به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۹ ساعت ۲۰:۲۷
کد مطلب : ۷۸۳۵۹
آب برای کشاورزی نیز وجود ندارد

تعطیلی نیروگاه‌ سد کرخه به دلیل بی آبی!

گروه جامعه: معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: در حال حاضر در حوضه کرخه ضمن تعطیلی نیروگاه‌ سد، آب برای کشاورزی نیز وجود ندارد!
تعطیلی نیروگاه‌ سد کرخه به دلیل بی آبی!
به گزارش ایسنا، منطقه خوزستان، احمد سیاحی در نشست تعیین حق‌آبه کشاورزی کشت تابستان که امروز، 29 اردیبهشت در اهواز برگزار شد، با اشاره به برنامه ریزی برای تخصیص آب در حوضه‌های مختلف استان اظهار کرد: در بحران رودخانه کرخه 6 استان دخیل هستند. صحیح نیست یک سد در بالا دست حوضه‌های آبی مهم استان، احداث و آبگیری شود و به این دلیل نیروگاه‌های 400 مگاواتی سد کرخه را تعطیل کنیم.

وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت این حوضه پیگیری‌هایی انجام شد تا آب مورد نیاز اراضی کشاورزی، شیلات و محیط زیست مرتبط با این حوضه تامین شود. سیاحی با ابراز نگرانی نسبت به میزان ورودی آب رودخانه‌های استان گفت: برداشت آب و احداث سدها در بالا دست، رودخانه‌های ما را با بحران جدی رو به رو کرده است.

وی افزود: در بخش کشاورزی با افرادی آسیب پذیر مواجه هستیم که تنها از راه کشاورزی هزینه‌های معیشت خود را تامین می‌کنند. وقتی آنها آبی برای کشت زمین‌های خود نداشته باشند، قطعا دچار بحران و با تبعات جبران ناپذیری روبه‌رو می‌شوند. در حوضه‌های کرخه، مارون و زهره شرایطی حاکم است که کشاورزی استان را دچار چالشی جدی کرده است و برای کشت تابستانه این حوضه‌ها باید چاره‌ای اندیشید.

سیاحی تصریح کرد: تولید کشاورزی خوزستان نقش بسزایی در تامین امنیت غذایی کشور دارند و از طرفی زندگی بیشتر مردم استان از طریق کشاورزی می‌گذرد، به همین دلیل کاهش یا افزایش حتی یک مترمکعب در میزان ورودی آب رودخانه‌ها، در زندگی کشاورزان تاثیر خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: اداره‌هایی همچون جهاد کشاورزی، ستاد مدیریت بحران و صندوق بیمه کشاورزی باید بسته پیشنهادی بیمه کشاورزی را به نحوی تدوین کنند که کمترین ضرر متوجه کشاورزان شود زیرا کشاورزان برای کشت هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند و بیمه تنها 25 درصد خسارت را جبران می‌کند. اگر یک کشاورز در دو سال متوالی دچار خسارت شود قطعا دیگر نقدینگی برای کشت فصل جدید نخواهد داشت.

معاون استاندار خوزستان یادآور شد: سازمان آب و برق استان و جهاد کشاورزی استان شرایط کشت تابستانه امسال را باید به سمت و سویی سوق دهند که کشاورزان کمترین ضرر را ببینند. سازمان آب و برق خوزستان باید بازبینی در تخصیص آب داشته باشد. سیاست‌گذاری‌های تخصیص آب طوری نباشد که مجوز کشت در یک حوضه کاملا ممنوع و حوضه دیگر مجوز داشته باشد و اگر امکان انتقال آب از حوضه‌های پرآب به حوضه‌های دیگر وجود دارد، این کار انجام شود.

سیاحی تصریح کرد: توسط وزارت نیرو حدود 14 هزار میلیارد تومان در ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی هزینه شده است که به دلیل نبود آب در استان این هزینه‌ها بدون بازدهی هدر می‌رود. وی با تاکید بر برنامه ریزی سریع برای کشت تابستانه گفت: باید تکلیفمان روشن شود. اگر قرار است ممنوعیت کشت اعلام کنیم باید خسارت ممنوعیت را به کشاورزان بدهیم. اگر محدودیت آب داریم، باید برنامه‌ای برای بهینه سازی مصرف از منابع موجود تدوین کنیم و برنامه‌ریزی‌ها طوری پیش رود که ممنوعیت کشت آخرین راهکار باشد.