به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۶ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۷۷۹۸۹

صدها مسلمان میانماری گرسنه و تشنه در دریا سرگردان هستند

گروه حوادث: قایق‌های چوبی مملو از مهاجران مسلمانی که از بیم سرکوب در میانمار، این کشور را ترک کرده‌اند، هفته‌هاست بدون رسیدن آب و غذا در دریای «آندامان» سرگردان است و هیچ کشوری آ‌نها را نمی‌پذیرد.

به گزارش فارس، در حالی که مسئله سرکوب جمعیت روهینگیا در میانمار سال گذشته سر و صدای زیادی به راه انداخت و مقامات این کشور را تحت فشارهای بین‌المللی قرار داد، اما وضعیت ناگوار این اقلیت مسلمان همچنان در سکوت خبری ادامه دارد. سرکوب، فشار، وضعیت سخت معیشتی و شرایط دشوار زندگی، موجب شده تا سالانه هزاران نفر از اعضای این گروه جمعیتی که سال‌هاست در میانمار زندگی می‌کنند، برای فرار از این وضعیت دست به کوچ اجباری بزنند

حالا در تازه‌ترین موج مهاجرت‌ها از چند هفته قبل صدها نفر از بنگلادشی‌ها و میانماری‌ها که اغلب آن‌ها مسلمانان روهینگیا هستند، سوار بر قایق دل به دریا زده‌اند تا خود را از آنچه بسیاری نسل‌کشی خوانده‌اند، نجات دهند.

هفته‌هاست که قایق این مهاجرین که قاچاقچیان آن را به حال خود راه کرده‌اند، در دریای آندامان در نزدیکی سواحل تایلند سرگردان است و مسافران آن از گرسنگی و تشنگی شدید رنج می‌برند.

«جاناتان هد» خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی از نزدیک قایق‌های این مهاجران را دیده، می‌گوید آن‌ها وضعیت بدی دارند و فریاد می‌زنند که «به ما کمک کنید، گرسنه و تشنه‌ایم.»

هرچند دولت تایلند وعده داده اجازه دهد تا این افراد به ساحل بیایند، اما تاکنون این امر اجرایی نشده و اوضاع ناگوار این گروه از مهاجرین همچنان ادامه دارد. 

روزنامه نیویورک‌تایمز هم نوشته است که تاکنون مالزی هم از پذیرفتن این مهاجرین سر باز زده و به نظر نمی‌رسد هیچ یک از کشورهای منطقه تمایلی به پذیرفتن آن‌ها داشته باشند. 

تاکنون دستکم 3 قایق چوبی که هریک حامل صدها مهاجر بوده‌اند را از آب گرفته و تصور می‌شود که هنوز چند هزار مهاجر دیگر سرگردان روی آب باشند. قایق‌های از آب گرفته شده، پس از تعمیر بار دیگر به دریا بازگردانده می‌شوند. 

روز جمعه «زید رعد الحسین» مسئول حقوق بشر سازمان ملل هم به این قضیه واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه‌ای از مقامات میانمار، تایلند، اندونزی و مالزی انتقاد کرد. 

در بیانیه آقای حسین آمده است: «گزارش‌هایی که نشان می‌دهد تایلند، اندونزی و مالزی در اقدامی که می‌تواند تلفات ناگزیر بسیار بر جای بگذارد، قایق‌های مملو از مهاجرین آسیب‌پذیر را به دریا پس زده‌اند، مرا شوکه کرده است. باید بر نجات جان افراد تمرکز کرد، نه اینکه آن‌ها را بیش از پیش در معرض خطر قرار داد.»

این مقام ارشد سازمان ملل بر مسئولیت میانمار در شکل‌گیری این بحران هم اشاره کرد و گفت تا زمانی که دولت میانمار «تبعیض نهادینه‌شده علیه جمعیت روهینگیا، از جمله دسترسی برابر به شهروندی» را برطرف نکند، «این مهاجرت مخاطره‌آمیز ادامه خواهد یافت.»

دولت تایلند روز جمعه اعلام کرد یکی از قایق‌های از آب گرفته شده را تعمیر کرده و به مهاجران سوخت و آب داده است، به نحوی که بتوانند 33 ساعت دیگر به سفر خود ادامه دهند. این قایق سپس به آب بازگردانده شده است. مقامات تایلندی با بیان اینکه به افراد سوار بر قایق آموزش داده‌اند چطور آن را حرکت داده به سمت «مقصد رویایی خود» برسند، می‌گویند این افراد از آنجا که می‌دانند تایلند آن‌ها را بازداشت کرده و به میانمار بازمی‌گرداند، نمی‌خواهد به این کشور بروند.

برخی از سواران بر قایق به خبرنگاران گفته‌اند که سه ماه است که روی آب سرگردان هستند و امیدوار بوده‌اند که مالزی به آن‌ها اجازه پهلوگیری بدهد. مالزی اما روز چهارشنبه از این اقدام جلوگیری کرده و قایق آن‌ها را به دریا بازگرداند.

مسافران می‌گویند این سفر موجب شده تا تعدادی از افراد سوار بر قایق جان خود را از دست دهند. به گفته آن‌ها جنازه این افراد به آب انداخته شده است. با این حال آمار دقیقی از تلفات احتمالی وجود ندارد. با وجود گزارش‌هایی که در مورد وضعیت دشوار این گروه از مهاجرین منتشر شده، تاکنون نهادهای بین‌المللی اقدام خاصی برای نجات آن‌ها انجام نداده‌اند و به نظر می‌رسد قرار است این افراد در برابر دیدگان جهان قربانی شوند.