کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فراموشی بخش اول از دوگانه‌ «فرهنگی-ورزشی»!

تراكتور، فولاد و ...به كار فرهنگی محتاج‌ترند

27 ارديبهشت 1394 ساعت 17:23

...اتفاقات چندساله اخیر فوتبال ایران این واقعیت را به اثبات رسانده كه بسیاری از تیم های ایرانی اصولا بخش اول از دوگانه شعار اولیه باشگاهداری خود (فرهنگی-ورزشی) را به فراموشی سپرده‌اند!...


گروه ورزشي: فولاد خوزستان در فصل 94-93 ليگ‌برتر به مقام پنجمي ليگ‌برتر رسيد و پس از دو سال كه يكي از سهميه‌هاي ايران در ليگ آسيايي بود از كسب اين سهميه محروم ماند.

در اين رابطه يكي از علاقه‌مندان فوتبال خوزستان با ارسال مطلبي مفصل به بهارنیوز از اين موضوع (عدم كسب سهميه فولاد براي ليگ قهرمانان آسيا) ابراز خشنودي نموده و همچنین با اشاره به اتفاقات اخیر ورزشگاه تبریز به آسیب‌شناسی فضاهای پیرامونی برخی ورزشگاه های كشور و مسابقات ورزشی پرداخته و نوشته است: طي دو سالي كه فولاد و تراكتورسازی در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا حضور یافته‌اند اتفاقاتي در حين و پس از پايان هر ديدار اين تيم‌ها رخ مي‌داد كه فضاي سنگيني بر این شهرها  حاكم مي‌نمود كه نقطه اوج آن اتفاقات حين و پس از ديدار با الهلال عربستان در اهواز و همچنین حوادث پس از دیدار نفت و تراكتورسازی در تبریز بود.

به نوشته اين علاقه‌مند فوتبال خوزستان، متاسفانه طي چند ساله اخير در برخي از نقاط ايران از جمله تبريز و اهواز مسائل غيرورزشي در ورزشگاه‌ها رنگ و بوي بيشتري از اصل مسابقات فوتبال پيدا كرده و عملا اين موضوع مسوولان اين شهرها را با مشكلات عديده‌اي مواجه كرده است كه نمونه تازه آن حوادث اخير ورزشگاه يادگار امام تبريز پس از آخرين ديدار تراكتورسازي با نفت بوده است.

به نظر مي‌رسد برخي عوامل فرصت‌طلب از حضور و استقبال خوب جوانان از مسابقات فوتبال در برخي شهرهاي كشور، نهايت سوء‌استفاده را برده و سعي نموده‌اند فضاي ورزشي را به فضاي اختلاف، تفرقه و حركات چالش‌برانگيز ضدملي سوق دهند تا جاییكه توسط همین افراد فرصت‌طلب پرچم‌های كشورهای بیگانه در شلوغی ورزشگاه‌ها به اهتزاز در می‌آید و حتی پرچم مقدس كشورمان را زیر پا لگدكوب می‌كنند و تصاویر آن را نیز با افتخار در اینترنت به نمایش می‌گذارند!

اين علاقه‌مند فوتبال خوزستان در بخش ديگري از تحليل خود نوشته است: معمولا ورزش و اجتماعات ورزش بايد در جهت نشاط، سلامت و ارتقاء اخلاقي يك جامعه باشد؛ اما متاسفانه و طي ساليان اخير در حاشيه مسابقات فوتبال ايران بدترين حركات ضدورزشي، ضداخلاقي و ضدنشاط را شاهد هستيم كه همواره توام با استرس، درگيري، فحاشي، تفرقه‌افكني و... بوده و اخيرا نيز با شعارها و اقدامات ضدملي و ضدوحدت برخي عناصر فرصت‌طلب، رنگ و لعاب حادتري بر خود گرفته است.

در ادامه اين متن، نويسنده با استناد به موارد فوق تاكيد كرده تيم‌هايي چون فولاد، تراكتورسازي و... قبل از ارتقاء سطح ورزش خود بايد به امور فرهنگي در ارتقاء سطح بينش هواداران خود بكوشند و به  خصوصا به لیدرها و كانون هوادران خود بیاموزند كه فوتبال، میدان ورزش است نه میدان شعارهای غیرورزشی و چالش‌برانگیز. امری كه حتی از نگاه فیفا جرم محسوب شده و تیم های متخلف بابت اینگونه اعمال هوادرانشان، شدیدا جریمه و تنبیه می شوند. لذا به نظر می‌رسد مسئولان این‌گونه باشگاههای وطنی كه عمدتا به فكر كسب مقام و سهمیه ورزشی هستند، اندكی به اطراف خود بنگرند كه دست‌پخت‌هایشان، دستاویز چه مسائلی شده كه بعضا هیچگونه قرابت و تناسبی با دنیای ورزش ندارد.

نكته قابل تامل دیگر اینكه، نتایج همین دو تیم در دو فصل اخیر در لیگ قهرمانان آسیا نیز خود اثبات‌كننده این واقعیت است كه این گونه تیم‌ها كه از امور فرهنگی غافل شده‌اند (در حالیكه عنوان و لوگوی باشگاه هایشان «فرهنگی - ورزشی»! است) به دلیل فضای سنگینی كه در شهرهای خود علیه دیگر تیم‌های پرطرفدار كشور خصوصا پرسپولیس و استقلال در كوران مسابقات لیگ برتر داخلی ایجاد می‌كنند، (به اضافه هزینه‌های میلیاردی از شركتهای و صنایع دولتی كه بحث آن در این مطلب نمی‌گنجد) به نتیجه دلخواه می‌رسند اما در مسابقات برون كشوری حرفی برای گفتن ندارند.

خلاصه اینكه اتفاقات چندساله اخیر فوتبال ایران این واقعیت را به اثبات رسانده كه بسیاری از تیم های ایرانی اصولا بخش اول از دوگانه شعار اولیه باشگاهداری خود (فرهنگی-ورزشی) را به فراموشی سپرده‌اند! لذاست كه قبل از هر چیز باید دوستانه و خیرخواهانه به مسئولان و مدیران آنها خاطرنشان ساخت كه باشگاه هایتان به كارهای فرهنگی محتاج‌ترند تا كسب قهرمانی و سهمیه آسیایی گرفتن!


کد مطلب: 78113

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/78113/تراكتور-فولاد-كار-فرهنگی-محتاج-ترند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir