به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۶:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۸ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۷۸۱۷۹

تحول در مطالعات پزشکی با جسد مصنوعی

گروه علمی: محققان به تازگی مدلی از یک جسد مصنوعی شبه‌ واقعی را برای انجام مطالعات و آزمایشات پزشکی ارائه داده‌اند.
تحول در مطالعات پزشکی با جسد مصنوعی
شرکت SynDaver Labs در آمریکا سال‌هاست که بدن و اجزای بدن مصنوعی را برای مطالعات پزشکی تولید می‌کند؛ با این حال، آخرین محصول این شرکت تا حد زیادی متفاوت است.
برای دانشجویان پزشکی، کمبود جسد انسان به معنی از دست دادن یک ابزار عالی در تمرین عمل جراحی است. اکنون شرکت SynDaver این کمبود را با ارائه جسدهای مصنوعی واقع‌گرایانه جبران کرده که مانند انسان، واکنش نشان داده و حرکت می‌کنند. این مانکن به اندازه واقعی، مانند بدن انسان از 85 درصد آب در کنار ترکیبات فیبری، نمکی و ارگانیک تشکیل شده و مشخصه‌های عضلات مصنوعی، تاندون‌ها، رگ‌ها، شریان‌ها، عصب‌ها و اندام‌های آن، بسیار به ویژگی‌های مکانیکی، شیمیایی، حرارتی و دی‌الکتریکی بافت‌های زنده انسان شباهت دارد. این مدل همچنین دارای یک پوست برداشتنی است.

افزون بر این، مدل ارائه‌شده مجهز به موتور فیزیولوژیکی با قابلیت کنترل با تبلت است و این موتور، حرکات بدن و تمامی جوانب مصنوعی مانکن را کنترل می‌کند. بنابراین، زمانی که دانشجویان پزشکی بر روی این مدل کار می‌کنند، سیستم عصبی خودکار شبیه‌سازی‌شده آن به تغییرات ایجاد شده در بازو و حرکت پا، میزان تنفس، دمای بدن، سرعت پلک‌زدن، التهاب مردمک و تغییرات دیگر واکنش نشان می‌دهد.

می‌توان از این مدل برای انجام تصویربرداری فلوروسکوپی، سی‌تی اسکن و اشعه ایکس و همچنین فرآیندهای جراحی شامل لیزر، چاقوی‌های پلاسما و تیغه‌های صوتی استفاده کرد. سامانه ارائه‌شده به بهای 85 هزار دلار در دسترس است.


مرجع : ایسنا