به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۸ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب : ۷۸۱۲۹
140 هزار خانوار از اهالی الانبار فرار كردند

داعش الرمادی را به طور كامل تصرف كرد

گروه بين‌الملل: گروه تروریستی داعش مدعی است که کل شهر الرمادی را در استان الانبار به تصرف خود درآورده است و یکشنبه شب یک منبع غیر رسمی در عراق برای اولین بار از سقوط شهر خبر داد.
داعش الرمادی را به طور كامل تصرف كرد
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه تروریستی داعش مدعی است که کل نقاط شهر الرمادی، مرکز استان الانبار عراق را به تصرف خود درآورده است. روز گذشته نیروهای ارتش و عشایر توانسته بودند داعش را از ساختمان مرکزی دولتی در الرمادی عقب برانند ولی امروز باردیگر تروریست‌ها به شهر الرمادی حمله بردند تا شکست روز گذشته را جبران کنند.

الرمادی شهری است در مرکز عراق که با فاصله 110 کیلومتری از پایتخت، در طول رودخانه فرات گسترده شده است. الرمادی بزرگ‌ترین شهر الانبار نیز هست. این حمله در شرایطی انجام شده که داعش از دو روز قبل با حمله به مرکز شهر الرمادی کنترل این ساختمان و دیگر مراکز حیاتی در شهر الرمادی را در اختیار گرفته و با برافراشتن پرچم‌های سیاه، پیروزی خود را اعلام کرده بود.

بر اساس گفته‌های منسوبین داعش در پایگاه اجتماعی توئیتر، اولین ضربه سنگین دو روز پیش، حمله انتحاری یکی از اعضای انگلیسی داعش به ساختمان فرمانداری ارمادی بود؛ «موسی البریتانی» با کامیونی حامل 9 تن بمب، خود را به ساختمان فرمانداری کوبیده بود. خبر تصرف کامل الرمادی در حالی پخش می‌شود که تلویزیون دولتی عراق ساعاتی پیش به نقل از «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور از نیروهای ارتش خواسته بود مواضع خود را ترک نکنند.

به گزارش ایرنا، السومریه نیوز به نقل از یک منبع محلی در الانبار گزارش داد، پس از خروج نیروهای امنیتی از مرکز شهر و برخی مواضع این نیروها در نقاط مختلف، شهر بطور کامل به دست داعش افتاده است. اگر چه سقوط مرکز الرمادی و ساختمان های دولتی مستقر در این منطقه و نیز نبرد سنگین در منطقه مجتمع های مسکونی از همان روز پنجشنبه، در رسانه های عراقی انتشار یافته بود، اما منابع موثق از ایستادگی مدافعان در برابر حملات داعش خبر می دادند و هنوز منابع رسمی و دولتی گزارش های مربوط به سقوط الرمادی را تایید نکرده اند.

اکنون گزارش های ضد و نقیض درباره الرمادی وجود دارد. گفته می شود هنوز در بخش هایی از الرمادی درگیری های شدیدی در جریان است و مدافعان شهر همچنان مقاومت می کنند. بسیاری از عراقی ها ، برخی طرف ها از جمله آمریکا و برخی جریان های سیاسی عراق را عامل سقوط الرمادی می دانند که طی یک ماه و نیم اخیر مانع ورود این نیروها برای کمک به مدافعان شهر شدند.

با اینحال، در تازه ترین تحولات در صحنه زمینی نبرد در الانبار، امروز یکشنبه سرانجام بطور رسمی از الحشد الشعبی برای ورود به نبرد با داعش در این استان دعوت شد. سران عشایر پس از حدود دو ماه مقاومت برخی شخصیت های، سران احزاب و جریان های سیاسی و بویژه آمریکایی ها، خواستار ورود نیروهای الحشد الشعبی به معرکه این استان شدند.

سران عشایر بصورت کتبی از حیدرالعبادی خواستار مشارکت نیروهای الحشد الشعبی برای سرکوب داعش در الانبار شدند و شورای استان الانبار نیز روز یکشنبه در بغداد به اتفاق آرا، مشارکت نیروهای مردمی برای جنگ علیه داعش را تصویب کرد و از نخست وزیر و فرماندهی کل قوا خواست که نیروهای الحشدالشعبی را برای نجات الانبار و بویژه شهر الرمادی گسیل کند. به دنبال آن خبر رسید که حیدرالعبادی به نیروهای الحشد الشعبی اعلام آماده باش داده و شامگاه یکشنبه اولین گروههای الحشد الشعبی به پایگاه الحبانیه در شرق الرمادی وارد شدند.

وخامت اوضاع در الرمادی
 مجلس شورای الانبار عراق روز یکشنبه در نشستی فوق العاده در بغداد، به مشارکت الحشد الشعبی (نیروهای مردمی) در جنگ علیه داعش در این استان رای داد و به دلیل وخامت اوضاع در الرمادی، رسما از این نیروهای مردمی کمک خواست.
 
یک منبع آگاه گفت: نشست روز یکشنبه اعضای شورای الانبار به دنبال بحرانی شدن اوضاع در الرمادی برگزار شده است. وی گفت که این شورا در خواست خود را به حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تسلیم می کند. این منبع اوضاع الرمادی را به دنبال یورش های چهار روزه داعش وخیم توصیف کرد و گفت: معلوم نیست چرا برخی ها بر حضورنداشتن نیروهای الحشد الشعبی در جنگ علیه داعش در این استان اصرار دارند و نگران چه چیزی هستند؟

وی ادامه داد: با تصمیم مجلس الانبار در این خصوص، به غیر از گروه قلیلی از شخصیت های منتسب به جریان سیاسی، کسی مخالف حضور نیروهای مردمی در جنگ الانبار نیست. حملات سنگین داعش به الرمادی با هدف به دست گرفتن کنترل کامل این شهر ، از دو هفته پیش آغاز شد و حاصل آن آوارگی نزدیک به 140 هزار خانوار از اهالی این استان بود که روانه بغداد و سایر شهرهای مرکزی و جنوبی عراق شدند.