفق‌ترین شرکت حوزه فناوری و موفق‌ترین شرکت دنیا، بلکه موفق‌ترین شرکت تمام ادوار تاریخ است، گرچه این تعریف تا حدی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، اما برای آن دلایل و براهینی نیز می‌توان ذکر کرد که برخی از آنها شامل موارد ذیل است:

- اپل در صدر برند‌های فناوری: رده بندی‌های مختلفی بر اساس معیارهای گوناگون برای برندهای جهانی وجود دارد که در اغلب آنها اپل حائز مقام اول است. مثلاً در فهرست مشهور و معتبر فوربس، ارزش اپل دوبرابر مایکروسافت (دومین برند جهان، از لحاظ ارزش اقتصادی) برآورد شده و با مقامدار رتبه سوم، گوگل، فاصله زیادی دارد.
- پولسازترین شرکت تاریخ: اپل در آخرین گزارش مالی خود از درآمد74.6 میلیارد دلاری و سود باورنکردنی 18 میلیارد دلاری‌اش خبر داده؛ آن هم فقط برای سه ماه که در نوع خود یک رکورد برای درآمد فصلی یک شرکت محسوب می‌شود.

- نقدینگی: به گزارش اپل، این شرکت 178 میلیارد دلار نقدینگی انباشته دارد. در عمل با این مبلغ هر کمپانی خودرویی را در جهان به‌طور کامل می‌توان تملک کرد و باز هم مبلغ قابل توجهی باقی می‌ماند. بخش عمده این پول در خارج از مرزهای امریکا متمرکز شده است (عمدتاً ایرلند). سرمایه‌گذاری یا بازگرداندن این پول به سرمایه گذاران اپل، مستلزم پرداخت مالیات هنگفتی است که بی‌شک سران این شرکت مایل بدان نیستند.

- همکاری یا شکست رقبا: رقابت طلبی اپل زبانزد است. در سال 1984، در زمان مدیریت استیو جابز، اپل در جریان یک مسابقه ورزشی یک میلیون دلار صرفاً برای بدنام کردن رقیبش IBM خرج کرد. از دشمنی و رقابت دیرینه اپل و مایکروسافت نیز که همگان آگاهند. همین طور اعلام جنگ جابز علیه گوگل بر سر تصاحب و عرضه اندروید که خودش عنوان «جنگ هسته‌ای» بر آن گذاشته بود. اخیراً نیز که اپل مجادلات و دعواهای فراوانی بر سر حق ثبت، طراحی و سهم بازار با سامسونگ داشت. اما جالب است که تقریباً همه این دعواهای حقوقی و معارضه‌ها با پیروزی اپل به پایان رسیده است.
مرجع : ایران